Tja, börja med att:
- bestäm dig, gärna tillsammans med spelarna, vad för slags kampanj ni ska spela (även om du som SL bör ha lite mer att säga till om, du ska ju trots allt vara motiverad att göra ett bra arbete med äventyren sedan)
- när spelarna gör sina RP, tvinga dem själva att fundera ut hur/varför deras blivande RP skulle fungera i en grupp med de andra RP. Det ska inte vara upp till dig att sucka när dina spelare kommer viftande med sina nya RP och tvingas hitta en krystad förklaring till vad Bellman, norrmannen, dansken, alven, tiraken och kamorfen gör i samma grupp.
- se till att spelarna har gjort ordentliga bakgrundsbeskrivningar till sina RP, med motiv, livsåskådning, kontakter osv
- bygg äventyr och kampanj runt rollpersonerna, antingen för att det kretsar just kring dem eller för att något händer som de har mer motiv än monetära att ge sig in i (eller som är uppenbart lönsamt om de bara har monetära motiv...)
- uppdrag, förresten? funkar väl ibland, men jag tycker inte allt ska kretsa kring tydliga uppdrag, en hel del får ju gärna komma som en naturlig konsekvens av vad rollpersonerna gör och vad som sker i deras omgivning, ska man bara satsa på uppdrag hela tiden finns det ju en uppenbar risk att RP inte är en naturlig del av världen utan bara några nissar som dyker upp här och var, löser eller klantar till en situation och sedan teleporteras till nästa
Praktiska inkörsportar om du ska få igång äventyr: använd kontakterna som RP har. Det kan t o m vara en idé att du för varje RP gör ett par kontakter som RP känner men där situationen är den omvända, dvs RP har någon form av tacksamhetsskuld till kontakten och har därför svårt att neka när denne ber om en tjänst.
Mvh / Phelan