Re: Veto på veto
Niklas73 said:
Absolut sant. En vetoregel har samma syfte. Men man kan kommunicera det du säger i reglerna. Bara det kommuniceras. Jag släpper ju SC och en dag kommer någon som inte har erfarenhet från rollspel köpa SC kanske och då är det klokt att ha det tydligt kommunicerat.
Varför inte kommunicera något vettigare än en vetoregel? Typ att rollspel är ett kollaborativt nöje, att spelarna tillsammans arbetar för att ha kul, och att fjanterier som Storkuk von Smurf* förstör för medspelarna, så om ni inte gillar fjanterier så kan det vara vettigt att ta hänsyn till medspelarna.
Panty Explosion har en "regel" - mer FAQ - som säger ungefär "Men vänta nu, min rival hade just ihjäl min rollperson? Kan hon göra det? -Ja, faktiskt, när en spelare beskriver konsekvensen av handlingar så står det den spelaren helt fritt att beskriva vad som helst, så länge som det beskriver huruvida handlingen misslyckades eller inte. Om konsekvensen av handlingen är att din rollperson dör, well, tough luck."
(Det sagt, det enda sätt som ett spel som inte är DoD eller Eon hamnar i händerna på en nybörjare är att du
ger det till honom. Undantag finns, förstås, men undantagen är inte småförlagsproduktioner.)
* Ett par spelare har lite svårt att komma på bra rollpersonsnamn sådär tokspontant, och de har en tendens att falla tillbaka på Rancor Bernadotte, eller nu senast Singo Bernadotte. Jag hoppas att de inte upptäcker Storkuk von Smurf.