Tro vad man vill, men jag skissar konstant på mitt regelsystem till Apsu, men det är fan inte lätt att skriva rollspel alltså. T.ex. är jag inne på ytterligare en variant på stridssystem (lånat från eminenta Playstation-spelet Chrono Cross, no less!), och en ny fråga dök upp i mitt huvud. Systemet som det ser ut innebär att antingen ha en ganska stor tabell över sina stridsvärden på rollformuläret, eller kräva att spelarna håller en hel del information i huvudet (och om jag överger min idé om att SLP inte alls beskrivs på samma sätt som rollpersoner blir det helt sjukmysko data för SL att hålla i huvudet). Men även med en stor tabell på formuläret blir det en del som helt enkelt ska hållas i huvudet under striden (en eller eventuellt två siffror mellan -10 och 10, typ).
Det hela börjar kännas som att det inte passar min designfilosofi ö.h.t, men frågan är alltså, hur mycket data kan man hålla i huvudet under en strid? Kan man hålla data i huvudet ö.h.t? Är det okej att använda separata markörer till en mätare på rollformuläret t.ex?
Det hela börjar kännas som att det inte passar min designfilosofi ö.h.t, men frågan är alltså, hur mycket data kan man hålla i huvudet under en strid? Kan man hålla data i huvudet ö.h.t? Är det okej att använda separata markörer till en mätare på rollformuläret t.ex?