Bifur
Veteran
Fastnade i en tanke om prepp när jag läste nedan av @ceruleanfive
Så är det här en fråga om val av spel och speltil? Jag anar att svaret är ja? Det vill säga för er som preppar så lite, väljer ni aktivt bort spel och spelupplevelser som innebär mer prepp? För att preppen är så tråkig att det inte är värt det? Eller för att de spelen som kräver mer prepp och dess äventyr ändå inte intresserar er? Eller finns det någon annan hemlighet? Skulle ni kunna SLa en, ur min synvinkel, hög-prepp-kampanj som Törnetronen med denna nivån av prepp?
(Transparens: Själv tycker jag SL-preppen ofta är kul, även om den enstaka gånger givetvis kan vara belastande, och brukar sakna den efter ett tag om jag varit spelare eller lett ett spel som M0. Så jag är inte ute efter att hitta sätt att plocka bort den för egen del utan mer allmänt nyfiken på tekniker.)
Förstår ju ansatsen men kände samtidigt att det skavde lite i mig. Jag vet ju att vissa typer av scenarion, för mig, behöver mycket mer prepp än så - även resultaten från slumptabeller behöver anpassas, handout produceras, SLP-relationer tänkas igenom. En av få gånger jag genomgående preppat så lite var när vi spelade Mutant År noll (och då preppade jag nog ändå betydligt mer inför kampanjstart). (Sen preppar jag sällan särskilt mycket inför enskilda spelmöten utan det sker mer under förberedelseperioden för en kampanj).Jag brukade också lägga typ 2-3 timmar prepp per timma spel. Numera kör jag ungefär 10 min prepp per speltimme – och har bara upplevt att spelupplevelsen blir roligare för alla.
De stora dragen går ju rätt bra fort att lägga på plats. Det är alla smådetaljer som tar tid. Och de kan man lika gärna improvisera eller slumpa fram på tabeller, känner jag.
Så är det här en fråga om val av spel och speltil? Jag anar att svaret är ja? Det vill säga för er som preppar så lite, väljer ni aktivt bort spel och spelupplevelser som innebär mer prepp? För att preppen är så tråkig att det inte är värt det? Eller för att de spelen som kräver mer prepp och dess äventyr ändå inte intresserar er? Eller finns det någon annan hemlighet? Skulle ni kunna SLa en, ur min synvinkel, hög-prepp-kampanj som Törnetronen med denna nivån av prepp?
(Transparens: Själv tycker jag SL-preppen ofta är kul, även om den enstaka gånger givetvis kan vara belastande, och brukar sakna den efter ett tag om jag varit spelare eller lett ett spel som M0. Så jag är inte ute efter att hitta sätt att plocka bort den för egen del utan mer allmänt nyfiken på tekniker.)