Ursäkta det långa svaret.
Radioaktiv;n173648 said:
Det jag blivit mest förvånad över när jag sett folk, (ja, av hankön iallafall), dela den där posten på fb är att de är just förvånade. Trodde det var så uppenbart att det hände på något sätt, men att de helt enkelt inte orkade bry sig.
Jag är en av dem som var förvånad över just hur ofta sådant här verkar hända på konvent och liknande sammanhang. Jag antog alltid att sådant antagligen hände, men jag hade ingen specifik tanke om just hur mycket det var... bara en allmän känsla av "väldigt ovanligt". Detta var ju också något som jag antog utanför min faktiska erfarenhet med sådant. För min erfarenhet med sådant på just Konvent är 0. Har aldrig själv sätt, eller hört (så långt jag kan minnas) från de runt omkring mig om, att sådana saker faktiskt har hända där någon kvinna farit illa på just Konvent. Totalt har jag nog varit på konvent ca 10 gånger tror jag (under en ca 5 års period runt millenieskiftet).
Den enda gången som jag har stött på något som detta på ett "evenemang"... var på ett Vampire The Masquerade LARP. Där en av killarna (som precis anlänt till LARPet) försökte göra sig rolig genom att slängde ur sig en kommentar till en av tjejerna... det hände medan han och hans kompisar hälsade på oss andra där...
"Hej X, Tjena Y, *skaka hand med Z*, hur står det till med er? *tittar upp och ner på målet för den kommande kommentaren*... [insert chocking coment to the girl]!"... jag vet inte ens hur jag ska beskriva känslan när det hände (jag minns ju exakt vad han sa till henne, men det är inte det som är det svårt att beskriva... utan det är känslan och allt sådant). Den kom helt från ingenstans... hur... skarp... och... plötslig... och personlig på något sätt som den var... och sen kombinerat med tonen han använde på det... och chockerande att någon skulle slänga sig ur något sådant bara så där... och att han gjorde det inför en 7-8 personer också för den delen, en av dem var hennes pojkvän också. Kombinationen, av allt det, ställde nog alla personerna där (inklusive mig) till den graden att ingen av oss igentligen visste hur vi skulle hanterad det. Blev ju inte mycket bättre av att nästan alla där, inklusive jag och målet för kommentaren, fnissade, skrockade, eller skrattade till också. Men tror dock de flesta av oss, jag en av dem, gjorde det mer av chocken av det hela mer än något annat. Det blev liksom en "
WTF! "-moment som vi inte kunde hantera. Jag minns faktiskt inte vad som hände där efter, vad hon sa/gjorde (tror hon halvt bet tillbaka med något, medan hon blev högröd i ansiktet), vad pojkvännen sa/gjorde, vad vi andra sa/gjorde. Men till större delen så flöt det helt ut i sanden har jag för mig.
Så, I alla fall... när denna ospecifika
"väldigt ovanligt" som jag trodde att det var när det gällde sådant här, kombinerat med mängden av gånger som jag faktiskt stött på något sådant... när det tillslut mötte upp med vad jag fått höra/läsa under de senare åren (specielt sedan jag blev medlem här på forumet)... så kändes det som att vad jag trodde var en knappt märkbar liten kulle, mot det faktiska berget som det allt mer och mer har lyssts upp för mig.
Min faktiska erfarenhet som jag sett/stött på, var toppen på det isberget som jag TRODDE att det var... men som jag nu då senare kommit fram till bara var toppen, på toppen, utav det faktiska isberget. Där av att jag har varit så pass förvånad som jag är.
Sen vet jag vet inte helt varför jag inte har sett/stött på det mer ofta än vad jag har när det gäller rollspel's grejer (1 säker gång, en osäker gång där jag var målet, om där har varit fler så minns jag dem inte). För med de två undantagen, så kan jag inte minnas något annat... för jag är säker på att jag hade kommit ihåg andra också om de hänt, just för att det hade satt mig i en situation där jag hade tvingats till att göra ett val om att agera eller inte... vilket ju är en av anledningarna till varför jag så skarpt minns de två som jag minns.
Antingen så har fler saker helt enkelt inte hänt runtomkring mig, eller så har de runtomkring mig aldrig berättat för mig om dem.
Eller... när det gäller mig... om något har hänt runt omkring mig och jag inte har märkt det, så är inte pga av att jag ingnorerat det eller något (så långt som jag minns i alla fall). Utan för mig är det mer att när jag väl är fokuserad på något, så försvinner allt annat runtomkring mig till den graden att de nästan inte existerar mer för mig. Om folk pratar runt mig då, när jag är fokuserad på X grej, så blir deras prat något i still med lärarens röst i Snobben... en massa av ljud som jag inte igentligen hör eller registrerar vad som faktiskt sägs. Något liknande händer med min syn också, den blir extremt selektiv där den bara som mest registrerar rörelserna utanför vad jag fokuserar, men inte vad som faktiskt händer. Och så länge det runt mig inte höjer rösten, och/eller rör sig på ett sätt som drar min fokus, så förblir min fokus på vad jag håller på med. Mycket av detta kommer ifrån att jag har Aspergers, och antagligen ADD också (ej bekräftat, men för mycket stämmer överens för mig med ADD för att jag inte skulle ha det... sådant som är motsattser till, eller inte del av, Aspergers t.ex).
Det är de enda anledningen jag kan se till varför jag inte har märkt av mer än kanske 2 grejer. Så... ja... som jag sagt så har det gjort att jag varit förånad över det. Men nu vet jag bättre, nu vet jag att där har varit ett långt större problem än vad jag trott innan. Vilket ju är bra, för vetskapen om det är minst lika viktig som att försöka göra något åt det. För om man inte vet, eller tror för de som inte gör det, så kan det vara svårt att bestämma sig för att göra något åt det.
Så jag är väldigt tacksam för detta forumet, och dess forumiter, för att det/de har öppnat upp mina ögon ännu mer för hur saker och ting faktiskt är. Visst, jag kan inte göra mycket åt det, pga att jag inte går på konvent längre, eller LARP, etc... sist jag gjorde det var nog en 12-14 år sedan. Men det gör att jag kan vid andra tillfällen, specielt här på nätet, kanske kunna peka andra i rätt riktning... vilket ju alltid är något.