Eksem said:
Det blir liksom någon slags lömsk fulrälsning som inte vågar erkänna för sig självt vad det är.
Mmh. Den tog mitt i, tycker jag. Och jag håller nog med Eksem här.
Liksom, om man har bestämt sig för att köra ett mer öppet och samberättar/spelledarlöst/storydrivet spel så hör det väl till att folk kommer med galna infall och bifogar sin (kanske motsägelsefulla) bild till de andras?
Samtidigt tror jag att jag förstår Recca. Hennes lir funkar galant om folk klarar av att hantera dem på "rätt sätt" och hon vill erbjuda en upplevelse som går om intet när någon börjar klampa genom de osynliga väggarna.
Vet ni, jag tror att den här problematiken egentligen handlar om att vi oavsett spelform alltid vill ha en sorts gemensam referensram att hålla sig till och att lyda under. Att tro att sådana inte existerar öppnar för Eksems "fulrälsning".
Jag känner igen det här från frijazz-världen, där många musiker som propsar på att få spela utan hänsyn till regler om ackord och harmonik egentligen bara ersätter den typen av regler med
andra, som idéer om sound, form och melodik.
Och då är det väl bra om du Recca kan informera dina spelare om var gränserna går utan att känna att du gör våld på dina spelares spellust? Kanske är det till och med det som dina problematiska spelare undermedvetet frågar efter, när de ger sig ut på sina vansinniga irrfärder?