Rickard
Urverk speldesign
Du har ett antal hjälpmedel att leka med.. Man kan dela in dem i grupperna spelarnas och spelledarens[/i] och sedan kan man dela in de grupperna ytterligare som kan delas in i grupper.. Jaja, ni ser vilka grupper jag använder mig av nedan..
Bakgrund
Nog talat om detta.. Alla andra har föreslagit det..
Händelser, som skett
In media res exempelvis.. Man slänger in rollpersonerna i en pågående händelse.. Ett bra sätt att motivera varför de ska stanna kvar.. Man kan också tänka sig att de redan har tagit ett uppdrag och är på väg för att göra det.. Du har alltså skippat hela "ni sitter på en krog" och dragit direkt till händelsen..
Händelser, som inträffar
Jag brukar i regel göra så att spelarna agerar på något jag slänger in.. Det kan vara allt möjligt.. Det finns så många möjligheter så jag vill inte begränsa din fantasi genom att lista ett fåtal..
Känslor/Personlighet
En underkategori till händelser.. Det lättaste är nog att anspela på rollpersonernas medlidande genom att få dem hjälpa någon ur en uppenbar knipa..
Föremål
Vad använde sig Tolkien för att kasta in Bilbo(s släkting) i en stor episk saga? Jo, en fjuttig liten ring.. De kan få saker tillslängda sig, de kan ha något föremål som sedan visar sig vara magiskt, de kan få föremål från att plundra lik.. En rollsperson, när jag spelledde, fick en säck med pengar tillslängd sig av en förbispringande man.. "Möt mig vid brunnen på Klockartorget", sade mannen.. Jag hade tänkt att det skulle bli en start på ett nytt äventyr.. Vad jag inte hade tänkt var att spelaren istället behöll pengarna.. Nåja, jag tvistade till att de var falska och när rollpersonen betalade med pengarna... Visst, han kom undan i början men sedan när det upptäcktes, ni får ana hur det gick.. En annan sak jag gjorde var när de fick en medaljong när de plundrade en ledare från ett rövarband som de precis dödat.. Medaljongen visade sig sedan ha en bakgrund.. (Läs hela äventyret <A HREF=http://www.student.itn.liu.se/~rikel934/slurk/dod/zipfiler/medaljongen.zip>här</A>)
Spelledarpersoner
Det vanliga är ju "det kommer en man med ett Uppdrag" eller "Du ser en gammal bekant... (som du aldrig hört talas om innan det här äventyret)".. Jag är rätt kass av att använda mig av återkommande spelledarpersoner som spelarna kan interagera med.. Man kan tänka sig att spelarna får bekanta sig med spelledarpersoner som kommer ifrån samma grupp.. Adel, tjuvar, köpmän, krigare etc.. De skulle mycket väl kunna dra in rollpersonerna i olika händelser..
Platser
Placera rollpersonerna på någon plats och låt de få upptäcka stället.. Det kan vara ett torg likväl som en grotta..
Utveckla korta mål
Genom alla äventyr, försök få rollpersonerna något de vill pyssla med.. Släpp lite trådar lösa så att det inte finns någon ände på dem.. Då kan spelarna rycka tag i dem och försöka fixa till ändarna själv.. Jag är rätt vag, jag vet, men jag kan inte utveckla mig då jag sällan behöver detta själv.. Spelarna brukar i regel hitta på sina egna mål.. Det kan vara allt från att frälsa själar till att bygga tempel..
Någon vänlig själ kanske kan utveckla mina punkter.. Jag orkar inte själv.. De jag brukar använda mig mest av är "Händelser, inträffar", "Händelser, skett" och "Föremål" då dessa är lättast att kunna spinna vidare på..
/[color:\\"green\\"]Han[/color] som mest bara raddade upp kategorier och kan mycket väl glömt någon
Bakgrund
Nog talat om detta.. Alla andra har föreslagit det..
Händelser, som skett
In media res exempelvis.. Man slänger in rollpersonerna i en pågående händelse.. Ett bra sätt att motivera varför de ska stanna kvar.. Man kan också tänka sig att de redan har tagit ett uppdrag och är på väg för att göra det.. Du har alltså skippat hela "ni sitter på en krog" och dragit direkt till händelsen..
Händelser, som inträffar
Jag brukar i regel göra så att spelarna agerar på något jag slänger in.. Det kan vara allt möjligt.. Det finns så många möjligheter så jag vill inte begränsa din fantasi genom att lista ett fåtal..
Känslor/Personlighet
En underkategori till händelser.. Det lättaste är nog att anspela på rollpersonernas medlidande genom att få dem hjälpa någon ur en uppenbar knipa..
Föremål
Vad använde sig Tolkien för att kasta in Bilbo(s släkting) i en stor episk saga? Jo, en fjuttig liten ring.. De kan få saker tillslängda sig, de kan ha något föremål som sedan visar sig vara magiskt, de kan få föremål från att plundra lik.. En rollsperson, när jag spelledde, fick en säck med pengar tillslängd sig av en förbispringande man.. "Möt mig vid brunnen på Klockartorget", sade mannen.. Jag hade tänkt att det skulle bli en start på ett nytt äventyr.. Vad jag inte hade tänkt var att spelaren istället behöll pengarna.. Nåja, jag tvistade till att de var falska och när rollpersonen betalade med pengarna... Visst, han kom undan i början men sedan när det upptäcktes, ni får ana hur det gick.. En annan sak jag gjorde var när de fick en medaljong när de plundrade en ledare från ett rövarband som de precis dödat.. Medaljongen visade sig sedan ha en bakgrund.. (Läs hela äventyret <A HREF=http://www.student.itn.liu.se/~rikel934/slurk/dod/zipfiler/medaljongen.zip>här</A>)
Spelledarpersoner
Det vanliga är ju "det kommer en man med ett Uppdrag" eller "Du ser en gammal bekant... (som du aldrig hört talas om innan det här äventyret)".. Jag är rätt kass av att använda mig av återkommande spelledarpersoner som spelarna kan interagera med.. Man kan tänka sig att spelarna får bekanta sig med spelledarpersoner som kommer ifrån samma grupp.. Adel, tjuvar, köpmän, krigare etc.. De skulle mycket väl kunna dra in rollpersonerna i olika händelser..
Platser
Placera rollpersonerna på någon plats och låt de få upptäcka stället.. Det kan vara ett torg likväl som en grotta..
Utveckla korta mål
Genom alla äventyr, försök få rollpersonerna något de vill pyssla med.. Släpp lite trådar lösa så att det inte finns någon ände på dem.. Då kan spelarna rycka tag i dem och försöka fixa till ändarna själv.. Jag är rätt vag, jag vet, men jag kan inte utveckla mig då jag sällan behöver detta själv.. Spelarna brukar i regel hitta på sina egna mål.. Det kan vara allt från att frälsa själar till att bygga tempel..
Någon vänlig själ kanske kan utveckla mina punkter.. Jag orkar inte själv.. De jag brukar använda mig mest av är "Händelser, inträffar", "Händelser, skett" och "Föremål" då dessa är lättast att kunna spinna vidare på..
/[color:\\"green\\"]Han[/color] som mest bara raddade upp kategorier och kan mycket väl glömt någon