Svärd byts inte ofta.
De källor jag kan hitta pekar på ett värde mellan ett 1/2£ och uppemot 20 £, beroende på kvalitet och konstfärdighet, med någon form av förväntat värde på 1 £.
Normal inkomst för vanligt folk var ca 2 d per dag i natura. De flesta är bönder och deras inkomst är vad de odlar. Det gör att större delen av inkomsten kommer i form av natura ungefär under sensommar och höst, inte i form av pengar. Tränad arbetskraft kunde tjäna 4-6 d per dag. 1 £ = 240 d. Här talar vi hantverkare som stenhuggare och liknande.
Så ett kasst svärd är värt två månadslöner för vanligt folk och ett normalt svärd ca 4 månadslöner. Eftersom man inte tar fyra månadslöner rakt av, speciellt om den kommer i natura, så får kostnaden spridas ut över lång tid. Om man räknar med ett överskott på 10% (taget ur luften) så tar det alltså fyrtio månader eller 3,3 år att få ihop överskottet till ett svärd. Det innebär förstås att svärdet måste hålla så länge.
Många länder hade någon form av vapenplikt. Var du tillräckligt välbeställd så måste du ha typ spjut, sköld, svärd och härskrud (och förstås ställa upp när kungen/länsherren kräver). Spjutet motsvarar kanske ett halvt svärd i värde, sköld och gambeson inte så mycket, bara en hjälm är lika mycket värt som svärdet. Enskilda grejor är lite av förbrukningsvaror (sköld och gambeson, till exempel), så även om de tar en mindre del av budgeten styckvis så måste de förnyas oftare.
Lägg till detta till investeringsbudgeten så får man en avskrivningstid på tio år eller så för hela den lagstadgade klunsen vapen. Minst så länge måste klunsen inklusive svärdet hålla!
Observera att jag inte tar upp adel här, eftersom de är så få och inkomstspannet varierar hejdlös mellan kung och landlös riddare. Därför är det svårt att säga hur ofta de skulle ha råd att skaffa nya vapen. Kungen kan väl skaffa nya svärd lika ofta som underkläder, medan den landlöse riddaren får kämpa med svärdet han fick vid riddarslaget för tjugo år sedan. Men de har garanterat inte sämre vapen än bondepöbeln, och därför kan man räkna med att deras vapen har jämförbar eller bättre livslängd.
Jag tar heller inte upp yrkessoldater, eftersom jag vet för lite om dem. Men återigen kan jag inte tänka mig att de har sämre vapen än pöbeln. De är dock i en liten annan sits eftersom de kan loota gear från döda fiender - de förväntas till och med göra det, eftersom plundringsrättigheter är en del av deras lön.