Det handlar om reklam, baby!
Alltså, nu får ni inte kasta skräp på mig som reklamare, men all presentation (och det är ju det det handlar om) är marknadsföring, så här kommer mina tips:
#1: En mening, tack!
En tuff regel, men kan du inte formulera din catchphrase (den ursprungliga idén som gör att vi skall intressera oss för din idé) i en enda mening, då är den inte tillräckligt bra. Huh, klurigt! Men det här har du klarat bra, bara av din korta text i inlägget så har du ju fått med massor av intressant information. Använd den texten (slipa om den något bara, kanske) i introduktionsäventyr och liknande, den fungerar!
#2: Syns du inte, finns du inte
Ja, ujujuj... Har du något rollspel du inte läst ut? Något kapitel du ständigt bläddrar igenom, som du tänker läsa färdigt "sedan"? Jag har flera. Vet inte varför, dock. Kanske är texten omständig, kanske refererar den för kraftigt till gamla kapitel jag inte orkar bläddra fram och tillbaka till, hela tiden, kanske är teckensnittet fult eller så saknas det bra stycken och mellanrubriker. Vad det än är, så får ingen av dina texter vara av sådant slag att man inte orkar läsa igenom dem.
Läs om, redigera, var inte rädd för att klippa bort hela kapitel. Kolla om inte vissa texter kan placeras på andra ställen. Jag gillar till exempel när man kan läsa igenom hur man skapar ens rollperson utan att behöva bläddra fram och tillbaka. Kan du lyckas med sådant så har mycket vunnits. Andra bra grejer är bilder. Obs! En bra illustration behöver inte vara en snygg teckning, så passa dig när du letar efter illustratörer, och ta gärna och diskutera bildinnehållet ordentligt med dina tecknare. Om du till exempel vill ha tre små korta exempel om varsin religion i din värld; tänk efter vad som skiljer dem åt, och hitta på lämpliga motiv åt detta. Kanske skall det vara en häxbrännare (för den dogmatiska religionen) en flumproggare med näckrosor i håret och en alabasterpipa (för den naturalistiska religionen) och en knäböjande zelot framför en en fyrarmad elefant som rider på en mandrill (för religionen med starka symboliska fundament)? Det är iaf bättre än att din tecknare ritar tre skitsnygga bilder på tre läckra nunnor i varierande hårfärg och med olika symboler hängande i halssmycken...
Samma sak gäller för stämningstexter. De behöver inte vara långa romaner. Faktum är att de tjänar på att vara korta, koncisa, omedelbara texter. Det är däremot oändligt mycket svårare att skriva på det viset. Ta långa pauser mellan varje text, annars är det lätt hänt att de alla liknar varandra för mycket.
#3: Nu har du fått upp intresset, och sedan då?
I rollspel hamnar det mycket om att få spelledarna inspirerade att skriva egna äventyr och brodera ut världen, göra den levande. Nu behövs det längre texter. Nu måste du gå bakom kulisserna och ge ett trovärdigt djup bakom dina stämningstexter. Det här kan man ju vänta med och skriva senare, jag gillar när det finns korta texter i överflöd som läsaren får spinna vidare på. Kult är världsmästare på det, i mitt tycke.
Fast -hupp! Nu börjar jag bli pladdrig, och det var ju som sagt en dödssynd. Bäst att jag slutar, alltså. Tänker du på ovanstående så har du dock betraktaren i ett säkert grepp.
Lycka till!
/Rising