Quadrante
Grisbonde
Allt jag gör är nyskapande, det bara ser väldigt likt ut som det andra gör.
OT men Nahuatl är inte ett Maya-språkOnaquin har en intressant bakgrund. Det finns ett ord "onaqui" på Nahuatl (Maya-språket som fortfarande finns kvar)
Vill man verkligen prata om nyskapande och innovationer i ett större perspektiv så får man ju skapa någon form av mall för hur många innovativa aspekter som krävs för att helheten ska uppfattas som innovativ. Själv är jag rätt generös här eftersom det i allmänhet är roligare att roas av de innovativa detaljerna än att förfasas över de bekanta inslagen.Allt jag gör är nyskapande, det bara ser väldigt likt ut som det andra gör.
Som jag skrev ovan handlar det inte bara om regelsystem, utan om nya sätt att tänka om rollspel. Indie och OSR handlar ju inte bara om regler, utan också om mer övergripande saker.Du tycks sätta väldigt stort värde på det regelsystem spelet baseras på. Att Mutant 1 & 2 bygde former av BRP gör det inte mindre nyskapande. Samma sak gäller Undergångens arvtagare och även År Noll. Inget av dessa spel hade kunnat uppstå någon annanstans.
Det finns såklart fler exempel. Neotech Edge är nyskapande. Alla FL:s Stålenhag spel är nyskapande. Det finns många fler exempel.
Man får anstränga sig väldigt för att missa det.
Eller tvärt om! Att det du tror är uppenbart är nytt för andra.… det viktigaste är att skapa något … nytt blir det för att det är från dig. Sen kanske det inte upplevs som nytt för andra.
Ah, stämmer! Men mytologiskt går de där kulturerna mycket i varandra. En av aztekernas övningar var att sno andras gudabilder och ta med sig dem hem, så att det blev deras gudar och de ursprungliga tillbedjarna blev utan.OT men Nahuatl är inte ett Maya-språk
Dum fråga, men mitt intryck att OSR i praktiken betyder DnD 1ed kopior med nivåsystem för RP:na och jag har inte sett något uttalat OSR spel som använder BRP-systemet: så det jag undrar över är om BRP ses som en del av "OSR-genren" eller inte?Indie och OSR handlar ju inte bara om regler, utan också om mer övergripande saker.
Mer BECMI än D&D 1, väl?Dum fråga, men mitt intryck att OSR i praktiken betyder DnD 1ed kopior med nivåsystem för RP:na och jag har inte sett något uttalat OSR spel som använder BRP-systemet: så det jag undrar över är om BRP ses som en del av "OSR-genren" eller inte?
Det enkla svaret är "inte" för det är inte kompatibelt med gamla versioner av DnD. Sen finns det mer komplexa svar, och mycket som hamnar i osr:osfären har på senare tid klippt ganska många av banden till TSR:s DnD. (OSR är såklart en anspelning på "TSR" vilket kan vara en minnesregel - känns det lite som TSR fast det inte är det så kan det vara OSR!)Dum fråga, men mitt intryck att OSR i praktiken betyder DnD 1ed kopior med nivåsystem för RP:na och jag har inte sett något uttalat OSR spel som använder BRP-systemet: så det jag undrar över är om BRP ses som en del av "OSR-genren" eller inte?
Det tror jag är en tolkningsfråga, men det finns säkert någon annan här som är bättre på den exakta definitionen. Men jag tänker mig att OSR ofta innebär ett särskilt upplägg med mycket utrymme för olika sorters tabeller. Reglerna i OSR-spel kan skilja sig åt ganska mycket, men har en genomgående stil som jag antar har med DnD-rötterna att göra. Personligen har jag dock bara en indirekt relation till DnD. Jag känner bara vagt till nivåerna.Dum fråga, men mitt intryck att OSR i praktiken betyder DnD 1ed kopior med nivåsystem för RP:na och jag har inte sett något uttalat OSR spel som använder BRP-systemet: så det jag undrar över är om BRP ses som en del av "OSR-genren" eller inte?
Ah, här - Mythras Classic Fantasy:Men visst kom det ett BRP-spel får något år sedan som hade som försäljningsargument att man kunde använda gamla Basic-D&D-äventyr direkt i det för att man hade portning?
Detta får mig att tänka på följande Youtube-video:… det viktigaste är att skapa något … nytt blir det för att det är från dig. Sen kanske det inte upplevs som nytt för andra.
Fast kan inte detsamma sägas om alla verk som någonsin getts ut? Att det har många egna detaljer men inspirerats av något annat, samt att en liknande sak hade kunnat göras av någon annan person någon annanstans, men att den då hade sett annorlunda ut?Mutant 1 och 2 och MUA rymmer många svenska detaljer, men är samtidigt också inspirerade av Gamma World och Kalle Anka. Ett snarlikt rollspel med fabeldjur och mutanter hade kunnat skapas i många andra länder. Det är bara att byta ut namnen och ändra lite på referenshumorn.
Man skulle kunna hävda att "indie"/forge och OSR har egentligen mer rötter på internet än någon specifik geografisk plats. Att det har utvecklats genom att det typ suttit en svensk, en amerikan och en portugis och massor av personer från andra länder och smågnabbat på ett forum eller google+. Sen dominerar USA såklart ändå pga folkmängd och kulturell hegemoni, men jag tror ändå internet löser upp lite av kulturella gränser.indie, OSR,
Men mycket spelglädje gav det! Jävlar vad vi hade kul med dina äventyr till Mutant 2089 i Sinkadus!Hmmmm ... ja, jo ... jag ska erkänna att flera av mina Mutant-äventyr i Sinkadus bättre beskrivs som "shovelware" än "nyskapande".
Har du läst eller spelat Gamma World som är en väldigt uppenbar inspiration för Mutant?Fast kan inte detsamma sägas om alla verk som någonsin getts ut? Att det har många egna detaljer men inspirerats av något annat, samt att en liknande sak hade kunnat göras av någon annan person någon annanstans, men att den då hade sett annorlunda ut?
Ja, att skapare i många olika länder har utvecklat en ursprunglig amerikansk kärna tror jag att de flesta kan hålla med om. Likaså att internet har varit en kreativ mötesplats.Man skulle kunna hävda att "indie"/forge och OSR har egentligen mer rötter på internet än någon specifik geografisk plats. Att det har utvecklats genom att det typ suttit en svensk, en amerikan och en portugis och massor av personer från andra länder och smågnabbat på ett forum eller google+. Sen dominerar USA såklart ändå pga folkmängd och kulturell hegemoni, men jag tror ändå internet löser upp lite av kulturella gränser.
Ja, men jag har inte påstått att Mutant inte tagit inspiration någonstans ifrån. Jag skrev ju faktiskt det i mitt svar till dig.Har du läst eller spelat Gamma World som är en väldigt uppenbar inspiration för Mutant?
Du skrev inget om Gamna World och jag tycker att det i sammanhanget är en väsentlig detalj. God natt! Jag är halvgammal och behöver min sömn för att orka med morgondagen.Ja, men jag har inte påstått att Mutant inte tagit inspiration någonstans ifrån. Jag skrev ju faktiskt det i mitt svar till dig.