Hur man öppnar en bok.

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Jag fick lära mig det här av min far för sådär 40 år sedan och kan intyga att det är ett bra sätt att få sina böcker att hålla längre, bra knep att ha i bakfickan för att ömtåliga rollspelsböcker inte skall gå sönder efter första spelkvällen.

Gör det direkt när du får hem en ny bok så det inte råder någon tvekan om det är gjort när du går och botaniserar i bokhyllan senare.

Stämma

WC-zonmö i behov av IQ-hjälp
Ja, ni, Min pappa frågade alltid om han kunde få ta en titt på vad det nu var för bok jag hade. Två sekunder sen hörde man ett ritsch eller spraak och så var ryggen knäckt.
Värst är nog en bok om programmering i Pascal som jag fick ärva vid nåt tillfälle, där vi använde registret och innehållsförteckningen som bokmärken, då dom hade trillat ur efter många års oöm behandling.

Genesis

Ni dés ni maître
Jag lärde mig också det där, men slutade med det när jag blev vuxen. En pocketbok ska ha en knäckt rygg, det tycker jag hör till, och jag har aldrig haft problem med att sidor ramlar ur. Men det ska synas att boken är läst. Hundöron, knäckt rygg och vattenskador, det är så man ser att en bok är älskad.

Anthrox

Byns sämsta Majestix.
Jag lärde mig också det där, men slutade med det när jag blev vuxen. En pocketbok ska ha en knäckt rygg, det tycker jag hör till, och jag har aldrig haft problem med att sidor ramlar ur. Men det ska synas att boken är läst. Hundöron, knäckt rygg och vattenskador, det är så man ser att en bok är älskad.
Glöm inte kaffefläckarna

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Jag brukade vara en sån där som vill att deras ägodelar ska vara liksom i perfekt, pristint skick för evigt eller åtminstone så länge som möjligt. Men för ett par år sedan insåg jag att jag helt slagit om och numera är 100% på din sida här. Saker ska användas, och det finns en otrolig charm i saker det syns på att de levt ett liv så att säga. Små hack och skrap i möbler, hundöron och brutna pärmar och lösa sidor och anteckningar i marginalen.

Jag är inte riktigt där ännu att jag faktiskt själv gör hundöron eller marginalanteckningar, men jag betraktar dem numera som features snarare än bugs åtminstone.

Genesis

Ni dés ni maître
Jag brukade vara en sån där som vill att deras ägodelar ska vara liksom i perfekt, pristint skick för evigt eller åtminstone så länge som möjligt. Men för ett par år sedan insåg jag att jag helt slagit om och numera är 100% på din sida här. Saker ska användas, och det finns en otrolig charm i saker det syns på att de levt ett liv så att säga. Små hack och skrap i möbler, hundöron och brutna pärmar och lösa sidor och anteckningar i marginalen.

Jag är inte riktigt där ännu att jag faktiskt själv gör hundöron eller marginalanteckningar, men jag betraktar dem numera som features snarare än bugs åtminstone.
Jag har hört från fler än en person att de finner det direkt ångestframkallande att instruktionerna i Se och göra i Aliatra säger att man ska skriva och rita direkt i boken. ”Jättecoolt att varje bok blir unik och förändras genom spel, men det gör ont i själen!” Än så länge vet jag inte om någon kommit till scenen där instruktionen säger att man ska riva i en sida …

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Jag har hört från fler än en person att de finner det direkt ångestframkallande att instruktionerna i Se och göra i Aliatra säger att man ska skriva och rita direkt i boken. ”Jättecoolt att varje bok blir unik och förändras genom spel, men det gör ont i själen!” Än så länge vet jag inte om någon kommit till scenen där instruktionen säger att man ska riva i en sida …
Jag har inte riktigt lyckats släppa min ångest inför spel som gör på det sättet. Det är samma sak med såna där Legacy-brädspel, typ Risk Legacy. En bok någon vikt ett hörn i kan ju ändå läsas i princip som om den vore ny – texten i sig påverkas inte. Och jag skulle nog vara gnällig över marginalanteckningar som t.ex. spoilar senare delar i boken.

Så… Coolt koncept, men jag personligen är inte riktigt där än =)

Boganis

Veteran
För de som behöver inspiration till att piffa upp sina slitna bokverk:

Four Keys Book Arts

En ombindning av Dune:

Och en ombindning av ampersand-spelet:

Och hur Dennis marmorerar papper (bl.a. till Dune):

Med sådan bokkonst hade åtminstone jag "Öppnat en bok".
Tråkigt om sådana böcker bryter ryggen....

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013

Mina pocketböcker ser ut som de varit i slagsmål. Kaffe- och snusfläckar, vikta sidor, klistermärken (Ex Libris) och misshandlade omslag. Tycker det har sin charm.

Boganis

Veteran
Skulle alla gånger "öppna en bok" gjort av Chris Rowlatt:

Gamla böcker är en hel värld...

Eventuellt synnerligt intresserade kan ta del av Phillip Pirage's halvtimme rörande detta fenomen:

Eller besöka hemsidan till den, i Storbritannien, sista kvarlevande hantverkare/konstnär som har detta som yrke:

Last edited:

Boganis

Veteran
Skulle gärna gjort något äventyr där sådant kunde ingått, fast det skulle fordra spelare som hade kännedom om sådant...

Bild som fordras för att lösa ett pussel/komma vidare, lösenord eller annan information som finns, fast inte i själva boken och dold även för magiker...

Och nej! Success på "Finna dolda ting"-slag när spelaren inte har denna kunskap känns fel...
Hur skall spelpersonen/karaktären kunde hitta när inte ens spelaren har någon aning om fenomenet?

Skall jag vid lyckad slag vippa fram youtube och på så sätt utbilda spelaren?

Last edited:

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
När jag såg trådens titel trodde jag att den skulle handla om det här:

(Själv knäcker jag glatt ryggen på mina böcker. Det ska synas att de blivit lästa!)

Boganis

Veteran
(Själv knäcker jag glatt ryggen på mina böcker. Det ska synas att de blivit lästa!)
Fast det ni alla då hänvisar till är det som kallas "perfect binding", alltså limmade paperbacks.

Du förstör en traditionellt inbunden bok om du bryter dens rygg.

Last edited: