Intressant att se alla svar!
Här är vad jag tänkt på:
Något som påverkar är hur öppen den första posten är. Det här hänger ihopa med längd men det är inte det enda som styr. Jämför den här posten med min öppningstråd - om jag hade postat mina funderingar direkt hade jag antagligen fått färre svar och
dessutom hade jag styrt vilka svar jag fått. Man måste styra tråden till viss del, men less is more här. Alltså - säg inte till folk vad som är rätt eller fel, utveckla inte för mycket, håll vägar öppna helt enkelt.
Det finns likheter mellan det här med öppenhet och hur nya spelidéer får många svar (väldigt lite definierat) medan lite äldre som pågått längre får mindre. Det finns förstås också en given koppling till nyhetens behag och tröskeln.
En annan faktor som påverkar är tröskeln (en jättebra beskrivning!). Vill man ha fler svar vill man minska den, och tröskeln har två kopplingar - dels hur mycket man måste läsa i tråden för att kunna svara, dels hur mycket förkunskap man behöver för att förstå vad som beskrivs i tråden - här är en länk till en text på 10+ sidor... inte bra. Jag är jättedålig på att ha med sådana sammanfattningar själv, men jag är hyfsat säker på att det påverkar på något vänster.
Titeln. Inbjudande är bra, men jag vet inte hur mycket den påverkar iaf mitt beteende - beskriv tråden helt enkelt så tar jag mig nog en titt. Jag har börjat misstänka att märka en tråd med det spelet man bygger på är en jättedålig idé, då den direkt associerar till att man behöver förkunskap för att fatta tråden.
Investering - tror att det här är en faktor som finns men kräver lite fler folk än vi är på det här forumet. Alltså, att folk fäster sig vid ens spel/bygge och kollar upp trådar om det. Kopplat till hur man skapar trådnamn med ens spelgrej i titeln, men som jag skrev tidigare misstänker jag att man får färre svar med spelnamn än utan. Tror också investering kan få mer genomslag när det gäller mer allmängiltiga saker.