Måns said:
Fast jag får analysera Hogwarts ur ett genusperspektiv och skriva en avhandling om det, eller hur? Och ge ut verket? Och jag skulle inte bli stämd? Eller?
Och det jag egentligen undrar är om Consaber, Elake Måns, Junibacken, Jargien och hyggelmonster som termer/ord/begrepp är off limits, och jag tror inte att de är det.
Som jag uppfattar det är det verket som sådant som ger något verkshöjd och inte innehållet. Innehållet kan däremot vara skyddat på andra sätt - upphovsrätt, varumärken etc. Hogwarts är alltså inte ett självständigt verk, men säkert varumärkesskyddat.
Så har jag uppfattat det.
Du får skriva en avhandling om Hogwarths. Då utnyttjar du citaträtten, som framgår av upphovsrättslagens andra kapitel, §22:
Var och en får citera ur offentliggjorda verk i överensstämmelse med god sed och i den omfattning som motiveras av ändamålet.
Du får alltså inte utge hela serien som en bilaga till din avhandling. Det är inte "god sed".
Enstaka ord - namn t.ex. - KAN vara skyddade av upphovsrätt, om de är en viktig (och unik) del av ett litterärt verk.
Men då är skyddet också begränsat i sitt omfång. Om du skriver en roman om "Måns the slayer", så hindrar det inte nödvändigtvis att jag saluför en råttfälla som jag kallar "Måns the slayer". (För jag skulle ju uppenbarligen kunna hävda att det är fullt rimligt att jag hittat på det själv och att det inte föreligger någon risk för förväxling).
Däremot kan jag inte hur som helst starta ett café med inredning som är som tagen ur din bok, och kalla det för "Måns the slayers café". Fast då handlar det inte specifikt om intrång i upphovsrätt, utan om "renommésnyltning" och går under marknadsföringslagen, inte upphovsrättslagen.
Hur pass unikt ett namn måste vara, för att det eventuellt ska kunna anses som ett intrång att "låna" det, är också lite beroende på kontext. Du får t.ex. inte skriva en fristående fortsättning på Harry Potter-serien, med karaktärer med samma namn, även om du ändrar 95% av allt annat.
(Om du inte skriver en uppenbar parodi, det finns också ett visst undantag för det i lagen.)
Men ju mer vardagligt ett ord är, desto svagare är skyddet.
Och allt detta gäller, så länge ett ord/namn inte dessutom är registrerat som varumärke. (Vilket t.ex. Junibacken är, såvitt jag vet.)
Varumärken har sin egen lag.