Hur nyskapande var det svenska rollspelsundret?

Gerkub

Gelékub
Joined
8 Mar 2021
Messages
1,528
Dum fråga, men mitt intryck att OSR i praktiken betyder DnD 1ed kopior med nivåsystem för RP:na och jag har inte sett något uttalat OSR spel som använder BRP-systemet: så det jag undrar över är om BRP ses som en del av "OSR-genren" eller inte?
Det enkla svaret är "inte" för det är inte kompatibelt med gamla versioner av DnD. Sen finns det mer komplexa svar, och mycket som kommer från osr:osfären har på senare tid klippt ganska många av banden till TSR:s DnD. (OSR är såklart en anspelning på "TSR" vilket kan vara en minnesregel - känns det lite som TSR fast det inte är det så kan det vara OSR!)

Jag har själv kört OSE-dungen Winter's Daughter med ROLLSPEL, och det var kul! Om än lite annorlunda.
 
Last edited:

Oscar Silferstjerna

Sjunger i duschen
Joined
28 Nov 2006
Messages
2,737
Location
Nirvana
Dum fråga, men mitt intryck att OSR i praktiken betyder DnD 1ed kopior med nivåsystem för RP:na och jag har inte sett något uttalat OSR spel som använder BRP-systemet: så det jag undrar över är om BRP ses som en del av "OSR-genren" eller inte?
Det tror jag är en tolkningsfråga, men det finns säkert någon annan här som är bättre på den exakta definitionen. Men jag tänker mig att OSR ofta innebär ett särskilt upplägg med mycket utrymme för olika sorters tabeller. Reglerna i OSR-spel kan skilja sig åt ganska mycket, men har en genomgående stil som jag antar har med DnD-rötterna att göra. Personligen har jag dock bara en indirekt relation till DnD. Jag känner bara vagt till nivåerna.

Som skrivande människa är jag särskilt uppmärksam på hur texten är upplagd. Ser upplägget nytt och annorlunda ut blir jag särskilt intresserad.
 
Last edited:

JohanL

Champion
Joined
23 Jan 2021
Messages
7,769
Men visst kom det ett BRP-spel får något år sedan som hade som försäljningsargument att man kunde använda gamla Basic-D&D-äventyr direkt i det för att man hade portning?
Ah, här - Mythras Classic Fantasy:

 

Franz

Nin geed gali jirey geed loo ma galo
Joined
4 Dec 2010
Messages
7,086
Mutant 1 och 2 och MUA rymmer många svenska detaljer, men är samtidigt också inspirerade av Gamma World och Kalle Anka. Ett snarlikt rollspel med fabeldjur och mutanter hade kunnat skapas i många andra länder. Det är bara att byta ut namnen och ändra lite på referenshumorn.
Fast kan inte detsamma sägas om alla verk som någonsin getts ut? Att det har många egna detaljer men inspirerats av något annat, samt att en liknande sak hade kunnat göras av någon annan person någon annanstans, men att den då hade sett annorlunda ut?
 

Gerkub

Gelékub
Joined
8 Mar 2021
Messages
1,528
indie, OSR,
Man skulle kunna hävda att "indie"/forge och OSR har egentligen mer rötter på internet än någon specifik geografisk plats. Att det har utvecklats genom att det typ suttit en svensk, en amerikan och en portugis och massor av personer från andra länder och smågnabbat på ett forum eller google+. Sen dominerar USA såklart ändå pga folkmängd och kulturell hegemoni, men jag tror ändå internet löser upp lite av kulturella gränser.
 

Oscar Silferstjerna

Sjunger i duschen
Joined
28 Nov 2006
Messages
2,737
Location
Nirvana
Fast kan inte detsamma sägas om alla verk som någonsin getts ut? Att det har många egna detaljer men inspirerats av något annat, samt att en liknande sak hade kunnat göras av någon annan person någon annanstans, men att den då hade sett annorlunda ut?
Har du läst eller spelat Gamma World som är en väldigt uppenbar inspiration för Mutant?
 

Oscar Silferstjerna

Sjunger i duschen
Joined
28 Nov 2006
Messages
2,737
Location
Nirvana
Man skulle kunna hävda att "indie"/forge och OSR har egentligen mer rötter på internet än någon specifik geografisk plats. Att det har utvecklats genom att det typ suttit en svensk, en amerikan och en portugis och massor av personer från andra länder och smågnabbat på ett forum eller google+. Sen dominerar USA såklart ändå pga folkmängd och kulturell hegemoni, men jag tror ändå internet löser upp lite av kulturella gränser.
Ja, att skapare i många olika länder har utvecklat en ursprunglig amerikansk kärna tror jag att de flesta kan hålla med om. Likaså att internet har varit en kreativ mötesplats.
 

Oscar Silferstjerna

Sjunger i duschen
Joined
28 Nov 2006
Messages
2,737
Location
Nirvana
Ja, men jag har inte påstått att Mutant inte tagit inspiration någonstans ifrån. Jag skrev ju faktiskt det i mitt svar till dig.
Du skrev inget om Gamna World och jag tycker att det i sammanhanget är en väsentlig detalj. God natt! Jag är halvgammal och behöver min sömn för att orka med morgondagen.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
18,197
Location
Ereb Altor
Som jag skrev ovan handlar det inte bara om regelsystem, utan om nya sätt att tänka om rollspel. Indie och OSR handlar ju inte bara om regler, utan också om mer övergripande saker.

Mutant 1 och 2 och MUA rymmer många svenska detaljer, men är samtidigt också inspirerade av Gamma World och Kalle Anka. Ett snarlikt rollspel med fabeldjur och mutanter hade kunnat skapas i många andra länder. Det är bara att byta ut namnen och ändra lite på referenshumorn.

År Noll-motorn är delvis inspirerad av exempelvis Apocalypse World, men också av fler amerikanska indiespel (minns inte alla just nu). Och återigen, det handlar inte bara om hur reglerna ser ut, utan också om hur spelen och supplementen är upplagda. Det kan exempelvis handla om metaplotter och modulära äventyrsplatser. Inget av det är ju unikt för År Noll-motorn.
2011 skrev @Dilandau följande text:
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
18,197
Location
Ereb Altor
2011 skrev @Dilandau följande text:
Och här är en annan tråd som svarar på samma fråga:
 

Dilandau

Myrmidon
Joined
27 Sep 2000
Messages
4,921
Location
Stockholm
2011 skrev @Dilandau följande text:
Vet inte om jag håller med om allt jag skrev. Men en sak skriver jag under på och det är att gamla DoD har en flavour som jag inte sett i någon annan fantasy.
 

Franz

Nin geed gali jirey geed loo ma galo
Joined
4 Dec 2010
Messages
7,086
Du skrev inget om Gamna World och jag tycker att det i sammanhanget är en väsentlig detalj. God natt! Jag är halvgammal och behöver min sömn för att orka med morgondagen.
Okej, men då förtydligar jag mitt resonemang och svarar på din fråga igen.


Mutant 1 och 2 och MUA rymmer många svenska detaljer, men är samtidigt också inspirerade av Gamma World och Kalle Anka. Ett snarlikt rollspel med fabeldjur och mutanter hade kunnat skapas i många andra länder. Det är bara att byta ut namnen och ändra lite på referenshumorn.
Exempelvis Mutant och Mutant 2 har många egna detaljer men kraftigt inspirerats av exempelvis Gamma World, och att exempelvis någon i ett annat land hade kunnat inspirerats av samma spel, men jag tänker att om referenshumorn (och även referenser som inte är humor för den delen) byts ut så hade resulterat blivit något helt annat. Säg exempelvis att några från Makedonien hade inspirerats av Gamma World men lagt in en massa makedonska referenser, jag gissar på att det hade blivit något eget.

Med andra ord är innebär det för mig ganska mycket att byta ut referenserna. Det handlar ju om att skriva om hela settingen.

Och där hamnar vi i det ursprungliga svar jag gav, att i sådana fall så hade ju de allra flesta verk som producerats hamnat på skam då dessa hämtat från inspiration från andra verk (väldigt mycket inspiration i många fall) men ändå lagt till såpass mycket själv att det egna verket har något eget att säga.

Så, hoppas att mitt resonemang blir tydligare nu.
 

Franz

Nin geed gali jirey geed loo ma galo
Joined
4 Dec 2010
Messages
7,086
Gamma World ligger betydligt närmre Fallout än Mutant. Tycker absolut inte att man kan tala om någon kraftig inspiration.
Måste erkänna att det var ett tag sen jag läste Gamma World och att jag mest bläddrade då jag var nyfiken att se vad det var. Likheterna som jag kommer ihåg nu handlar mest om bisarr humor och fyndplan. Så om inspirationen inte var kraftig tror jag dig. Min poäng var dock att även om inspirationen hade varit kraftig så hade bytet av setting varit nog för mig för att kunna prata om Mutant som något eget.

Ett exempel i annan populärkultur är ju George Lucas som kraftigt lät sig inspireras av filmer om vilda västern, samurajer och andra världskriget men ändrade settingen till rymden 🙂
 

zonk

muterad
Joined
10 Jan 2016
Messages
3,331
Måste erkänna att det var ett tag sen jag läste Gamma World och att jag mest bläddrade då jag var nyfiken att se vad det var. Likheterna som jag kommer ihåg nu handlar mest om bisarr humor och fyndplan. Så om inspirationen inte var kraftig tror jag dig. Min poäng var dock att även om inspirationen hade varit kraftig så hade bytet av setting varit nog för mig för att kunna prata om Mutant som något eget.

Ett exempel i annan populärkultur är ju George Lucas som kraftigt lät sig inspireras av filmer om vilda västern, samurajer och andra världskriget men ändrade settingen till rymden 🙂
En hel del mutationer är snarlika oxå. Men tycker Mutant har helt sin egen flavour jämfört med Gamma World 1e (som ju förvisso är ett förbaskat trevligt spel det med!)
 

Rangertheman

Myrmidon
Joined
15 Dec 2015
Messages
3,640
Dilandau said:
Från artikeln: "Det är bruksfantasy, inte världsbyggarfantasy. Ingredienserna är till för att användas av spelarna, inte för att bygga upp någon vision av en fantasyvärld som konstruktörerna har haft. Det kan låta paradoxalt, men jag tror att det är världslösheten som gör spelets implicita värld (den som uppstår när spelare börjar använda spelet) så speciell."
För mig personligen stämmer det här väldigt väl, både för äldre tiders Drakar och Demoner, och för DoD23. Det är bara så mycket explicit värld som krävs för att de skrivna äventyren ska ha någonstans att utspela sig och i övrigt uppstår världen inom spelgruppen. Mitt intresse för Drakar och Demoners färdigskrivna grejer på 80- och 90-talet minskade i takt med att världsbygget Ereb Altor fick en mer framträdande roll.

(Jag är inte emot världsbyggande. I Symbaroum älskar jag det. Men känslan är annorlunda och det blir en annan typ av spelande när man spelar i en konstruktörs vision (för att använda terminologin ovan). Så i DoD föredrar jag mycket fokus på det implicita.)
 

erikt

Hero
Joined
21 Feb 2014
Messages
1,320
Som jag skrev ovan handlar det inte bara om regelsystem, utan om nya sätt att tänka om rollspel. Indie och OSR handlar ju inte bara om regler, utan också om mer övergripande saker.
OSR är ju inte någonting nytt, utan snarare ett sätt att hitta tillbaka till hur (en del) spelade förr.
Och "indie" är så vagt definierat att det knappt finns.

Helt nya sätt att tänka om rollspel tror jag inte kommit sen 70-talet - även om en del av idéerna från den tiden inte blev populära eller fullt utvecklade förrän långt senare.
 
Top