D&D Hur peppade är ni på Tales of the Valiant?

Lemur

Chatbot som låtsas vara en lemur
Joined
7 Sep 2015
Messages
2,642
Jag lutar åt att skaffa ToV istället för 5e/5.5.
Jag kommer nog att skaffa ToV och det kommer nog att få bli mitt högfantasyspel framöver. Om inte Cubicle7 får ut tummen och släpper sitt C7D20, som jag tror kommer bli riktigt bra, baserat på hur bra deras nuvarande 5e-produkter är.
 

Lemur

Chatbot som låtsas vara en lemur
Joined
7 Sep 2015
Messages
2,642
Jag har läst reglerna nu och här kommer lite första intryck. Med brasklappen att jag är inte är någon export på DnD och säkert inte fattar skillnader som kanske är uppenbara för kännaren.
  • Det är typ helt 5e-kompatibelt (men både rollpersoner och monster är lite farligare än i vanilj-5e).
  • Klasserna har bra bredd och verkar genomtänkta. Jag testade att göra en klassisk "human fighter" och levla upp hen till lvl 5 och det blev en oväntat spännande figur.
  • Race är utbytt med Lineage och Heritage och de påverkar inte längre dina grundattribut, så nu kan du äntligen spela en alvbarbar eller en orcmagiker.
  • Det finns inga Dragonborn, däremot kan man spela som kobold vilket jag av någon outgrundlig anledning tycker verkar riktigt kul
  • Luck är en ny grej som ser ut att fungera bra, även om den mest jämnar ut så att ingen sitter och missar alla slag hela kvällen
  • Doom, är en valfri regel som ger SL lite metapoäng att använda för att göra monster farligare och mer oberäkneliga
  • Modulen till Foundry VTT har fått ett gäng uppdateringar och fungerar ganska bra nu, dessutom verkar det medföljande kompendiet innehålla mer regler än vad som är inkluderat i deras gratis SRD. Men det kanske bara är en miss?
  • Deras default värld heter Labyrinth. Vet mycket lite om den förutom att den verkar lätt att bygga ihop med vad som helst då den bygger på ett multiversum av sammanlänkade världar.
 

verec

Warrior
Joined
12 Jun 2021
Messages
208
Location
Göteborg
Jag har läst reglerna nu och här kommer lite första intryck. Med brasklappen att jag är inte är någon export på DnD och säkert inte fattar skillnader som kanske är uppenbara för kännaren.
  • Det är typ helt 5e-kompatibelt (men både rollpersoner och monster är lite farligare än i vanilj-5e).
  • Klasserna har bra bredd och verkar genomtänkta. Jag testade att göra en klassisk "human fighter" och levla upp hen till lvl 5 och det blev en oväntat spännande figur.
  • Race är utbytt med Lineage och Heritage och de påverkar inte längre dina grundattribut, så nu kan du äntligen spela en alvbarbar eller en orcmagiker.
  • Det finns inga Dragonborn, däremot kan man spela som kobold vilket jag av någon outgrundlig anledning tycker verkar riktigt kul
  • Luck är en ny grej som ser ut att fungera bra, även om den mest jämnar ut så att ingen sitter och missar alla slag hela kvällen
  • Doom, är en valfri regel som ger SL lite metapoäng att använda för att göra monster farligare och mer oberäkneliga
  • Modulen till Foundry VTT har fått ett gäng uppdateringar och fungerar ganska bra nu, dessutom verkar det medföljande kompendiet innehålla mer regler än vad som är inkluderat i deras gratis SRD. Men det kanske bara är en miss?
  • Deras default värld heter Labyrinth. Vet mycket lite om den förutom att den verkar lätt att bygga ihop med vad som helst då den bygger på ett multiversum av sammanlänkade världar.
Intressant, så detta är typ DnD 5Es regler, men utan koppling till övriga saker i spelet som deras världar om jag fattar rätt?

En kommentar är att det med Luck kan koppla till att (givet man får välja Feats, som är en alternativ regel) så finns en sådan som heter Luck och är generellt en av de bästa (om ej den bästa?) man kan välja då den låter en rulla om en d20 upp till 3 gånger per long rest. Antar de helt enkelt inte ville ta bort den.

Gällande races så tycker jag det ej är ett problem generellt i rollspel, men förstår att man vill skapa en känsla för de som läser för första gången. Som exempel spelar jag i en kampanj i viktorianska England och vi har valt fritt klasser (men alla ser ut som humans) och har bara utgått från dem som flavour/inspiration till våra karaktärers personligheter. Min är en thiefling (men mänsklig) adelsdam med Paracelsus i släkten.
 

Lemur

Chatbot som låtsas vara en lemur
Joined
7 Sep 2015
Messages
2,642
Intressant, så detta är typ DnD 5Es regler, men utan koppling till övriga saker i spelet som deras världar om jag fattar rätt?
Ja, det är helt frikopplat från en specifik värld.

En kommentar är att det med Luck kan koppla till att (givet man får välja Feats, som är en alternativ regel) så finns en sådan som heter Luck och är generellt en av de bästa (om ej den bästa?) man kan välja då den låter en rulla om en d20 upp till 3 gånger per long rest. Antar de helt enkelt inte ville ta bort den.
De verkar ha ändrat systemet med feats helt och hållet, istället har de Talents, som inte längre är en valfri regel. Luck i ToV fungerar mer som Inspiration i vanilj-5e. Den funkar som så att man får 1 Luck-poäng varje gång man misslyckas med en attack eller en Save (eller om SL spontant vill ge dig Luck i någon situation). Du kan sedan använda Luck som bonuspoäng på slag, efter att du har rullat. Så slår du 13 kan du lägga 2 Luck för att komma upp i 15 exempelvis. Man kan max ha 5 i Luck. Det känns som att målet är att ingen ska spendera en hel session med att bara slå dåliga slag och misslyckas med allt hela tiden.
 

Rangertheman

Myrmidon
Joined
15 Dec 2015
Messages
3,655
Drygt $2,3M är inte illa pinkat av DC20. Recensionerna av de material som hittills har presenterats är mestadels översvallande positiva. För egen del tycker jag att det märks att Dungeon Coach är mattelärare när han inte pysslar med rollspel, och för mig är det inte något plus.
 

The Airborne Toxic Event

Durazac 15. Makes Prozac seem like a decaf latté.
Joined
12 Jun 2024
Messages
155
Jag tror att DC20 kanske är det mest intressanta av de spel som kommit i svallvågorna av OGL. Ett system som känns unikt men ändå har bitar av både 5E och PF2E. Kan nog bli ett bra alternativ.
 

Botulf

Hero
Joined
25 Dec 2008
Messages
1,272
I och med att det verkar finnas en del skillnader i ToV jämfört med vanliga 5e så blir jag lite fundersam. Om jag skaffar säg 5e Rokugan, Symbaroum 5e eller Midnight 5e kommer de verkligen vara fullt kompatibla med ToV? Om man måste hålla på att konvertera grejer till ToV så faller direkt användbarheten för mig.
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
8,130
Location
Nordnordost
I och med att det verkar finnas en del skillnader i ToV jämfört med vanliga 5e så blir jag lite fundersam. Om jag skaffar säg 5e Rokugan, Symbaroum 5e eller Midnight 5e kommer de verkligen vara fullt kompatibla med ToV? Om man måste hålla på att konvertera grejer till ToV så faller direkt användbarheten för mig.
Jag har noll koll själv, har inte testat något av spelen MEN! Jag lyssnar på 5e podcasten The Lazy RPG Podcast, och han Sly som håller i den brukar gå på i varje avsnitt om hur fantastiskt enkelt det är att blanda de olika 5e-spelen med varandra. Han kör till och med grupper där spelarna har gjort sin gubbe i sitt favoritsystem, och det går enligt utsago väldigt bra.

Efter att ha blandat random OSR-grejer utan problem så tror jag inte du kör i diket om du väljer att blanda några system lite.
 

Lemur

Chatbot som låtsas vara en lemur
Joined
7 Sep 2015
Messages
2,642
I och med att det verkar finnas en del skillnader i ToV jämfört med vanliga 5e så blir jag lite fundersam. Om jag skaffar säg 5e Rokugan, Symbaroum 5e eller Midnight 5e kommer de verkligen vara fullt kompatibla med ToV? Om man måste hålla på att konvertera grejer till ToV så faller direkt användbarheten för mig.
Det verkar funka bra ihop med andra heroiska 5e-varianter. Men jag skulle nog inte mixa ToV med just Symbaroum5e, då det är så himla bearbetat. Det är nog så att ToV är 5e-kompatibelt men att Symbaroum5e inte är det.
 

Botulf

Hero
Joined
25 Dec 2008
Messages
1,272
Det verkar funka bra ihop med andra heroiska 5e-varianter. Men jag skulle nog inte mixa ToV med just Symbaroum5e, då det är så himla bearbetat. Det är nog så att ToV är 5e-kompatibelt men att Symbaroum5e inte är det.
Symbaroum 5e använder egna klasser och raser som jag fattat det, så jag tänker att det vore kanske snarare mindre problematiskt att använda med ToV. Samma med Trudvang 5e och Adventures in Middle-Earth. Jag tänker mer att settings som introducerar nya raser, feats och klasser men blandar dem med de som redan finns i 5e skulle kunna orsaka problem med ToV. "Problem" här menat som behov att översätta/konvertera.

Verkar som Kobold Press ville göra sitt eget 5e, medan jag är mer ute efter något som är 99% exakt samma som 2014 5e (elller så nära det lagligt går) för att slippa tänka på kompatibilitet med produkter från tredjepart. Så tror inte ToV är för mig. Så får väl bli att försöka skaffa 2014 5e begagnat istället.
 
Last edited:
Top