w176
Förlorad dotter
Jag hemma efter sista podcasten efter Nordnordost konvent, har och spela en massa bra spel för de senaste 4 dagarna.
Något slog mig, kroppen som ett verktyg äe nästan aldrig inkluserad på en regelnivå. Systemen i spelen manipulerar verbala berättar om spelet, men nästan aldrig spelarnas kroppar.
Vilket är synd, eftersom kroppen är ett bra verktyg för att skapa kraftfulla spelupplevelser. Våra kroppar och sinnen har mycket makt att påverka vad vi känner.
Jag vill experimenterar med det, men samtidigt respektera de fysiska begränsningar av hur och var bordsrollspels spelas. Som att de flesta människor spelar förmodligen i ett ganska litet kök eller vardagsrum där människor inte kan springa runt. Så jag antar att folk kommer att stanna i sina platser, och inte rör sig runt rummet.
Jag vill ha fysiska aspekter och upplevelser som en del av rollspel på ett system nivå. Inte bara "Jag använder min kropp för att spela mina karaktärers kroppsspråk", utan även på symboliska sätt.
Den fysiska sorts saker som jag kommit fram till och tänka skulle kunna undersökas, utan att gå ifrån antagandet att människor kommer stanna i sina stolar är:
Ögonkontakt
Jag tror att en hel del kan göras med detta. Håll någon blick skapar en hel del spänning, som kan användas på awesome sätt. Ett enkelt sätt att implementera det är att man måste tala sanning när man har ögonkontakt. Antingen som en del av fiktionen (Karaktärerna är magiker och du kan inte ljuga för en magiker som ser henne i ögonen) eller bara en del av regelsystemet OOC.
Handkontakt
Beröring är ett bra verktyg för kommunikation och händerna är i allmänhet inte "privata" kroppsdelar. Den del av kroppen vi i allmänhet låta andra människor, även främlingar i vardagen. Men händer är också känsliga och mycket kommunikativa.
Generellt runt spelborden, kan spelarna placera sig själv i en sådan sätt att två spelare kan nå över bordet och röra varanns händer utan att behöva resa sig. Kanske kan man placera sin hand på bordet som en signal dags för när man ska använda händerna.
Ett sätt detta skulle kunna implementera detta kunde vara för spelare att röra andra spelarna handen på ett sätt som uttrycker hur karaktären verkligen känner. (Beskriva hur någon agerar riktigt varmt och vänligt mot någon utåt, men gripa de andra spelarens hand hårt och oförsiktigt som ett tecknet rollen faktiskt är riktigt arg på den andra spelaren under ytan. Greppet skulle också ge dig en fysisk upplevelse av denna ilska.)
Stående
Stå upp som markör för spelaren att vara i monologläget har gjort en bunt gånger, och är ett bra exempel på hur kroppspel används ibland. (Erm. Tekniskt sett sitter du inte på din plats om du ställer dig upp, men ni förstår vad jag menar.)
Viskande
Detta är faktiskt verbalt, men man skulle kanske kunna använda teater viskningar för att kommunicera något på en annan nivå på spelet då vad som sägs i en normal röst under en scen.
Kan till exempel användas för att ge karaktärer i spel känslomässiga impulser.
Gester
Gester för att indikerar att man inte längrr pratar in-character, eller för att det är dags att klippa scenen etc, används redan i många grupper men kan kanske gå ännu längre.
Någon annan har idéer på sånt här eller vill kommentera?
Något slog mig, kroppen som ett verktyg äe nästan aldrig inkluserad på en regelnivå. Systemen i spelen manipulerar verbala berättar om spelet, men nästan aldrig spelarnas kroppar.
Vilket är synd, eftersom kroppen är ett bra verktyg för att skapa kraftfulla spelupplevelser. Våra kroppar och sinnen har mycket makt att påverka vad vi känner.
Jag vill experimenterar med det, men samtidigt respektera de fysiska begränsningar av hur och var bordsrollspels spelas. Som att de flesta människor spelar förmodligen i ett ganska litet kök eller vardagsrum där människor inte kan springa runt. Så jag antar att folk kommer att stanna i sina platser, och inte rör sig runt rummet.
Jag vill ha fysiska aspekter och upplevelser som en del av rollspel på ett system nivå. Inte bara "Jag använder min kropp för att spela mina karaktärers kroppsspråk", utan även på symboliska sätt.
Den fysiska sorts saker som jag kommit fram till och tänka skulle kunna undersökas, utan att gå ifrån antagandet att människor kommer stanna i sina stolar är:
Ögonkontakt
Jag tror att en hel del kan göras med detta. Håll någon blick skapar en hel del spänning, som kan användas på awesome sätt. Ett enkelt sätt att implementera det är att man måste tala sanning när man har ögonkontakt. Antingen som en del av fiktionen (Karaktärerna är magiker och du kan inte ljuga för en magiker som ser henne i ögonen) eller bara en del av regelsystemet OOC.
Handkontakt
Beröring är ett bra verktyg för kommunikation och händerna är i allmänhet inte "privata" kroppsdelar. Den del av kroppen vi i allmänhet låta andra människor, även främlingar i vardagen. Men händer är också känsliga och mycket kommunikativa.
Generellt runt spelborden, kan spelarna placera sig själv i en sådan sätt att två spelare kan nå över bordet och röra varanns händer utan att behöva resa sig. Kanske kan man placera sin hand på bordet som en signal dags för när man ska använda händerna.
Ett sätt detta skulle kunna implementera detta kunde vara för spelare att röra andra spelarna handen på ett sätt som uttrycker hur karaktären verkligen känner. (Beskriva hur någon agerar riktigt varmt och vänligt mot någon utåt, men gripa de andra spelarens hand hårt och oförsiktigt som ett tecknet rollen faktiskt är riktigt arg på den andra spelaren under ytan. Greppet skulle också ge dig en fysisk upplevelse av denna ilska.)
Stående
Stå upp som markör för spelaren att vara i monologläget har gjort en bunt gånger, och är ett bra exempel på hur kroppspel används ibland. (Erm. Tekniskt sett sitter du inte på din plats om du ställer dig upp, men ni förstår vad jag menar.)
Viskande
Detta är faktiskt verbalt, men man skulle kanske kunna använda teater viskningar för att kommunicera något på en annan nivå på spelet då vad som sägs i en normal röst under en scen.
Kan till exempel användas för att ge karaktärer i spel känslomässiga impulser.
Gester
Gester för att indikerar att man inte längrr pratar in-character, eller för att det är dags att klippa scenen etc, används redan i många grupper men kan kanske gå ännu längre.
Någon annan har idéer på sånt här eller vill kommentera?