Nekromanti Hur mycket kan man inspireras/använda?

Sapient

Swashbuckler
Arfert said:
Varumärken kan vara skyddade även om de inte är registrerade. De kan eventuellt anses vara inarbetade och av den anledningen skyddade.
På den här punkten har Sverige tvingats anpassa sig till merparten av länder som har starkare skydd för inarbetade (men oregistrerade) varumärken än vi brukade ha.

Idag tror jag om jag förstått saken rätt, att vi i rättspraxis ligger på samma nivå inom Europa. (Det var iaf. avsikten med harmoniserande direktiv i EU. Men Sverige fick kritik, någon gång runt 2009 om jag minns rätt, för att vi trots det inte riktigt följde de andra medlemsstaterna när det gäller nivån på ersättning för intrång.)

Caligo

Swashbuckler
Just copyright på titlar (bl.a. boktitlar) har blivit ändrad nyligen och som jag fattar det så är det bara titlar med verkshöjd som är skyddade numera.

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Sapient said:
Det tycks finnas en stark övertygelse hos personer här att det är så. Jag kan inte utesluta att det är så, men jag kan säga (med hänvisning till mina erfarenheter som jag beskrev förut) att jag inte trots att jag jobbat med relaterade frågor i flera år, stött på någonting alls som säger att just spelregler skulle vara ett undantag.
Jag har ingen källa, men man kan till exempel kolla på svenska alfapet, som i allt väsentligt är en klon av scrabble. Tidigare hade de scrabblelicensen, nu har de det inte. Reglerna som sådana är oförändrade vad jag vet, det som ändrats är typ storleken på brädet.

Sapient

Swashbuckler
krank said:
Jag har ingen källa, men man kan till exempel kolla på svenska alfapet, som i allt väsentligt är en klon av scrabble. Tidigare hade de scrabblelicensen, nu har de det inte. Reglerna som sådana är oförändrade vad jag vet, det som ändrats är typ storleken på brädet.
Ursäkta, men det där säger ju verkligen inte att spelregler undantas från upphovsrätt. Tvärtom. Varför skulle det finnas en "licens" till att börja med, om det inte vore så att regler var skyddade?

Att det inte längre finns en aktiv licens (sen ett par år) kan ju ha att göra med att det är ett "anonymt" verk (ett förlag som har rättigheterna) som publicerats för mer än sjuttio år sedan. Då har upphovsrätten gått ut. (Spelet gavs ut 1938, alltså 75 år sen i år.)

Jag skulle säga att det där nog snarare styrker min uppfattning.

krank

Att det inte längre finns en aktiv licens (sen ett par år) kan ju ha att göra med att det är ett "anonymt" verk (ett förlag som har rättigheterna) som publicerats för mer än sjuttio år sedan. Då har upphovsrätten gått ut. (Spelet gavs ut 1938, alltså 75 år sen i år.)
Om upphovsrätten gått ut faller iofs argumentet att de skulle ha behövt ändra på reglerna av upphovsrättsskäl.

http://en.wikipedia.org/wiki/Alfapet

Det var alltså på 90-talet man blev av med licensen.

Jag vågar hävda att Alfapetexemplet tydligt visar precis det tråden handlar om - tar man reglerna för Eon/Scrabble och gör små ändringar och använder delvis andra namn men i stort sett samma procedurer och motsv. poängsättning så är det inte olagligt.

Jag skulle vilja säga att instruktioner för något är något helt annat än till exempel ett skönlitterärt verk.

Jag blir till exempel mycket förvånad om det skulle gå att hävda mönsterskydd på en IKEA-instruktion (om vi bortser från formen; att till exempel göra en steg-för-steginstruktion baserad på en IKEA-beskrivning).

Jag utesluter inte att jag har fel här. Har jag fel finns det ytterligare en anledning att vara väldigt arg på alla som hävdar att dagens upphovsrättslagstiftning är bra och vettig och främjar kreativitet och alla de andra dumheterna som brukar föras fram. Jag är helt bekant med hur dum i huvudet lagstiftningen ifråga brukar vara; jag sitter mest och hoppas på att det ska finnas något litet område där den inte är helt åt helsike.

EDIT: liten sak som väcker hopp:
http://www.kb.se/dokument/Om/projekt/open_access/upphovsratt_licensbok.pdf

"Dessutom skyddas inte de fakta eller idéer som verket innehåller utan
endast upphovsmannens personliga sätt att uttrycka idéerna genom verkets innehåll."

Men jag kan som sagt fortfarande ha helfel.

Och som vanligt när det gäller upphovsrätt: I slutänden vinner ändå de med dyrast lobbyister och advokater...

Nu skrev jag innan jag tänkte igen. Innan någon har ett domstolsutlåtande i frågan kommer vi inte att veta vad som gäller.

Bevisligen gäller olika saker vad gäller upphovsrätt inom olika områden. Jag tycker inte att det finns anledning att tro att spelregler är mer lika textskyddet än vad bildskyddet är. De är olika saker.

Fram tills dess att jag ser en upphovsrättsutbildad jurist uttala sig i frågan tänker jag utgå från att det jag tycker verkar rimligast och bäst stämmer; dvs. att skyddet inte gäller själva reglerna utan bara texten.

Mogger

Hipsteranka
Och, det kloka är nog att utgå ifrån att Sapient har rätt, tills dess motsatsen bevisats, i den mån det är möjligt.

Lagen fäller hellre än friar. :gremsmile:

Rickard

Urverk speldesign
Kan sägas att själv har jag, på min höjd, pluggat en kurs om immaterialrätt.

krank said:
Nackdelen den där sidan har är ju naturligtvis den totala bristen på källor.
Längst ned på nästan varje sida finns det hänvisning till källor.

/Han som kan svara Sapient och trådstartaren med följande länk (som har källor till domstolsslut)

Necross

Swashbuckler
Han said:
Längst ned på nästan varje sida finns det hänvisning till källor.
Sådärja! Det här blir bara roligare och roligare. Jag är trött. Behöver tydligen versaler för att förstå, eller nåt :gremsmile:

Sapient

Swashbuckler
Han said:
/Han som kan svara Sapient och trådstartaren med följande länk (som har källor till domstolsslut)
Jag citerar lite från Hans källa:
Kontentan av de två senares resonemang är att en samling av regler kan tänkas ha upphovsrättsligt skydd men att själva reglerna är fria att bruka för var och en.
(Med avseende på en dansk bok, enligt referensen: "Sitjhoff Stray, Anne Lise, Opphavsretten, lov om opphavsrett till åndsverk m.v., kommentert og supplert, Universitetsforlaget AS, Oslo, 1989 s. 55.")

Vad skrev jag tidigare? Jo:
Idén kan inte framställas så vagt som "slå en tärning och låt resultatet styra utfallet av en viss händelse i ett spel". Men den omfattar likväl mer än den exakta formuleringen (om regeln* har verkshöjd i sig, alltså).

Men ja, det är ju det där sista - beroende på exakt HUR nydanande och specifik just den här mekanismen är (slå en sjuttonsidig tärning fem gånger och subtrahera resultaten från 67...) så skulle den sannolikt omfattas av ett mer utbrett skydd.

Då räcker det inte att jag formulerar en likadan regler med lite andra ord ("kasta en tärning med sjutton sidor samt..."). Det skulle sannolikt fortfarande anses som att plagiera regeln, som sen i sig är ytterst osannolik att någon annan skulle ha kommit på självständigt och oberoende.

Så viss mening är regler i sig skyddade, om de är unika nog. Fudge-tärningar, uddasidiga tärningar et.c. i kombination med den betydelse tärningsresultatet har, i regelverket, kan mycket väl räcka för att anses som verkshöjd.
* Här borde det ha stått "om beskrivningen av regeln har verkshöjd i sig". Jag var lite slarvig där.

Här vet vi faktiskt inte så mycket om tillämpningen - idag. De rättsfall som Hans sida hänvisar till, är alla omkring 20 år gamla eller äldre (böcker utgivna 1989 samt 1995). Upphovsrätten har sedan dess ändrats en del, framför allt genom harmoniseringsdirektiv i EU. (Som jag nämnde behandlades en sådan proposition i Sverige 2005.)

Revideringar av lagen som gjordes 1994, -97 och 2005 har potentiellt stärkt skyddet för spel. Bland annat har katalogskyddet förstärkts - och anses kunna tillämpas på databaser. Även detta kan påverka det upphovsrättsliga skyddet för sådant som tidigare var oskyddat, t.ex. tabeller över olika saker - i den mån de kan ses som en databas eller katalog.

Upphovsrättslagen §49 said:
Den som har framställt en katalog, en tabell eller ett annat dylikt arbete i vilket ett stort antal uppgifter har sammanställts eller vilket är resultatet av en väsentlig investering har uteslutande rätt att framställa exemplar av arbetet och göra det tillgängligt för allmänheten.
En kommentar från "Lagen.nu" exemplifierar:
Det här är en närstående rättighet som kallas katalogskyddet. Det är i dagens läge framförallt tillämpligt på databaser som inte inte uppnår verkshöjd och alltså inte skyddas enligt 1 §. En databas kan vara skyddad antingen på grund av att i databasen ett stort antal uppgifter har sammanställts eller på grund av att databasen är resultatet av en väsentlig investering. Upphovsmannen till en databas har enligt den här bestämmelsen en rad ensamrätter i linje med de ekonomiska rättigheter som en upphovsman har enligt 2 §: permanent eller tillfälligt mångfaldigande av basen, översättning, bearbetning eller annan ändring av basen samt spridning till allmänheten av denna samt överföring, visning eller framförande av basen för allmänheten. Skyddet gäller för basen som sådan och omfattar inte de verk eller det material som ingår i basen.
Det går alltså knappast att från den sidan dra slutsatsen att det är fritt fram att kopiera regler hur som helst. Eller att de "aldrig skyddas". I så fall måste man vara bensäker på var en domstol skulle dra gränsen mellan regeln i sig (själva idén bakom den) och dess framställning.

Och i det läget är det inte en bra idé (om man riskerar något) att stödja sig på över 20 år gamla rättsfall.

Man kanske kan det. Särskilt om man anstränger sig för att ge de regler man "snor", en så egen framställning som möjligt. Ju mer den skiljer sig från originalet, desto mindre risk.

Men det är definitivt inte det samma som att det inte existerar något skydd - och det är säkrast att inte lämna tvärsäkra påståenden om att skydd saknas.

Rickard

Urverk speldesign
Jag svarar kort nu. Katalogskydd kommenterade jag redan i första inlägget och vi är överens där. Om idogt arbete ligger bakom tabellen så är den skyddad.

Med "samling av regler" menas själva boken, inte just att reglerna i sig skapar något unikt. Du får inte kopiera texten rakt av men du får sno konceptet av reglerna och skriva dem med andra ord.

Om man istället för att försöka hitta tolkningsmöjligheter för att få in sin poäng och istället läser första meningen i min länk - "Idéer, metoder och algoritmer kan inte mutas in med hjälp av upphovsrätten." så torde det vara rätt självklart vad som gäller för regler. Regler är inget annat än metoder och regler är inte skyddade. Själva texten och framställningen av reglerna är däremot skyddade.

Undantag gäller dock om man producerar sitt verk i USA.

/Han som ger sig där

Sapient

Swashbuckler
Jag tror att vi är ganska överens om det mesta, men skiljer oss på några viktiga punkter (bl.a. hur upphovsrätten ändrats på senare år) som gör en rätt stor skillnad för att svara på ursprungsfrågan.

Vad jag vill säga, är att det inte nödvändigtvis är invändningsfritt att kopiera regler, därför att det finns saker i framställningen som är skyddade - även om inte själva "grunden" i regeln är det - och det kan vara vanskligt att skilja dem åt i en del fall. (Och med "grunden" menar jag alltså mekaniken, idén eller det algoritm-liknande.)

Ursprungsfrågan tog bland annat upp en särpräglad tabell för för-/nackdelar i Eon 3. Medan jag håller med dig om att man inte på något sätt kan skydda användandet av "vanliga" ord som kan förekomma i sådana sammanhang (allt som inte är rent eget hittepå), och att innehållet i sig alltså kan användas på många sätt utan att vara skyddat, så tycker jag att det framgår av bl.a. katalogskyddet att sammanställningen av dem i en "katalog" kan vara skyddat.

Mycket beror ju på hur omfattande det är. En tabell med några få "rader" är knappast skyddad. En stor tabell kan vara det.

Under sådana omständigheter skulle jag aldrig råda någon tvärsäkert att det inte är skyddat så varsågod att återanvända.

Det är riktigt att man kan återanvända "konceptet", alltså idén, mekaniken osv. Men man måste vara ganska noga med att det ska vara skilt från framställningen.

Hur mycket? Räcker det att skriva om en del ord?

Jag gav i något inlägg ett nekande svar på det, där jag menade att om det fortfarande följer i huvudsak samma framställning så kan det räknas som plagiat. Jag misstänker att detta är en punkt där vi (till synes iaf.) inte är överens - men jag tror det möjligen beror på att det inte så tydligt framgår hur pass stor skillnad jag försökte hinta om.

Vi torde vara helt överens om att det är oantastligt att skriva sin egen regelbok baserat på samma idéer som något annat spel, men där verkligen allt är nytt i framställningen - då är inte idéerna bakom skyddade av upphovsrätt i alla fall.

Men det exempel jag gav, var ämnat att visa en ganska begränsad omarbetning.

Formulering ett: "slå en sjuttonsidig tärning fem gånger och subtrahera resultaten från 67".
Formulering två: "kasta en tärning med sjutton sidor samt..." (subtrahera från 67).

Vi kanske skiljer oss här, men jag tror att det finns en risk att en version som är så pass "nära" originalet riskerar att ses som ett plagiat. (Och det kan bero på hur pass särpräglad regeln är, var en annan poäng jag försökte göra i det sammanhanget. Risken minskar så klart om regeln i sig är väldigt vardaglig.)

Men poängen var att jag försökte visa på något som verkligen skulle vara en minimal, krystad bearbetning av originalet. Det kanske försvann i den allmänna debatten?

Ursprungsfrågan innehöll ett exempel som jag hittills inte har kommenterat (för att jag från början inte såg så mycket anledning att gå in, men gjorde det för att bemöta "fritt fram"-argumenten).

Ecleptomania said:
Eftersom vi kommer skriva helt egna fördelar och nackdelar, samt dessutom ha andra typer av listor samt sätt att slå fram dem (EON använder T100 medan vi funderar på olika kombinationer av T8), så borde väl detta inte vara ett problem? (Eller?)
I det fallet borde det inte vara något som helst problem. (Det är vi säkert överens om.) Det är ett klockrent exempel på att behålla idén, men göra något självständigt av det.

Däremot, när jag svarade på Neocross frågor, gav jag svar som jag är mindre säker på att vi är överens om:
Neocross said:
Fråga 1: Om jag ger ut ett eget rollspel med Eons spelssystem, men med en egen setting, är det olagligt?

Fråga 2: Om jag ger ut ett eget rollspel med Eons spelssystem, men där jag bytt namn på alla termer och har en egen setting, är det olagligt?
Jag läste båda dessa som verkligen inga ändringar alls respektive minimala ändringar ("byta namn på termer").

Håller du med om att det skulle ge mycket liten skillnad i "framställningen av reglerna"?

Det är lite samma poäng som ovan och det är genuint svårt att veta hur det skulle bedömas. Jag tror att det definitivt inte skulle räcka att byta ut enskilda ord (typ "sök och ersätt" på regeltermer).

Necross

Swashbuckler
Sapient said:
Däremot, när jag svarade på Neocross frågor, gav jag svar som jag är mindre säker på att vi är överens om:
Neocross said:
Fråga 1: Om jag ger ut ett eget rollspel med Eons spelssystem, men med en egen setting, är det olagligt?

Fråga 2: Om jag ger ut ett eget rollspel med Eons spelssystem, men där jag bytt namn på alla termer och har en egen setting, är det olagligt?
Jag läste båda dessa som verkligen inga ändringar alls respektive minimala ändringar ("byta namn på termer").

Håller du med om att det skulle ge mycket liten skillnad i "framställningen av reglerna"?

Det är lite samma poäng som ovan och det är genuint svårt att veta hur det skulle bedömas. Jag tror att det definitivt inte skulle räcka att byta ut enskilda ord (typ "sök och ersätt" på regeltermer).
Jo, det var exakt så jag menade med frågorna också. Vet dock inte riktigt om det var så trådskaparen Ecleptomania menade.

Jag skulle då i alla fall inte ha några problem med att formulera om all text - jag jobbar med sånt :gremsmile:

Ymir

Liten kantbaron
Mig veterligen är Trudvang inte varumärkesskyddat, och därmed skulle du kunna sno det namnet rakt av, och ge ut "Rollspelet Trudvang". Utan att Riotminds eller Paradox skulle kunna göra ett dyft åt saken. Bara för att ta ett extremt exempel. Jag tycker däremot inte att någon skall göra det, eftersom det vore oetiskt, men det är en annan femma.
Kan man varumärkesskydda 'Trudvang', givet att det är ett mytologiskt koncept och därmed intellektuellt allmängods? Att varumärkesskydda Trudvang, vore det inte lite som att varumärkesskydda 'Kina'.

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Ymir said:
Mig veterligen är Trudvang inte varumärkesskyddat, och därmed skulle du kunna sno det namnet rakt av, och ge ut "Rollspelet Trudvang". Utan att Riotminds eller Paradox skulle kunna göra ett dyft åt saken. Bara för att ta ett extremt exempel. Jag tycker däremot inte att någon skall göra det, eftersom det vore oetiskt, men det är en annan femma.
Kan man varumärkesskydda 'Trudvang', givet att det är ett mytologiskt koncept och därmed intellektuellt allmängods? Att varumärkesskydda Trudvang, vore det inte lite som att varumärkesskydda 'Kina'.
Ja, det kan man så vitt jag förstått, men bara för en viss grupp av produkter. Så ett företag kan registrera varumärket Samurai (till exempel) för bilar, men då är det fortfarande tillåtet för andra företag att lansera ett spel, en kökskniv eller en bok som heter Samurai.

Jag antar att Kina är ett registrerat varumärke för godis i Sverige.

/tobias

Ecleptomania

Veteran
Jag har nu fått mycket information och blivit mycket klokare.

För er som undrar:
Vi skapar ett eget regelsystem.

Vi inspireras av Neogames (EON III) för skador (Trauma,
Smärta, Blodförlust) även Utmattning.

Vi har planer på att i framtiden ge ut ett eget spel.

Vi använder oss utav T8or som grund tärningar (Där ex. Eon använder T6or) vi kör dock också med ett Ob-system.

För vidare information:
Vi använder oss utav 11 grund attribut (Styrka, Fysik, Rörlighet, Reflexer, Utseende, Karisma, Perception, Intelligens, Psyke, Vilja och Anda)

Vi använder oss utav ett system som är inspirerat av AEG's spel Legend of the five Rings, för att mäta en karaktärs "Rank" (Se, L5R Insight Rank). För att genom detta avgöra vilka färdigheter din karaktär kan lära sig också hur pass billigt/dyrt det är att öka dem färdigheterna.

Vi använder oss utav ett efarenhetspoängs system som följt med vår grupp i många år, där man får mellan 0-5 erafenhetspoäng per spelmöte. Regelverket är då byggt ut ifrån premisserna att du får i snitt 4 erf.p. per spelmöte.

Vi använder oss av ett sätt att välja och utvecklas inom yrken, som vi inte sett förut (kanske finns nån annan stans), man väljer inte Yrke utan istället Karriär och när man blir bättre på sin karriär (se ovan "Rank") så får man möjlighet till att välja nya yrken och nya färdigheter.

Vi använder oss av en helt unik värld, med karta som vi ritat själva (hobby nivå, inget vackert) med egna raser, egna kulturer och egna språk. (Eftersom det är en fantasy setting så finns raserna - Alver, Dvärgar, Halvlängdsmän och Orker med, dock under andra namn och vi har ett par unika raser också)

Vi har en mängd olika valmöjligheter för vardera ras som kortfattat kan beskrivas på följande sätt: Du väljer inte bara Art (ras) utan också Sub-art.
Ett exempel som vi har är: Vilia (Skogsalv) som kan välja sub-arten Drathir (Månalv). Vilia är i sin tur en art (ras) i släktet Quenya (i brist på bättre namn just nu). Så det finns många olika Alv-släkten, varje släkte har olika raser, somliga raser och olika sub-arter.
[Quenya > Vilia > Drathir]

Vi har en Wiki (som vi inte använt på väldigt länge dock) men som ni kanske eller kanske inte skulle vara intresserade av. http://sv.noordhland.wikia.com/wiki/Noordhland_Wiki
Betänk dock att informationen som finns på Wikin till stor del är utdaterad och inte längre kan användas som information för hur världen ser ut ingame idag. (Sedan vi använde wikin har vi hoppat över en helt tidsålder, 4000 år, där det var Alvisk dominans på kontinenten, informationen på wikin är ungefär 200 år innan den tidsåldern). Men som sagt, wikin är ouppdaterad och saknar mycket information.

Cissi

Up to no good.
Det nedan har jag helt fräckt lånat från Författarförbundets juridiska råd.

Det definierar lite om upphovsrätt och annat skydd till skrivna verk i sverige.

Vad är upphovsrätt och hur uppstår den?
Upphovsrättslagen ger upphovsmän ensamrätt att förfoga över sitt verk samt skyddar verket och upphovsmannen mot intrång i denna rätt. I Sverige finns inget formkrav för upphovsrätten. Den tillhör upphovsmannen, det vill säga, den person som skapat ett litterärt eller konstnärligt verk, och uppkommer automatiskt i och med att verket skapas. Upphovsrätt kan således inte registreras.

När får man citera ur verk utan att inhämta upphovsmannens tillstånd?
Reglerna om citaträtten är komplicerade och en bedömning måste göras utifrån det enskilda fallet. En bedömning av den aktuella texten måste du göra själv. SFF kan bistå medlemmar med råd, men gör inte generella bedömningar av texter utifrån citaträtten.

Allmänt kan sägas att rätten att citera ett verk gäller både muntligen och skriftligen. Var och en får citera ur offentliggjorda verk i överensstämmelse med god sed och i den omfattning som motiveras av ändamålet. Eftersom lagtexten inte anger någon bestämd gränsdragning, måste bedömningen göras från fall till fall.

Det är tillåtet att återge delar ur verk som den sortens hjälpmedel i den egna framställningen, som bidrar till att understryka det egna ställningstagandet, till att belysa ett påstående, granska eller kritisera ett annat verk. Om ett citat används endast i syfte att göra den egna framställningen eller produkten mer läsvärd, är citatet inte tillåtet och utgör ett upphovsrättsintrång.

Hur lång är skyddstiden?Upphovsrätten varar intill utgången av det 70:e året efter upphovsmannens dödsår. Efter upphovsmannens död går upphovsrätten i regel i arv och innehas av dennes efterlevande. Om verket är anonymt varar upphovsrätten 70 år efter offentliggörandet.

Kan idéer skyddas?Upphovsrätten ger inte skydd för den idé eller det motiv som ligger bakom verket. Det är verkets konkreta form som skyddas.

Detta är bara ett litet, litet urval och det finns massor att läsa om upphovsrätt, manus och skydd av skrivna verk på deras hemsida. (se länken ovan)

krank

Observera dock att allt det där gäller själva texten så som den är skriven. Det är ingen som sagt (vad jag vet) att man kan ta copy-paste på texten i en rollspelsbok.

Det som är frågan är ju huruvida reglerna - de abstrakta, platonska idealreglerna - kan omformuleras utan att det blir plagiat.

Exempel: Låt oss säga att en känd svensk spelmakare i sitt rollspel skrivit följande:

I More than Human finns bara ett slag. Det slås med två tjugosidiga tärningar, eller "t20:or".

De bör vara av olika färg så att man kan skilja dem åt. Helst ska den ena vara svart och den andra vit.
Varje tärnings resultat jämförs med ett värde. Om det tal tärningen visar, utfallet, är lägre än eller lika med värdet så är tärningen lyckad. Om minst en av tärningarna är lyckad, så är slaget lyckat. Det är nästan alltid samma värde som ska jämföras med båda tärningarnas resultat. Det heter att man slår mot ett värde.
Låt oss då säga att en annan svensk spelskapare skriver ett superhjältespel... Låt oss kalla det "Greater than Human". Hen skriver i sitt spel:

I Greater than Human slås alla slag på samma sätt. Man tar två olikfärgade tjugosidiga tärningar (oftast en svart och en vit), och slår dem. Om minst en av dem visar en siffra som är lägre än värdet man slår mot så är slaget lyckat. Vad värdet är beror lite på sammanhanget.
Det är alltså exakt samma regel, men texten är annorlunda. Det är inte citat, så att säga.

Så det intressantaste från din länk blir alltså "Upphovsrätten ger inte skydd för den idé eller det motiv som ligger bakom verket." Däremot verkar det ju som att den biten luckrats upp lite...

Cissi

Up to no good.
Ja vad vet jag.

Jag tänkte att det var intressant utifrån att det ganska tydligt står att man inte kan skydda en idé. Sen handlar det väl om ifall man bedömer ett regelsystem vara en idé eller en produkt i sig som inkorporeras i ett verk.

Lupus Maximus

Tekniker
Om det är samma verk, men lite utbytta ord och omformuleringar, så verkar det fortfarande gå under upphovsrätten (då under populärnamnet plagiat).

Så ett "Greater than human", med samma stämning och regelsystem, skulle klart vara i farozonen.

Om "Greater than human" mer handlar om grekiska halvgudar i modern miljö, typ "kampen om åskviggen", med samma tärningsmekanik som "More than Human", men med egen färdighetslista (dock inspirerat av >Human); så tolkar jag det som det nya spelet är på det torra.

Men jag är datanörd, inte jurist.