Eftersom du frågar efter för- och nackdelar.
Lvl system underlättar extremt mycket när en RP dör. Eller att det ges erfarenhetspoäng.
Upplevde slutet på vår långa kampanj i Eon3 som rätt svår hanterad då SL lätt spelare komma med diverse specialupplägg för att hålla dem på ungefärliga nivå som spelarna.
Nackdelen i mitt tycke är systemet ofta känns för fyrkantigt och odynamiskt.
Ska dock tillägga att jag har svårt för hela konceptet med förbättring. Antagligen är det för att eftersträva realism då vi alla kan lära oss nya saker. Eller så är det rent regelmekaniskt för att simulera framgång. Då blir Xp det samma som i dataspel vilket jag oftast köper då men inte i riktiga rollspel. Vad gäller realism tycker jag att det blir en fallgrop för även om spelar en veteran så kommer den karaktären att snabbt bli skickligare. Jag gillar istället möjligheten att få skapa min RP på en kompetent nivå från början.
I det spel jag gör överväger jag starkt att inte ha någon förbättringssystem. Bara ett system för att ändra om färdigheter.
Lvl system underlättar extremt mycket när en RP dör. Eller att det ges erfarenhetspoäng.
Upplevde slutet på vår långa kampanj i Eon3 som rätt svår hanterad då SL lätt spelare komma med diverse specialupplägg för att hålla dem på ungefärliga nivå som spelarna.
Nackdelen i mitt tycke är systemet ofta känns för fyrkantigt och odynamiskt.
Ska dock tillägga att jag har svårt för hela konceptet med förbättring. Antagligen är det för att eftersträva realism då vi alla kan lära oss nya saker. Eller så är det rent regelmekaniskt för att simulera framgång. Då blir Xp det samma som i dataspel vilket jag oftast köper då men inte i riktiga rollspel. Vad gäller realism tycker jag att det blir en fallgrop för även om spelar en veteran så kommer den karaktären att snabbt bli skickligare. Jag gillar istället möjligheten att få skapa min RP på en kompetent nivå från början.
I det spel jag gör överväger jag starkt att inte ha någon förbättringssystem. Bara ett system för att ändra om färdigheter.