Nekromanti Hur mycket död i era rollspel?

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Re: Fegisar

Eksem said:
Så du som inte vill investera tid i din rollperson om dödligheten är hög, är det kanske inte så mycket för att du inte är intresserad, som att du helt enkelt inte vågar...?
Det är möjligt. Hade jag spelat rollspel för att vara modig kanske det hade varit ett problem... Jag skiter i insatser och spänning. Jag vill vara smart och lösa problem, bygga planer och utforska världen.

Zorbeltuss

Hero
Vad var det för fel på de spelarna?
De var ute efter att kunna förnedra varann med så vidriga grejer som möjligt och brydde sig överhuvudtaget inte om varann, värld eller min insats.

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist

Eksem said:
Det är just den höga kostnaden som gör det spännande, men om man inte är the gamling type, så kanske utdelningen av rushen att satsa en bit av sin själ helt enkelt inte motsvarar risken.
Well spoken, för precis så är det för mig. =)

//Krank, som generellt inte spelar på något alls om han inte vet att sannolikheterna är åtminstone över 75% att man lyckas, samt att man ev. kan saveloada för att försöka igenom man misslyckas.

God45

#PrayersForBahakan

Basenanji said:
Det är två olika sorters dödlighet, och den roliga sorten är väldigt svår att ballansera.

Min vän med det fina nick:et, här skriver du mycket bra saker!

Men tänk om det kanske är så att det blir fantastiskt bra OM man lyckas balansera spelet? Det kanske rentutav är det som är grejen med ultimat rollspelsmakande: att få till de där frågorna om balans?! Jag skulle gärna se fler diskussioner om hur man får till sådan där balans utan att man hamnar i brädspelens värld. Liksom, var går gränsen mellan brädspel och rollspel?

Ibland får jag för mig, rätta mig gärna om jag har fel, att

...eftersom det är så svårt att lösa balansproblemet så lägger många rollspelsmakare kraft på annat. Är det bland annat därför som nya regler och nya indiekoncept växer upp som knarksvampar ur marken medan riktigt bra trad-äventyr går att räkna på ena handens fingrar?
Men balans är ju också trams enligt old-school hippies som mig :gremwink: Om du spelar OD&D och så finns det ingen balans som skyddar dig från att dö, det handlar inte om det ifall du lever eller inte.

Spelar du 3.5 så är cleric och druid easy mode och fighter och rouge är hard-mode. Vill du inte dö så min-maxa lite vet jag.

Jag tror inte balans är problemet, det handlar nog snarare om inställning än hur lätt det är att dö i systemet.