Hur pratar Halvlängdsmän/Halvling?

Stämma

WC-zonmö i behov av IQ-hjälp
Med tanke på Mootlands geografiska läge föreställer jag mig att WHFRP-halflings egentligen låter som om de kommer från Niederösterreich.
Skönt att det inte är Oberösterreich.
Hade varit lite skevt om halflings hade Adolf-dialekt. Blir liksom lite annan vibe på dom då.
Enligt en ganska vitt spridd uppgift, som jag dock inte kan hitta några vederhäftiga källor till, fick inte Schwarzenegger dubba sina egna filmer till tyska då han har en bonnig dialekt som ingen kunde ta på allvar. Så om man låter sej spela lite löst med geografin, Steiermark ligger ändå bredvid Niederösterreich, så får man Arnold-halflings i WHFRP.

En sak jag undrar, hur många spelmakare/världsbyggare tänker i termer av landsmål när dom skapar släkten och kulturer? TS nämner ju dialekt som en del i gestaltningen, men resten av tråden har kört in rätt djupt på det spåret. Jag har nog aldrig tänkt på det, mest för att det aldrig fallit mej in. Kanske är en fråga om hur man gestaltar SLP:er?

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Enligt en ganska vitt spridd uppgift, som jag dock inte kan hitta några vederhäftiga källor till, fick inte Schwarzenegger dubba sina egna filmer till tyska då han har en bonnig dialekt som ingen kunde ta på allvar. Så om man låter sej spela lite löst med geografin, Steiermark ligger ändå bredvid Niederösterreich, så får man Arnold-halflings i WHFRP.
Så här låter Arnold på tyska med rejäl dialekt.

EvilSpook

Tämligen dålig överlag.
Halvlängdsmän pratar väl söderslang.
De håller ju till i hålor i Tantolunden och under Hammarbyåsen.

:t6r-5: :t6b-2:
//EvilSpook

Oscar Silferstjerna

John Blunds mardröm
Hur brukar ni spela era halvlängdsmän/halvlingar? Om ni ger dem en röst? Dialekt, ordförråd, tempo?
Framför allt pratar de om mat och dryck. Det är ju snart dags för nästa måltid. En hel del uppsluppen allsång (snapsvisor?) borde det också bli. Lägg även till en del pruttande och rapande framåt småtimmarna. Mycket kalas. De firar kanske inte bara födelsedagar utan också namnsdagar, bröllopsdagar, släktjubiléer, bakdagar, grillafton etc.

HerrKingsley

Veteran
Skånskan är nog den dialekt jag har lättast att imitera, efter Göteborgska. Men annars gillar jag småländska också för gemytlig bonnighet.

När jag hör värmländska så tänker jag mer på raggare än bönder. Sorry värmlänningar.
faeva inne på. Synd bara att min värmländska sladdar runt till alla dialekter när jag försöker imitera den. 😅

SLP är förvisso lite outsider och ute själv på äventyr. Så on ska ha lite skinn på näsan.

Mogger

Hipsteranka
Lite förvånad över att alla verkar vara överens om bonnigheten. Men det är kanske för att signalera lågstatus.
För mig är det inte bonnighet. Snarare lantligt/pastoralt. Tolkiens hober/hobbitar är ju inte sällan rätt enkla, naiva och med ett minst sagt snävt perspektiv. Som dessutom är lantbrukare vars främsta nöje är skvaller. En och annan är såklart "bonnig" men jag skulle inte påstå att det gäller alla. Långt ifrån. Finns gott om exempel på sofistikerade halvlingar.

Quadrante

Grisbonde
Tolkiens hober/hobbitar är ju inte sällan rätt enkla, naiva och med ett minst sagt snävt perspektiv.
Lite vad jag är inne på. Snarare att de förvånat ifrågasätter och blir förvånad över saker de inte förväntat sig eller är van vid än att de ger intryck av att vara ointelligent eller okunnig. Givetvis med den vanliga variationen mellan girig och sniken till givmild och vänlig Som finns i de flesta sammanhang.

Leon

Leo carcion
Alltså "bonnig
Lite förvånad över att alla verkar vara överens om bonnigheten. Men det är kanske för att signalera lågstatus.
Bondsk =/= bonnig (sedan är väl bondska egentligen en familj norrländska dialekter)

Quadrante

Grisbonde
Jag tolkar Tolkiens hober som fantasyvärldens ”common man/commoner” mer än bondsk. Oerfaren av världens äventyr, oinformerad om de stora geopolitiska rörelserna. En berättarteknisk funktion att kunna presentera det främmande och fantastiska.

Leon

Leo carcion
Nja, bondska är inte ”stads-fint”, mer än att det hör hemma norröver.
Vad menar du med 'stads-fint'. Något kan vara lantligt utan att vara bonnigt.

Jag tolkar Tolkiens hober som fantasyvärldens ”common man/commoner” mer än bondsk. Oerfaren av världens äventyr, oinformerad om de stora geopolitiska rörelserna. En berättarteknisk funktion att kunna presentera det främmande och fantastiska.
Hoberna har precis den berättartekniska roll du beskiver, kanske ffa för att Tolkien (och hans läsare) så lätt kunde känna igen sig i engelsk lantidyll. Så hoberna är defintivt just bondska common (half-)man.

Det känns som att du lägger in något negativt i bondsk/bonde som inte finns där. Dags att ta ett snacka med Lantmannaförbundet ;)

Quadrante

Grisbonde
Vad menar du med 'stads-fint'. Något kan vara lantligt utan att vara bonnigt.
Ja, dialekt som är finare än den bonniga dialekten i samma område. I norra svergie är dock bägge "bondska" på ett plan. Gissar att bägge förekommer under olika namn i hela landet.

Det känns som att du lägger in något negativt i bondsk/bonde som inte finns där. Dags att ta ett snacka med Lantmannaförbundet ;)
Ja, eller inte nödvändigtvis att jag tycker så, utan att det ofta används just som ett negativt icke-önskvärt drag.

Quadrante

Grisbonde
... ehh, just ja. Glömde poängen som jag skulle komma fram till. Eftersom hober ska vara det vardagliga och bekanta, så bör hobiska vara den enda roll där man inte förställer rösten (annat än om man ska låtsas arg, ledsen och sånt). De pratar som du gör, som du är van vid för de är som dig.