Hur man skapar en värld
"Håller på att skriva en artikel om hur man skapar en fantasyvärld. Jag vill gärna ha råd från er som läser detta på erat tillvägagångssätt, frågeställningar osv.."
Börja med att låsa in ordbehandlaren. Ta istället fram ett vanligt kollegieblock och en kulspetspenna. Fundera över ett slags koncept och skissa på den. Skriv en slags "önskelista" över saker du vill ha med. Sätt upp ett mål. Och framförallt, fundera på varför du gör det här jobbet. Om din idé bara är en smärre variation av någon annans värld, ändra smådetaljerna i denna andra värld istället. Du kommer bra mycket lindrigare undan då. Fundera helt enkelt över vad som gör din värld unik och värd att titta på.
Prova konceptet på några kompisar. Ta kritik och acceptera att din apfräcka idé kanske inte håller.
Utifrån skissen och konceptet, modellera fram någon slags "naturlag". Om naturlagarna innebär att världen är en skiva på ryggen av fyra elefanter som dras omkring av en sköldpadda i rymden så bör man vara konsekvent på den punkten. Om naturlagarna innebär att man har en massa mer eller mindre hårda bollar som cirklar kring varandra så bör man ta konsekvenserna av det. Det är praktiskt att fundera kring magins roll i det här läget, men inte nödvändigt.
En karta är bra att ha, kanske inte så mycket för att man ska veta var saker och ting händer som fokus för ens tankar. Man tänker betydligt mycket klarare om sin värld om man har en karta att fokusera på.
Tänk tillbaka på skolans alla tråkiga ämnen: samhällskunskap, historia, religion, geografi et cetera. Tag lärdom (och inspiration) av dessa ämnen och skriv en massa. Även om spelarna kanske aldrig uppfattar alla detaljer så är det bra för en spelledare att veta vad som finns och för dig som konstruktör är det apviktigt.
Ta en kopp kaffe med en spelintresserad kompis och försök frälsa honom. Visa dina skisser, berätta vad du tänkt dig, och låt honom såga det. Det finns ingen som ser brister bättre än en utomstående. Ta åt dig den kritiken.
Skriv små berättelser om världen. Kan du teckna, gör det. Dessa är tonsättande för världen och talar om hur den fungerar. Dessutom brukar du själv komma på detaljer om världen.
Speltesta och ta åt dig mer kritik. Jag kan inte poängtera punkten att ta åt sig kritik nog, och enda sättet att få kritik är att berätta om den för andra eller speltesta. Ska du argumentera mot kritiken, gör det sakligt. Skippa känslouttrycken, var själkritisk och var inte det minsta stolt.
Nu kommer megajobbet: att strukturera upp allting som har dykt in i huvudet och slitna kollegieblock, och få ut det till en ordbehandlare. Med andra ord, det är dags att ta fram dumburken igen. Här är det inte så mycket mer att säga än att läsa ungefär vilken bok som helst om hur man skriver.
Om du förväntar dig att någon annan ska orka läsa det, var petig med svenskan. Skriv inte på ett språk som du inte behärskar - visst kan engelska låta tuffare, men om du inte har flytet i skriven engelska, håll dig till svenska. Tänk på Jar-Jar-fenomenet: engelska med fånig dialekt låter bara fånigt, inte tufft. /images/icons/wink.gif
Presentera ditt arbete igen. Låt folk komma med kritik. Gå i någon slags feedback-loop - gör ändringar och visa upp resultatet.
Nu kan du vara stolt.
Observera att jag inte skriver ett dugg om magi, gudar, religion, realism et cetera. Det är detaljbjäfs, och förmodligen så har konstruktören redan massor med idéer om det. Det är bara förmätet av mig att försöka gå in och säga att "det här måste du tänka på". Däremot går väldigt många bet på själva arbetet. Jag vet inte hur många projekt som har gått i stöpen för att författaren kommit på en kool idé och sedan börjat skriva på "kapitel 1: Vad är rollspel?" och tröttnat ungefär vid "kapitel 2: Rollpersonen". Ett fåtal står ut till "kapitel 4: Strid", och de som faktiskt orkar skriva på världen kan räknas på ena handens fingrar, ungefär. Och jag kan inte finna någon annan orsak än att det är dålig struktur på arbetet.
- Krille
<A HREF="
http://www.foxtail.nu" target="_new">
http://www.foxtail.nu</A>