Dvärgarnas underliga seder och bruk av Triometus (förmodligen en pseudonym). En förvirrad skrift som förklarar att skäggiga bergsdvärgar och mänskliga dvärgar visst är samma ras, och lämpliga lyckobringare och underhållare vid olika typer av tillställningar. [Allmänt verk; Spekulativ dvärglära (expertis).]
Den här meningen förvirrar mig. Vad menar du med att de "inte är dvärgar"? För dvärgar är väl "ett släkte av kortväxta människor"? Eller menar du bara att de inte har skägg och dricker öl?Detta får mig att tänkta på den fantastika filmen Willow där det finns ett helt släkte av kortväxta människor som då inte är dvärgar.
Det säger väl sig självt…?De ses ner på av vanliga människor
Fantasydvärgar - som till exempel de i Tolkiens böcker som fått stå förebild för de flesta efterföljarna - är inte ett släkte av kortväxta människor. De är överhuvudtaget inte människor, och oftast inte ens avlägset släkt med människor.Den här meningen förvirrar mig. Vad menar du med att de "inte är dvärgar"? För dvärgar är väl "ett släkte av kortväxta människor"?
Det är rätt varierande vad folk föredrar. Jag har träffat folk som använt termen om sig själva och folk som inte har gjort det.För övrigt känner jag att det skaver att prata om kortväxta som “dvärgar” – det är väl allmänt hyfs numera att inte använda den benämningen? Att jämföra en minoritetsgrupp med fantasifolk känns också ganska olämpligt.
Jag har inget tolkningsföreträde i frågan, men jag känner att hela diskussionen är väldigt olustig.
Aha. Jag uppfattade det som att de som talades om i Willow inte var människor. Det var nog ordet ”släkte” som förvirrade mig.Fantasydvärgar - som till exempel de i Tolkiens böcker som fått stå förebild för de flesta efterföljarna - är inte ett släkte av kortväxta människor. De är överhuvudtaget inte människor, och oftast inte ens avlägset släkt med människor.
De som vi stöter på i Willow är nog ungefär lika mycket människor som Tolkiens hobbitar är - det vill säga egentligen inte.Aha. Jag uppfattade det som att de som talades om i Willow inte var människor. Det var nog ordet ”släkte” som förvirrade mig.
Du har rätt. De är ett släkte av gnuer - Connochaetes Nanus. Det syns bland annat på skäggväxten.Fantasydvärgar - som till exempel de i Tolkiens böcker som fått stå förebild för de flesta efterföljarna - är inte ett släkte av kortväxta människor. De är överhuvudtaget inte människor, och oftast inte ens avlägset släkt med människor.
"Kortväxta människor" är en betydligt större grupp än "dvärgar" när vi pratar människor."Dvärg" som ord ses väl ändå rätt gammalmodigt och nedsättande nuförtiden när vi inte pratar om fantasyvarelser? Kanske ändra trådnamnet till "kortväxta människor i..." så blir det tydligare!