Bara lite nyfiket. Jag har insett att för min spelskaparprocess är speltest inte särskilt viktigt. Jag trodde alltid förr i tiden nästan automatiskt att speltest är jätteviktigt och att du inte vet hur ditt spel fungerar innan du testar det. Men när jag ser tillbaka på min egen spelproduktion inser jag att i princip alla mina spel får ett enda speltest. Här är de olika sätten det kan ske:
Så hur ser det ut för er? Hur använder ni er av speltest? Jag gissar att ovanstående till viss del beror på att mina spel är såpass simpla att man kan hålla allt i huvudet och fundera ut allt i huvudet. Skriver man ett spel med färdighetslistor och poängköp kan jag tänka mig att kalibrering kanske är lite jobbigare?
- Jag funderar ut ett spel, börjar tänka på regler i huvudet, kanske skriver ned lite grejor, inser att det inte kommer att funka och överger idén. Detta är skitvanligt och händer hela tiden.
- Jag funderar ut ett spel och är lite osäker på om det är kul eller inte. Jag gör ett speltest, inser att det inte var kul och överger idén. Detta har hänt några gånger, men är inte så vanligt.
- Som ovan, men jag inser att det är kul och spelet är antingen klart och behöver inte justeras, eller så gör jag någon mindre justering och vet nu att det fungerar utan att behöva speltesta det en annan gång. Det här är hyfsat vanligt.
- Jag funderar ut ett spel, inser att det är kul, speltestar det och konstaterar att japp, det är kul, och eventuellt gör någon mindre justering. Ganska vanligt.
Så hur ser det ut för er? Hur använder ni er av speltest? Jag gissar att ovanstående till viss del beror på att mina spel är såpass simpla att man kan hålla allt i huvudet och fundera ut allt i huvudet. Skriver man ett spel med färdighetslistor och poängköp kan jag tänka mig att kalibrering kanske är lite jobbigare?