förhöret avslutat
"Mest lärorika är de produkter som är extrema. (...) Det är ingen slump att jag var en del av utvecklingsteamet av Mutant Chronicles-rollspelet, om man säger så."
Jag vet inte om jag skulle vilja karaktärisera MC-konceptet som speciellt "extremt". (Inte på samma sätt som exempelvis Kult kan anses vara extremt.) Eller var det verkligen meningen?
Jag har nog snarare uppfattat MC som ett lättsmält och flexibelt spelkoncept som kanske främst är anpassat för frigur-och brädspel. Ett väldigt brett och "kommersiellt" koncept, med andra ord. (Sedan måste ett spel givetvis sälja för att motivera fortsatt produktion - inget fel på kommersiella spelkoncept i sig.)
"Och en snygg uta innebär oftast att de som gör produkten vet vad de håller på med, och därmed är ofta innehållet i samma klass."
Det talar i min erfarenhet snarare om vilka resurser förlaget har till sitt förfogande, alternativt att man inriktar sig på en massmarknad. Innehållet kan givetvis vara lika bra som utförandet (yta) men det är som sagt individuell vad som är "kvalitet". (Att jag sedan är nyfiken på just din syn på kvalitet är anledningen till det här "förhöret".)
Kvalitet i mina ögon är snarare Viking-rollspelet än DoD6. Jorges bestiarium snarare än Monster Manual. Västmark snarare än D&D. Jag ser alltså inga automatiska likhetstecken mellan bra innehåll och mycket yta. Det första har mer att göra hur genuint spelet är, det andra med storleken satsningen (independent/kommersiellt, smalt/brett, lokalt/internationellt, osv). Populäritet har inte heller något med kvalitet att göra, nödvändigtvis. Det finns exempelvis starka varumärken (som DoD i Sverige) och framgångsrika marknadsföringskampanjer (som exempelvis den prisbelönta kampanjen inför D&D 3e).
"Visst, en produkt kan vara intressant/prisvärd enbart för ytans skulle. Yta likställer jag inte med illustrationer, utan även med layout, val av typsnitt, strukturering av innehållet, inbindning, kvalitet på språket och val av papper."
Det är alltså sådana resonemang jag har svårt att förstå. Jag imponeras nämligen inte speciellt mycket av papperskvalitet eller trendriktiga typsnitt. Däremot är språk och inbindning viktiga är användarsynpunkt - produkten måste fungera i praktiken, alltså när man använder den. Formgivning är vidare främst en praktisk fråga för mig - antingen fungerar den eller så fungerar den inte. En ytterst enkel formgivning kan ju vara funktionell i sitt sammanhang. (Eller vad vet jag...?)
"Jag är en samlare. Så enkelt är det. Jag samlar på rollspel. Därför köper jag en hel del rollspel, både såna som köps bara för att komplettera en produktlinje, och produkter som jag tänker använda."
Det kan jag däremot förstå. (En stor del av våra kunder lär exempelvis vara samlare, även om jag försöker att undvika sådana tendenser för egen del.) Fast då är det väl svårt att egentligen resonera om vad som är prisvärt och inte, eller?
Jag menar, om man redan i förväg har planerat att köpa en viss produkt och budgeterat för det, så spelar det väl ingen avgörande roll om produkten är bra eller dålig? Den är ju ändå "prisvärd" som samlarobjekt. I så fall är det ju snarare produkter som tillhör de kategorier som man samlar på (en viss produktlinje, en viss typ av produkter, produkter från ett visst förlag, produkter från ett visst land, produkter som är vackra, osv) automatiskt prisvärda, oavsett innehållet. Utan den vore ju samlingen inkomplett!
"Som slutpoäng kan jag återigen säga att jag inte ser ett motsatsförhållande mellan yta och innehåll. De riktigt bra produkterna har båda, och de är jag mest intresserad av."
Det skulle alltså kunna vara din definition på "kvalitet". Alltså att både innehållet och själva produktionen måste hålla en hög internationell standard (?).
Min defintion av kvalitet har däremot främst att göra med innehållet, som även omfattar text, språk, disposition och liknande. Vad gäller utförandet så ska det främst vara ändamålsenligt och praktiskt (kolla bara på Splatter - sitter som gjutet i näven) och i andra hand hållbart (en kvalitetsbok ska hålla). Sedan kan ett snyggt omslag kanske göra mig intresserad av produkten (första intryck), men det är snarare någonting jag försöker att inte låta mig påverkas av. (Det säger som sagt ingenting om kvaliteten på innehållet, i min mening, utan är främst en del av marknadsföringen.)
Avslutningsvis så tycker jag givetvis också att en snygg bok med bra innehåll är av högre kvalitet än en lågbudget-variat av samma bok (med samma innehåll). Däremot är det inte alls säkert att jag skulle tycka att den högre total-kvaliteten skulle göra den dyrare boken mer prisvärd.
Det vore exempelvis roligare att äga hårdpärmsutgåvan av Viking-rollspelet, men jag skulle förmodligen köpa ett (bättre begagnat) exemplar av mjukpärmsutgåvan istället, därför att den är mer prisvärd. Man betalar ju bara för de hårda pärmarna - inbindning och inlaga är väl exakt de samma.
/Baldyr