adrian_of_arcane_lore
Swordsman
- Joined
- 20 Oct 2023
- Messages
- 488
Det upphävdes IOM att Gary Gygax gav ut AD&D uttryckligen för att försöka stoppa den spretiga floran som utvecklats.
ADnD och DnD existerade väldigt länge som två separata produktlinjer, där det som kallas B/X alternativt BECMI var ena spåret och ADnD det andra. De hade ganska olika regler och byggde på rätt så olika filosofier.1977?
Det som idag är DnD 5e är efterföljaren till ADnD, och BX/BECMI lever främst vidare genom OSR.
En av tankarna med ADnD, som solidifierades i 3e och som återfinns väldigt starkt i 5e och (kanske nästan framförallt) Pathfinder är idén om din karaktär, oberoende av spelgrupp, SL och andra omständigheter. Att som spelare kan man ta med sin karaktär från bord till bord, från spelgrupp till spelgrupp, åka på konvent med den och allt möjligt. Du utvecklar din karaktär över åren, när den går upp i level, vilka magiska föremål den har osv.
Det betyder ju också att när den dör så dör den, det kan ju ske fem minuter in i ett äventyr på ett konvent med en helt ny spelledare, även om du spelat samma karaktär i 20 år, och då blir det ju också extremt viktigt att exempelvis regler följs och är objektiva mm.
Det i sin tur leder ju till en viss designfilosofi vi i princip saknar i Sverige, och det blir ju på ett sätt relevant för hela den här trådens tema.
Exempelvis är ju Pathfinder 2e från grunden uppbyggt kring "Pathfinder society", som ju är just den typen av spel. Det som är rollspelens mainstream i USA, "sättet man spelar på" för många, förekommer knappt här. Istället är "standardformen" i Sverige något som i USA på många sätt är ett alternativt sätt att spela på, och det i mångt och mycket definierar Sverige som rollspelsskapande nation.
Det finns, inom Dungeons & Dragons (och vissa andra spel), ett "korrekt" sätt att spela på, som vi i Sverige är rätt främmande inför.
(Det är bland annat mycket därför många rollspelsbegrepp som "trad" och "indie" är föråldrade och i princip oanvändbara om man vill ha någon fungerande analys om hur rollspel funkar och vad de är, men det är en helt annan diskussion)