Nekromanti Hur man vinner en diskussion på internet

Max Raven

T12-kultist

Edit: Bild från xkcd

Tänkte på det här igår - hur vinner man en diskussion på internet? Går det att göra?

Cissi

Up to no good.
Jag tror man är fel ute direkt om man går in i en diskussion med intentionen att "vinna" den.

Man bör gå in i diskussioner med intentionen att lära sig eller lära ut eller möjligen förklara något. Men att försöka vinna i benämningen påvisa att den andre har fel... är ju helt tokigt.

Tycker jag då. :gremsmile:

Übereil

Swashbuckler
Cissi said:
Men sådär tycker ju jag att många på det här forumet diskuterar...
Det var lite det som var Schopenhauers poäng.

Übereil, fast inte just det här forumet då

Troberg

Sinister eater
Man inser att det är en åskådarsport.

Lika lite som två partiledare förväntar sig att motståndaren i en debatt ska säga "Ja, det har du rätt i. Får jag byta till ditt parti?" så kan man vänta sig att faktiskt övertyga den engagerade motparten.

Däremot så kan man övertyga delar av publiken med bra argument i ordfäktningen.

RasmusL

Champion
Om det är diskussion som sport, dvs det spelar ingen egentlig roll vad man diskuterar eller vad folk egentligen tycker i frågorna, tycker jag att det går att dela ut "vinster" till de som bäst använder resurserna till hands för att undergräva motståndarens position och stärka sin egen.

Recca

Femme Fatale
chryckan said:
Klart man kan vinna en diskussion på nätet. Det är enkelt, allt man behööver göra är att följa den här taktiken.

Reductio ad Hitlerum :gremlaugh: :gremcool:
Argh. Den där körde Ubereil på mig varpå jag gick upp i linningen och fick mig själv bannad sist. <.<

Max Raven

T12-kultist
chryckan said:
Klart man kan vinna en diskussion på nätet. Det är enkelt, allt man behööver göra är att följa den här taktiken.

Reductio ad Hitlerum :gremlaugh: :gremcool:
Vet du vem som också körde med den taktiken? Hitler.

(Tror jag iaf. Fast han han pekade mot andra politiska motståndare.

McCarthy körde i vilket en variant med Kommunister).

chrull

Stockholm Kartell
obvious pic is obvious

Ibland när jag bråkar med någon på internet tänker jag på den här. Sen funderar jag allvarligt på om jag skulle brytt mig om att ta den pågående diskussionen AFK eller inte.

Sen fortsätter jag oftast att bråka.

Recca

Femme Fatale
Re: obvious pic is obvious

chrull said:

Ibland när jag bråkar med någon på internet tänker jag på den här. Sen funderar jag allvarligt på om jag skulle brytt mig om att ta den pågående diskussionen AFK eller inte.

Sen fortsätter jag oftast att bråka.
Jag tycker den är så elak mot förståndshandikappade. Jag vet ju att det är roligt för att det är fräckt men när man hört det hundra gånger så blir den bara elak för då är humorn liksom urvaskad. :gremfrown:

Cassius

Hero
Troberg said:
Man inser att det är en åskådarsport.

Lika lite som två partiledare förväntar sig att motståndaren i en debatt ska säga "Ja, det har du rätt i. Får jag byta till ditt parti?" så kan man vänta sig att faktiskt övertyga den engagerade motparten.

Däremot så kan man övertyga delar av publiken med bra argument i ordfäktningen.
Precis så är det, sen kan man ju försöka bränna ut sin motståndare så att den lämnar debatten eller tvinga den med retoriska knep att lämna för att den gör bort sig. Det innebär nödvändigtvis inte att man "vinner" publiken utan att man vinner utrymmet att sen föra fram sina åsikter utan motståndare närvarande.

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Cassius said:
Det innebär nödvändigtvis inte att man "vinner" publiken utan att man vinner utrymmet att sen föra fram sina åsikter utan motståndare närvarande.
Man vinner utrymmet, och den publik som kvarstår efter 30 vändor av "du är dum" kontrat av "nä du är dum" mellan två kontrahenter.

Vilket troligen är ingen publik alls, tror jag. Så det utrymmet är nog inte så mycket värt, egentligen.

/Magnus

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member

chrull said:
Ibland när jag bråkar med någon på internet tänker jag på den här.
Och då tänker jag på de basketspelare som simulerade förståndshandikapp för att kunna vinna guld i handikapp-OS.

Vilket å ena sidan är helt sjukt, men också å andra sidan helt förståndshandikappat, så de kanske kvalade in i alla fall?

/Magnus

Lupus Maximus

Tekniker
Max Raven said:
Tänkte på det här igår - hur vinner man en diskussion på internet? Går det att göra?
Vad betyder "vinna" för dig?

För mig betyder en "vinst" i en diskussion att ett frö har såtts hos någon, vilket leder till att personen har en bättre förståelse för den komplexitet frågan faktiskt innebär. Sedan om det fröet har såtts hos mig själv, den jag diskuterade med, eller någon annan spelar inte någon roll.

Ibland leder det till en direkt resultat hos personen. Ibland tar det år. Men i vilket fall lär det knappast framkomma vid själva diskussionen.

Som jag ser det rör vi oss i självselekterade grupper, som ofta har sina egna sanningar baserat på intellektuell inavel. Vissa är omedvetna om sin ignorans, och bara väljer källor som stöder den accepterade åsikten. Andra är medvetna om vår mänskliga begränsning och utmanar samt ifrågasätter det "vi vet".

Cassius

Hero
Magnus Seter said:
Cassius said:
Det innebär nödvändigtvis inte att man "vinner" publiken utan att man vinner utrymmet att sen föra fram sina åsikter utan motståndare närvarande.
Man vinner utrymmet, och den publik som kvarstår efter 30 vändor av "du är dum" kontrat av "nä du är dum" mellan två kontrahenter.

Vilket troligen är ingen publik alls, tror jag. Så det utrymmet är nog inte så mycket värt, egentligen.

/Magnus
Det kan de visst vara, hela Flashback fungerar på de sättet och där kan man ha trådar med flera tusentals läser där man rasistmobben har bränt ut.

Troberg

Sinister eater

Magnus Seter said:
chrull said:
Ibland när jag bråkar med någon på internet tänker jag på den här.
Och då tänker jag på de basketspelare som simulerade förståndshandikapp för att kunna vinna guld i handikapp-OS.

Vilket å ena sidan är helt sjukt, men också å andra sidan helt förståndshandikappat, så de kanske kvalade in i alla fall?
Jag tycker att det var så jäkla coolt! Det visar att samhället har kommit till en punkt där stigmat av ett förståndshandikapp är mindre än stigmat att förlora i en sport. Det är effing progress!

Troberg

Sinister eater
Magnus Seter said:
Cassius said:

Nu är du dum! :gremsmile:

Cassius

Hero
Troberg said:
Magnus Seter said:
Cassius said:

Nu är du dum! :gremsmile:
Du kan vara dum!