Re: Religion i fantasy?
Samsande panteon skapar kosmologiska kompatibilitetsproblem. Då har man ett antal religioner med varsin förklaring på vem som skapade världen och människorna, och hur, kanske också hur världen och kosmos ser ut. Man har flera åskgudar, skördegudar etc som antas vara i farten - och alla religionerna förutsätts ha rätt.
Det beror väl på lite. I Terra Draconis har jag gjort så att det finns en Skapare och en kosmologi som är sann. Detta behöver väl inte dock inte vara så hårt kopplat till alla religioner i världen. En österländsk religion som följer en vis man kan ju t. ex. existera ändå. Likaså kan ju religioner som referar till lägre entiteter än Skaparen som gudar existera också. Dessa lägre entiteter kan ju dessutom existera lokalt (mer eller mindre) och då blir det ju naturligt att folk i en viss ände av världen relaterar till asarna, vissa till heroerna, vissa till ... o.s.v.
Den enda metod jag kan rekommendera i sammanhanget är en som jag och en viss annan typ brukar köra när vi arbetar vidare på en gammal nedlagd spelvärld - man börjar med att förutsätta en gemensam, väldigt vag kosmologi i bakgrunden (tillräckligt vag för att vi inte skulle kunna beskriva den i detalj heller) och bygger sen ut olika folkslags religioner som vitt skilda variationer på ett tema; man kan skönja gemensamma drag mellan dem, men hur Sanningen än ser ut har de tolkat den på kraftigt skilda sätt.
Det där påminner ju i och för sig om hur jag har konstruerat det i Terra Draconis. Vem som de facto skapade världen eller om solen snurrar runt jorden eller tvärtom kan ju vara rätt irrelevant.
[color:green]Putoris Vulgaris Astrabo, legionär
Illerlyan:<A HREF="http://www.surf.to/ferret" target="_new">http://www.surf.to/ferret</A></font color=green>
Samsande panteon skapar kosmologiska kompatibilitetsproblem. Då har man ett antal religioner med varsin förklaring på vem som skapade världen och människorna, och hur, kanske också hur världen och kosmos ser ut. Man har flera åskgudar, skördegudar etc som antas vara i farten - och alla religionerna förutsätts ha rätt.
Det beror väl på lite. I Terra Draconis har jag gjort så att det finns en Skapare och en kosmologi som är sann. Detta behöver väl inte dock inte vara så hårt kopplat till alla religioner i världen. En österländsk religion som följer en vis man kan ju t. ex. existera ändå. Likaså kan ju religioner som referar till lägre entiteter än Skaparen som gudar existera också. Dessa lägre entiteter kan ju dessutom existera lokalt (mer eller mindre) och då blir det ju naturligt att folk i en viss ände av världen relaterar till asarna, vissa till heroerna, vissa till ... o.s.v.
Den enda metod jag kan rekommendera i sammanhanget är en som jag och en viss annan typ brukar köra när vi arbetar vidare på en gammal nedlagd spelvärld - man börjar med att förutsätta en gemensam, väldigt vag kosmologi i bakgrunden (tillräckligt vag för att vi inte skulle kunna beskriva den i detalj heller) och bygger sen ut olika folkslags religioner som vitt skilda variationer på ett tema; man kan skönja gemensamma drag mellan dem, men hur Sanningen än ser ut har de tolkat den på kraftigt skilda sätt.
Det där påminner ju i och för sig om hur jag har konstruerat det i Terra Draconis. Vem som de facto skapade världen eller om solen snurrar runt jorden eller tvärtom kan ju vara rätt irrelevant.
[color:green]Putoris Vulgaris Astrabo, legionär
Illerlyan:<A HREF="http://www.surf.to/ferret" target="_new">http://www.surf.to/ferret</A></font color=green>