God45
#PrayersForBahakan
- Joined
- 23 Oct 2012
- Messages
- 18,554
Det kom upp lite i Reccas tråd, https://www.rollspel.nu/threads/57142/post-749704, att många där var ovilliga att döda sina spelares karaktärer eftersom detta annsågs var att "straffa" spelarna vilket jag inte riktigt håller med om. Det kanske är för att jag mest kör fantasy eller skräck spel men när jag är en spelare dör mina karaktärer hela tiden och när jag spelleder dödar jag karaktärer med jämna mellanrum.
I skräck är det för... det är skräck. Folk ska dö och dö frukansvärt. De kan dö som i Fredagen den 13:e eller som i Silent hill men det är skräck och folk kommer dö.
I fantasy är det för att, i alla fall i Dungeons & Dragons, det i stort sätt är en krigsfilm där karaktärerna kommer in med en bakgrund och sub-plots och några av dem dör för att visa att det här är allvar. Plus, den ideala D&D karaktären överlever i 10 minuter, stjäl, mördar och och begår sociopatiska dåd av folkmord mot raser med grönt skin och dör sedan av en save or die effekt. De som blir level 14 är speciella eftersom, holy shit, någon överlevde till level 14. När levlande kräver en blandning av feghet, paranoia, mod, inteligens och viljan att mörda din alv kompis för hans magiska skor blir det något speciellt.
Visst, det finns karaktäresdrivna spel där ingen eller nästan ingen dör och de är också fantastiskt roliga. Svavelvinter är ett utmärkt exempel på ett sådant spel där det inte bara är ovanligt med att spelar karaktärer dör men också desto häftigare när de gör det.
Jag förstår bara inte hur det är att straffa en spelare att döda hans karaktär, det är ett spel efter allt och man kan förlora i spel. Det gör det inte mindre roligt att spela. Är man mer inriktad på rollspelet som improvisations teater så är väll också döds scener utmärkta tillfällen för drama?
Så hur ser ni på det? Är det att straffa en spelare att döda hennes karaktär? Eller är det bara en del av det roliga? Warhammers critical hit charts finns liksom av en anledning och den anledningen är att de är löjligt underhållande att råka ut för
I skräck är det för... det är skräck. Folk ska dö och dö frukansvärt. De kan dö som i Fredagen den 13:e eller som i Silent hill men det är skräck och folk kommer dö.
I fantasy är det för att, i alla fall i Dungeons & Dragons, det i stort sätt är en krigsfilm där karaktärerna kommer in med en bakgrund och sub-plots och några av dem dör för att visa att det här är allvar. Plus, den ideala D&D karaktären överlever i 10 minuter, stjäl, mördar och och begår sociopatiska dåd av folkmord mot raser med grönt skin och dör sedan av en save or die effekt. De som blir level 14 är speciella eftersom, holy shit, någon överlevde till level 14. När levlande kräver en blandning av feghet, paranoia, mod, inteligens och viljan att mörda din alv kompis för hans magiska skor blir det något speciellt.
Visst, det finns karaktäresdrivna spel där ingen eller nästan ingen dör och de är också fantastiskt roliga. Svavelvinter är ett utmärkt exempel på ett sådant spel där det inte bara är ovanligt med att spelar karaktärer dör men också desto häftigare när de gör det.
Jag förstår bara inte hur det är att straffa en spelare att döda hans karaktär, det är ett spel efter allt och man kan förlora i spel. Det gör det inte mindre roligt att spela. Är man mer inriktad på rollspelet som improvisations teater så är väll också döds scener utmärkta tillfällen för drama?
Så hur ser ni på det? Är det att straffa en spelare att döda hennes karaktär? Eller är det bara en del av det roliga? Warhammers critical hit charts finns liksom av en anledning och den anledningen är att de är löjligt underhållande att råka ut för