Nekromanti Hur mycket kan man ha i huvudet?

Eksem

Champion
Tro vad man vill, men jag skissar konstant på mitt regelsystem till Apsu, men det är fan inte lätt att skriva rollspel alltså. T.ex. är jag inne på ytterligare en variant på stridssystem (lånat från eminenta Playstation-spelet Chrono Cross, no less!), och en ny fråga dök upp i mitt huvud. Systemet som det ser ut innebär att antingen ha en ganska stor tabell över sina stridsvärden på rollformuläret, eller kräva att spelarna håller en hel del information i huvudet (och om jag överger min idé om att SLP inte alls beskrivs på samma sätt som rollpersoner blir det helt sjukmysko data för SL att hålla i huvudet). Men även med en stor tabell på formuläret blir det en del som helt enkelt ska hållas i huvudet under striden (en eller eventuellt två siffror mellan -10 och 10, typ).

Det hela börjar kännas som att det inte passar min designfilosofi ö.h.t, men frågan är alltså, hur mycket data kan man hålla i huvudet under en strid? Kan man hålla data i huvudet ö.h.t? Är det okej att använda separata markörer till en mätare på rollformuläret t.ex?

Rickard

Urverk speldesign
Svar: 7±2 saker [ANT]

Enligt år av studier i kognitiv psykologi kom forskaren Miller 1956 fram till att man kan hålla 7±2 saker i korttidsminnet.. Det är en siffra som fortfarande är gällande.. Korttidsminnet håller kvar saker i ungefär 20-30 sekunder..

/[color:\\"green\\"]Han[/color] som pluggade användbarhet förra perioden och har detta relativt färskt i minnet

Rickard

Urverk speldesign
Vad är det för fel på att säga 5 till 9? O.o [OT]

För att jag ska kunna skylta med att jag kan ASCI-koden för ±?

/[color:\\"green\\"]Han[/color] som dessutom påpekar att det heter "9 till 5" (i USA i alla fall)

<FONT SIZE=1>[edit] Ändrade så att signaturen även innehöll ett skämt</FONT>[color:"green"]

Niklas73

Skapare av Starchallenge
Nu är jag inte personen som är känd för att hålla mig till minimalistiska regler men jag tycker markörer är helt okej, till och med lite roligt. Men tag inte det jag säger för en måttstock. :gremgrin: Kör på!

sockerpappan

Veteran
Re: Svar: 7±2 saker [ANT]

observera bara att de enheter som man kan hålla i minnet kan innehålla olika mycket information. ett exemplet med telefonnummer:
Man skall memorera telenumret 073095684236
tar man bara siffra för siffra (0-7-3-0-9-5-6-8...) kommer de flesta inte i håg det då det är mer än 9 tecken men klumpar man ihop dem till exempel (0730-95-68-42-36) är det plötsligt bara fem enheter att hålla i korttidsminnet, vilket de flesta klarar.

Rickard

Urverk speldesign
Jo, det kallas för "chunking" [NT]

/[color:\\"green\\"]Han[/color] som inte vet vad det är med honom men just nu är hans försvarströskel rätt hög, för normalt så brukar han ignorera sådana svarsinlägg, som tillrättarvisar något som han medvetet utelämnat för att han utelämnat den informationen som oviktig, då detta är ett fenomen som ofta brukar förekomma på forumet.. Dessutom så orkade han inte ta upp att man även kommer ihåg lättare om man blir utsatt för fler stimuli - alltså intryck via sina sinnen - men det kan vara för att han vet inte om hur mycket det påverkar korttidsminnet eller om det mer påverkar, i större form, långtidsminnet

sockerpappan

Veteran
Re: mer stimuli underlättar framplockningen..[ANT]

... vilket sker ut långtidsminnet eftersom man inte lagrar saker i KTM (eller arbetsminnet som det också brukar kallas).

/Sockerpappan, som inser att detta kan fortsätta hur långt som helst.