Nekromanti Hur många bor i Drunok?

Regmolar

Swashbuckler
Vi har för övrigt sett över dvärgarnas siffror. De är bra som de är (PRELIMINÄRT), men det finns vissa problem med fördelningen som beskrivs i Dvärgar som vi kommer fixa, eller för den delen bara påminna folk om. Bara för att testa er; hur många har egentligen insett att det står i Dvärgar att dvärgarna har massor av mindre fästen (cirka 200) i bergskedjor världen över?
Jag tillhör en av de ungefär 2-4 personer i Sverige som har det :gremgrin:

Jag tänker mig dem som resursinsamlare till det större fästet; där det finns möjlighet att utnyttja bra malmådror, skaffa mat eller kontrollera pass bygger man ett litet fäste, som skaffar resurser för att försörja huvudfästet.

Varför ingen minns att det finns är att de efter introduktionen inte nämns någon annan stans i hela modulen. Man var väl för upptagen med att ordna upp befälsstrukturen inom fästena för att komma ihåg att det fanns fler än 10 stycken i Mundana...

Det är lite som frakk-tirakerna i Kiaz: man är för upptagen om att skriva om hur hur frakk jagar krokodil med stenspjut i Takalorrs djungler för att komma ihåg att det finns ett jäkla tirakrike i mitten av Asharina (som tycks hyfsat centraliserat, väldigt stort och har egen infrastruktur, egna handelsrutter och egna grejjer i hemlighetskapitlet!)*.

Klantigt.

*I Mundana Universalis allierar sig Kiaz i regel med Sunari för att sedan tävla med Damarien om att först ockupera Västmark. Ett möjligt kampanjuppslag? :gremwink:

Poseur

Swashbuckler
Hehe jag kan ju också säga att det finns en till sådan där miss som få eonspelare känner till, det är helt enkelt att de flesta Tiraker är ättelösa, dvs bara tiraker, inte Frakk osv.

/Poseur

Vlad Stonehand

Veteran
Detta tror jag inte att jag glömt. Jag har nog aldrig snappat upp det. Jag såg det inte ens vid första genomläsningen nu när jag letade heller!

Vad tolkar du storleken på ett medelstort "litet" fäste till, 5 - 10 000?

Ymir

Liten kantbaron
Alltså, det finns ungefär 1 miljon Ghordvärgar som inte bor i något av de hittils beskrivna fästena (Thain-renk-Ghor ej inräknat), och då har vi inte räknat på de andra klanerna än, men om genomsnittet på ett litet fäste är 10 000 inv så borde det räcka för att rymma alla dvärgar som är unaccounted för. Med detta resonemang borde det dock finnas ett respektabelt antal "små" fästen som fortfarande har invånarantal stora nog att vara en solklar faktor i regional politik (tiotusentals invånare, alltså), så det är onekligen lite keff att de aldrig omnämnts. Detta kommer vi som sagt fixa i Demografica, iaf i någon mån.

Ymir

Liten kantbaron
Förlåt att jag inte svarat på den här frågan; det är för att den är jättesvår att besvara. Jag kommer inte på något lättare sätt att räkna ut det än att räkna ut omfattningen på Drunoks hela adel, och det bara orkar jag inte göra. Men jag kan säga som så att det finns fyra furstar i riket (i mitt Mundana är de Kung Akala Gahallan III, drottning Bortaï khan Orkhon, furst Dorin Palinaro, och furst Tolrune Gahallan). Tre av dessa furstar har under sig fyra hertigar (eller tekniskt sett har en av dem bara under sig tre, för Ärkehertiginnan Esmeralda Drakenhjälm styr över två hertigdömen), medan kungen själv är hertig över Arlons kronomark och Ramdors fallna marker (där det knappt bor någon), och därför bara har en annan hertig under sig, hertigen av Val Timan & Duandan. Det finns alltså tolv hertigar, men 15 hertigdömen om man ska vara petig.

Hur många jarlar dessa hertigar sedan har under sig är dessvärre lite av en öppen fråga, men jag hade tippat på 4-5 i genomsnitt. Antalet riddare är än svårare att räkna ut för riddare kan dels vara fria riddare under kronan, husriddare åt furstarna eller hertigarna eller jarlarna, eller vasallriddare under jarlarna - eller kanske hertigarna med.

Adeln i Drunok bör nog utgöra mellan en och två procent av befolkningen, typ.

Men det här är allt jag kan ge dig att gå på, dessvärre.

Jag tänker försööööka ge ett rakare svar, men det kommer bli en riktigt vild och grov uppskattning, så TA DET INTE FÖR ANNAT:

Om det finns 15 hertigdömen borde rent teoretiskt en femtondel av befolkningen bo i varje, men detta stämmer självfallet inte ett smack eftersom hertigdömena i väster och öster är mycket rikare och bördigare än de i norr och söder, och Ramdors fallna marker är i princip obefolkat, Arlon och andra städer kanske har markiser och därmed är utanför hertigarnas domäner, etc etc. Redan här blir uppskattningen alltså fullkomligt kajko, men likfullt:

Som uppskattningarna går just nu får Drunok 2.0 cirka tre miljoner invånare. Om vi fördelar dessa på femton hertigdömen blir det 200 000 människor per hertigdöme. Om det finns fem jarlar per hertigdöme blir det 40 000 människor per jarl, och om varje jarl har 5 vasallriddare under sig blir det 8000 människor per vasallriddare. De två senare siffrorna verkar mycket överdrivna känner jag, så möjligen borde det finnas fler jarlar och vasallriddare än jag räknat med.

Conan

انتفاضة
Tack min SL såg att du postat dessa siffror någon annanstans så vi har kört på det hitintills även om vårt Drunok har inte 3 miljoner innevånare, då det skulle förutsätta att man hade samma förutsättningar som Europa under högmedeltiden, med varmt klimat, avsaknad av pest och förstås inte en massa monster, skuggland osv.

Tänker ni behålla statsbefolkningarna i Demographica? Jag gillar befolkningsmängderna i Mundanas städer och tycker befolkningsmängderna bör skruvas upp för att matcha städernas befolkning så man slipper tänka om alla statskartor och beskrivningar.

Ymir

Liten kantbaron
Tack min SL såg att du postat dessa siffror någon annanstans så vi har kört på det hitintills även om vårt Drunok har inte 3 miljoner innevånare, då det skulle förutsätta att man hade samma förutsättningar som Europa under högmedeltiden, med varmt klimat, avsaknad av pest och förstås inte en massa monster, skuggland osv.
Nja, hade Drunok haft samma förhållanden som Europa under högmedeltiden hade Drunok lätt haft 5-6 miljoner invånare, och då har vi inte ens tagit med Mundanas civilisationers enormt långa historia i beräkningen...

Mundanas städer är yttepyttesmå, rent generellt, och framförallt är de alldeles för (hej Ebhron!). Vi kommer åtgärda dem in a major way, jag vill inte i nuläget gå in på exakt hur, men kartorna är så pass abstrakta att de borde vara fullt användbara ändå. Det enda undantaget är kartan över Targus i Av Blod Komna, som vi kände var så detaljerad att vi får hålla igen med just den stan, och kartan över Jarla, men Jarla...well....Jarla...liksom. :gremsuck:

duncan_UBBT

Swordsman
Mundanas städer är yttepyttesmå, rent generellt, och framförallt är de alldeles för få (hej Ebhron!). Vi kommer åtgärda dem in a major way, jag vill inte i nuläget gå in på exakt hur, men kartorna är så pass abstrakta att de borde vara fullt användbara ändå.
Ah! Jag ser fram emot att spela i gigantiska städer med hundratusentals invånare, där man kan spela ett helt stadsäventyr i ett enda kvarter.

Conan

انتفاضة
Visst, men jag förstår inte varför Drunok tvunget ska ha samma förhållanden som Europa under högmedeltiden (global uppvärmning, avsaknad av pest, inga monster osv)?

De större städerna i Asharina har om jag minns rätt runt 20 000 innevånare, ungefär samma som de större medeltida städerna Paris och London under 1100-talet.

Sen har vi Jargien där de större städerna har ungefär samma befolkningsmängd som Konstantinopel under medeltiden. Känns också ganska bra som det är.

Fler städer är jag dock för. Har iof aldrig tänkt mig att de städer som nu finns utsatta skulle de vara den enda.

Conan

انتفاضة
Ska någon som helst balans och konsekvens bibehållas så kommer det antagligen bo flera miljoner i Daval. Då kan jag äntligen börja använda mina Chronopia äventyr i Eon!

Poseur

Swashbuckler
Nej du har helt rätt. Drunok borde på alla sätt och vis ha bättre förhållanden än högmedeltida Europa.

/Poseur just saying

sesk

Veteran
En annan grej jag kom på nu är att i drakar står det att dom högre drakarna arbetar konstant på att hålla mundana obefolkat så att inte kontakten med skugglandet försämras. Står TOM att mortuach (eller hur det nu stavas) brukar bränna byar och sånt när dom tycker att utbredningen är för stor. Som jag ser det så är det i sig en tillräckligt stor anledning till att mundana kan ha en avsevärt mycket tunnare folktäthet än Tellus.

Poseur

Swashbuckler
Tror du har vävt in lite mycket i den lilla biten. Det verkar finnas en grov ovilja bland de flesta att överhuvud taget ens blanda in drakar.
Men visst systematisk bränna en by eller två betyder inte att de bränner varenda nybyggarby som slås upp.

Mundana har oavsett alla monster så mycket bättre förutsättningar än jorden att hålla uppe en större population.

Men å andra sidan så är det ju klart att man behöver ha lite extra feta länder, typ jargien och thalamur får runt hundra miljoner inv. vardera.
Drunok får en fyrtio och soldarn 55.

/Poseur lagomt trött...

Conan

انتفاضة
Poseur said:
Mundana har oavsett alla monster så mycket bättre förutsättningar än jorden att hålla uppe en större population.
Vilka förutsättningar är det?

Ymir

Liten kantbaron
En annan grej jag kom på nu är att i drakar står det att dom högre drakarna arbetar konstant på att hålla mundana obefolkat så att inte kontakten med skugglandet försämras. Står TOM att mortuach (eller hur det nu stavas) brukar bränna byar och sånt när dom tycker att utbredningen är för stor. Som jag ser det så är det i sig en tillräckligt stor anledning till att mundana kan ha en avsevärt mycket tunnare folktäthet än Tellus.
Problemet med det resonemanget är att vissa delar av Mundana har en semi-rimlig befolkningstäthet och andra en absurt orimlig. Jämför det extremt bördiga Drunok, med 0,3 inv per km2, med dess ungefär lika bördiga grannland Jargien, med 12 inv per km2. Förklara sedan denna diskrepans.

Sedan, om det nu verkligen är så att drakar repeatedly utrotar stora delar av livet på Mundana, har det gjorts sig märkligt lite påminnt, too say the least. Hur många kända historiska civilisationer har ödelagts av drakar? En enda (och där verkar drakarna bara ha anfallit huvudstaden dessutom, inte utsläckt allt liv, eller ens eftersträvat att göra det). Så drakförklaringen känns extremt jävla ad-hoc, en desperat och tillkrystad retcon-lösning på ett sedan länge pinsamt problem.

och btw, även efter våra moddar i Demografica Mundana, kommer Mundana fortfarande ha avsevärt lägre folktäthet än Tellus hade ens på den miserabla senmedeltiden, efter istid, missväxt, mongoler och digerdöd.

Ymir

Liten kantbaron
Varför Mundana borde ha fler invånare än jorden

Kontinenterna sträcker sig i öst-västlig riktning, vilket leder till likartade klimatförhållanden och därmed mycket större möjligheter för viktiga nyttoväxter och jordbruksinnovationer att spridas mellan kulturer. Detta var en av Eurasiens fördelar gentemot andra kontinenter i vår världs historia, som ledde till att nästan alla högkulturer uppstod där. Also, vad nyttoväxter beträffar så är det vederlagt att deras konung, potatis, finns i Mundana, i skarp kontrast till Eurasien under medeltiden.

Jordbrukande civilisationer är på många håll mer än tiotusen år gamla, och mänskligheten har därför haft mer än dubbelt så lång tid på sig, generellt, som kulturerna i vår värld på medeltiden hade haft, att föröka sig enligt agrara samhällens mönster.

Mundanas riken är ofta absurt uråldriga, vilket mer eller mindre automatiskt borde innebära att de har en enormt lång kontinuitet av att kunna trygga invånarnas basbehov något sånär, eller åtminstone upprätthålla en illusion av att göra det, annars skulle sagda riken ha kollapsat. Denna långa kontinuitet borde alltså leda till relativt välmående bönder som känner sig relativt tryggade av statsmakten, och därmed förökar sig mer flitigt än annars vore fallet, och lägg därtill att kontinuiteterna vi talar om möjliggör för stora organisatoriska projekt som bevattningskanaler, transportleder, spannmålsmagasin etc att ha hållits fungerande mycket mycket länge, rentav i årtusenden. Detta är i sig gynnsamt för både handel och jordbruk, och borde leda till tämligen tättbefolkade riken, om inga geografiska hinder föreligger, ofc.

Mundana har massor av magi, vilket också borde påverka demografin. Ponera att någon permanent gjort åkrar bördigare på en plats, om så för tiotusen år sedan, eller att det finns ett nätverk av hydrotropiska monoliter som upprätthåller bördig jord i en ökentrakt. Detta är givetvis marginalfenomen, men de borde så existera här och var, och därför spela in på ett hörn, och deras effekter borde få exponentiell verkan genom historien - om någon någon gång skapat ett område med magiskt bördiga åkrar som består för evigt, kommer ju bara fler och fler människor att flockas dit och födas där genom historien, tills området når sin substinence limit, vilken kan vara extremt hög. Och då har vi inte ens börjat tala om vilket fantastiskt jordbruk platser högmagiska för biotropi borde kunna upprätthålla, och hur fertila folk borde vara där - exakt hur vanliga sådana platser är tycks dock lite oklart. Väldigt destruktiv magi hade givetvis kunnat ha motsatt inverkan på en världs demografi, men grejen är, sådan magi finns knappt i Eon.

Sen har vi gudarna. Visst, deras vägar är outgrundliga, men följande är känt:
Gudar får makt av sina tillbedjare, och upprätthåller världen genom teotropi. It stands to reason, således, att ett fenomen i stil med digerdöden vore oerhört missgynnande för Daak, eftersom han genom det förlorar massor av qadosh när hans troende går hädan, får religiösa kriser och överger hans lära, etc. Daak borde således i regel göra allt han kan för att förhindra pandemier, folkmord och andra demografiska kriser, och se till att hans tillbedjare be fruitful and multiply; det borde närmast rentav vara ett självändamål för honom.

Mundana har också gigantonorma områden med medelhavsklimat, vilket är enormt gynnsamt för jordbruk. Många av dessa ligger i de okända delarna av världen, men de har långa kuststräckor och är inte sällan omgivna av grunda hav som borde vara lätta att segla på och erbjuda utmärkt fiske. Dessa platser borde rimligen vara väldigt gynnsamma för mänsklig civilisation, om inte nu någon mer eller mindre ansträngd fantasy-faktor föreligger som hinder.

Conan

انتفاضة
Tror inte det hela handlar om hur mycket och vilka förändringar man gör. Jag har inget emot att se Drunoks befolkning utökats men när det talas om att utöka den och andra länders befolkning så pass mycket att städernas - som det finns mängder med fina statskartor och beskrivningar av baserade på en viss folkmängd - innevånarantal ska utökas en massa.

Ymir

Liten kantbaron
Men stadskartor finns bara i uråldriga moduler, som ändå innehåller en massa info som blivit överkörd av nyare material för länge sedan. Nya landsmoduler som Thalamur och Cirefalier innehåller i princip inga stadskartor.

Vad beskrivningarna av städerna beträffar, sedan, torde dessa stå och falla snarare på hur stora städerna är i förhållande till resten av världen, än exakta siffror i invånarantal. Mao, om Thalamurs invånarantal ökar med 100%, och städernas invånarantal ökar med ungefär samma siffra, så ser jag fortfarande inget som helst problem.

Sen finns förstås fall där städernas invånarantal i förhållande till den nuvarande befolkningen i landet helt enkelt är så absurt, åt endera hållet, att beskrivningarna helt enkelt måste revideras - ta Momolan som exempel där.

och alltså, jag vet att det suger när folk vill ändra saker man gillar, jag menar, fatta så jag fått bita ihop tänderna ibland under min frilansarbana för Neogames... Men samtidigt; fördelen med rollspel är ju att materialet för den sakens skull inte försvinner - om man hatar Magiboken till Eon IV kan man köra med den gamla, ogillar man Legender & Hemligheter kan man dissa den, som jag gjort i ett decennium nu, etc. Varken setting eller regelsystem är heliga; man måste få tänka som kreatör att "shit, det där var rätt bra, men tiden har sprungit ifrån det/det var kanske inte en jättebra idé ändå, jag kan göra det ännu bättre/fixa det så det blir riktigt bra". Alla kan inte gilla det, men Mundana, och Eon, är fortfarande något man kan göra vad man vill med runt spelbordet.

sesk

Veteran
Re: Varför Mundana borde ha fler invånare än jorden

Ymir said:
Mundana har massor av magi, vilket också borde påverka demografin. Ponera att någon permanent gjort åkrar bördigare på en plats, om så för tiotusen år sedan, eller att det finns ett nätverk av hydrotropiska monoliter som upprätthåller bördig jord i en ökentrakt. Detta är givetvis marginalfenomen, men de borde så existera här och var, och därför spela in på ett hörn, och deras effekter borde få exponentiell verkan genom historien - om någon någon gång skapat ett område med magiskt bördiga åkrar som består för evigt, kommer ju bara fler och fler människor att flockas dit och födas där genom historien, tills området når sin substinence limit, vilken kan vara extremt hög. Och då har vi inte ens börjat tala om vilket fantastiskt jordbruk platser högmagiska för biotropi borde kunna upprätthålla, och hur fertila folk borde vara där - exakt hur vanliga sådana platser är tycks dock lite oklart. Väldigt destruktiv magi hade givetvis kunnat ha motsatt inverkan på en världs demografi, men grejen är, sådan magi finns knappt i Eon.
Jag är inte helt säker men funkar inte magin i mundana så att om man har ett område som är högmagiskt för en aspekt så har man också ett motsatsförhållande med ett område som är lågmagiskt, typ sunari och asharien?

Sen gällande befolkningen kan jag inte säga emot att allt inte är optimalt men min personliga åsikt är att problemet är mindre än konsekvensen (IAF för våran 8-åriga kampanj)
Alla argument som finns för att hålla mundana vid rådande siffror är inte heller optimala, men återigen tillräckliga för att undvika denna meltdown som (vi i vår kampanj IAF) man kan hamna i.
Angående att drakarna glider runt o bränner byar så har jag inte sett något problem i det då Lumian inte är inblandade på det sättet utan på ett mer outtalat subtilt sätt. Sen har jag ändå tolkat det som ganska ovanligt att by-bränningar behövs