Nekromanti Hur ofta dör man?

Johan K

Gammal & dryg
Det där är vad jag skulla kalla hårklyveri.

[color:purple]Alea Jacta Est !</font color=purple>

Great goblin

Veteran
Måste bara få berätta om en av mina Chatastropia rp det var en stor och urstark Dimalv beväpnad med en fet tvåhandsyxa under ett äventyr attackerade en av mina medspelare en Kalydon vad gör jag? jo som den idiot jag nu är parerar jag kompisens hugg för att själv kunna dräpa monstret och därmed själv få hjältepoängen problemet var bara att innan jag hann hugga Kalydonen gjorde den en eldattack som jag blev medvetslös av gruppens magiker försökte återuppväcka mig men misslyckades sedan i slutet av äventyret mötte de en otäck svart riddare för att bli av med honom slänger de mig på honom han slås av hästen reser sig upp, hugger mig jag är död. resten av gruppen slaktas utom magikern som flydde och lämmnade min och min kompis kroppar i skogen till på köpet försökte det svinet sno några magiska prylar som jag gömt undan men hann fann dem inte hemligheten om var de fanns tog jag med mig i graven hahaha!
/Great goblin

"Tolkien och Ereb I evighet"

Azagthoth

Myrmidon
Re: Hederskodex

Är någon dum nog att vända en ryggen är det bara att hugga IMHO :gremsmile:

Det är trots allt en samuraj vi pratar om här. Dessa väljer ju att buga inför de motståndare de möter, vilket en tjyvande ninja givetvis utnyttjar...

Genesis

Ni dés ni maître
...

Har du någonsin hört talas om punkt? Det ser ut så här: [.]
Prova att använda den någon gång. Du kan bli överraskad över hur användbar den kan vara.

/images/icons/wink.gif/images/icons/wink.gif/images/icons/wink.gif/images/icons/wink.gif/images/icons/wink.gif/images/icons/wink.gif/images/icons/wink.gif/images/icons/wink.gif/images/icons/wink.gif/images/icons/wink.gif/images/icons/wink.gif/images/icons/wink.gif/images/icons/wink.gif/images/icons/wink.gif/images/icons/wink.gif/images/icons/wink.gif/images/icons/wink.gif/images/icons/wink.gif/images/icons/wink.gif/images/icons/wink.gif/images/icons/wink.gif/images/icons/wink.gif/images/icons/wink.gif/images/icons/wink.gif/images/icons/wink.gif/images/icons/wink.gif/images/icons/wink.gif/images/icons/wink.gif/images/icons/wink.gif/images/icons/wink.gif/images/icons/wink.gif/images/icons/wink.gif/images/icons/wink.gif/images/icons/wink.gif/images/icons/wink.gif/images/icons/wink.gif

/Genesis
Har förresten förbeställt DoD v6 nu... Är otroligt förväntansfull.

Vindhand

Myrmidon

Det är trots allt en samuraj vi pratar om här. Dessa väljer ju att buga inför de motståndare de möter, vilket en tjyvande ninja givetvis utnyttjar...

Jag betvivlar att man bugar mot en svartklädd individ som lömskt brutit sig in i det hus man bevakar. Betänk att japaner har en hel kampsport som går ut på att dra och hugga i en rörelse så att man kan göra det oväntat och överraskande. Vad skulle en sådan kunskap ha för användning om man bugade först?

För att inte tala om att en bra samuraj bugar sig utan att släppa motståndaren med blicken och utan att förlora sin stridsberedskap.

Azagthoth

Myrmidon

För att inte tala om att en bra samuraj bugar sig utan att släppa motståndaren med blicken och utan att förlora sin stridsberedskap.

Sen när blev samurajen i vårt lilla exempel skicklig? Jag har sett honom som ganska klumpig än så länge...

/Azagthoth

Azagthoth

Myrmidon

Bara om motståndaren är värd att hälsa på. En ninja är det inte.

Äh, struntprat. Visst kan man hälsa på en ninja (vill minnas att jag hälsade på en ninja i DoD Samuraj), det beror helt på hur artig (och dum) man är.

/Azagthoth - överlevde med rena förskräckelsen

Vindhand

Myrmidon

Sen när blev samurajen i vårt lilla exempel skicklig? Jag har sett honom som ganska klumpig än så länge...

Jaha? Intressant.

Det spelar inte så stor roll. Att inte släppa din motståndare med ögonen när du bugar är rätt grundläggande. Ingen samuraj borde kunna göra det misstaget, ens om han är rätt klumpig.

Naturligtvis kommer en ruskigt skicklig ninja vinna mot en osedvanligt klumpig och okunnig samuraj, men är den jämförelsen verkligen intressant?

Vindhand

Myrmidon

Jag tror du har en överdriven tro på hur hårt japaner håller på formaliteterna. Nog för att man var artig i allmänhet men i en stridssituation, vare sig det var ninjor eller andra samurajer som angrep en, tror jag knappast att man pausade allt för att buga litegrann.

Ninjor är hederlösa banditer, varför visa dem mer heder än de förtjänar?

Azagthoth

Myrmidon

Naturligtvis kommer en ruskigt skicklig ninja vinna mot en osedvanligt klumpig och okunnig samuraj, men är den jämförelsen verkligen intressant?

Nepp. Tror inte ens ninjan behöver vara särskilt skicklig för att besegra en så klumpig Samuraj...

/Azagthoth

Azagthoth

Myrmidon

Jag har hört en historia om hur de japanska samurajerna bugade för sina motståndare på slagfältet. Motståndarna tog givetvis tillfället i akt och gjorde slut på de bugande samurajerna. De överlevande gjorde dock inte om detta misstag. Hur mycket sanning det är i detta vet jag inte.

Sedan kanske jag skall tillägga att min samuraj jag spelade faktiskt var en smula korkad, och som dessutom var benhård när det gäller formaliteterna.

/Azagthoth

ripperdoc

Myrmidon

Det var ju inte särskilt ärofullt att hugga någon som bugar för en, vilket gör att om det kommer ut kan man förlora sin hederscodex och bli en ronin eller dylikt. På slagfält fungerade det säkert, men inte under mer formella tillfällen...

/RD

<A HREF="http://www.nogo.nu" target="_new">http://www.nogo.nu</A>

Azagthoth

Myrmidon

Bör kanske poängtera att det inte var japaner som samurajerna slogs mot, utan utlänningar som inte direkt brydde sig om vad japanerna ansåg vara rätt och fel.

/Azagthoth

Great goblin

Veteran
Re: ...

Skitsamma man kan läsa det ändå och det går snabbare att skriva.
/Great goblin

"Tolkien och Ereb I evighet"

Azagthoth

Myrmidon
Re: ...

Skitsamma man kan läsa det ändå och det går snabbare att skriva.

Vi talar om en tidsfördröjning på ca en sekund för dig. Tänk lite på de som läser dina inlägg istället. De går inte direkt snabbare för dem att läsa en hel radda rader text utan punkt.

Varför har du så bråttom när du skriver dina inlägg?

/Azagthoth

tusse-san

Veteran
Jag bruka vara olika hårda mot dem beroende på hur dumma de är, t.ex. Om en rollperson går fram och smäller till en vakt på käften utan anledning smäller självklart vakten eller hans vänner tillbaka ännu hårdare.
Och jag tycker inte att man ska se på det som att "man har svårt att ta livet av dem", om de spelar bra, inte är allt för dumma och onormala, så klarar de sig oftast (beror iofs helt på vad det är för situation de befinner sig i).
Och om en rollsperson har klarat sig i sex år så är han förmodligen en lugn och erfaren spelare som helst inte vill bli utsatt för bråk.

Men tänk på att som spelledare är det inte bara tärningarna som bestämmer huruvida en rollpersons huvud flyger av eller inte, det är DU som bestämmer...