Svarte Faraonen
Sumer is icumen in
Jodå, sofistikerade folk som jargier, cirefalier, thalasker och conrier äter såklart med gaffel.Har man uppfunnit gaffeln i Mundana?
Jodå, sofistikerade folk som jargier, cirefalier, thalasker och conrier äter såklart med gaffel.Har man uppfunnit gaffeln i Mundana?
Nice! Säkert populärt på ställena med stor omsättning, och en källa till förskräckelse på ställerna som inte har det =DKanske något i stil med oden ( (おでん ), en massa grunkor som ligger och puttrar i halvjummen buljong och säljs per stycke?
Haha jaa, en tre veckor gammal kalvlever som sakta låtit kokas till halvupplöst slem kommer lätt att figurera i mitt nästa fiktiva gatukök eller taverna!Nice! Säkert populärt på ställena med stor omsättning, och en källa till förskräckelse på ställerna som inte har det =D
A traveling Florentine reported in the late 14th century that in Cairo, people brought picnic cloths made of rawhide to spread on the streets and sit on while they ate their meals of lamb kebabs, rice, and fritters that purchased from street vendors.[12] In Renaissance Turkey, many crossroads had vendors selling "fragrant bites of hot meat", including chicken and lamb that had been spit-roasted.[13] In 1502, Ottoman Turkey became the first country to legislate and standardize street food.[14]
Aztec marketplaces had vendors who sold beverages such as atolli ("a gruel made from maize dough"), almost 50 types of tamales (with ingredients that ranged from the meat of turkey, rabbit, gopher, frog and fish to fruits, eggs and maize flowers),[15] as well as insects and stews.[
Minns inte om Shad nämner det i sin video, men om jag förstått saker rätt så var en värdshusvärd ansvarig för sina gäster. Som i att, om gästerna gjorde något dumt, så kunde värdshusvärden hållas ansvarig för detta. Värdshusvärden var i faktist mening deras "värd".Då det kommer till just värdshus hade Shadiversity nyligen en video på ämnet...
Inget som jag kommer ihåg att han tog upp. Men sedan så är det nog något som skiljt sig mellan olika platser och tidsperioder. Sammanfattningen är väl rätt mycket att "Inn" inte egentligen serverar mat, och kan man bo någon annanstans så gjorde man oftast det. Folk reste rätt mycket (pilgrimsfärder), men man bodde oftast hemma hos folk av samma klass som en själv (vilket antagligen kommer tillbaka att äventyrare är löst folk man inte släpper in i sitt hem hur som helst ).Minns inte om Shad nämner det i sin video, men om jag förstått saker rätt så var en värdshusvärd ansvarig för sina gäster. Som i att, om gästerna gjorde något dumt, så kunde värdshusvärden hållas ansvarig för detta. Värdshusvärden var i faktist mening deras "värd".
Vilket så klart skulle innebära att ingen värdhusvärd värd namnet skulle acceptera äventyrare som gäster =D
Ja, det här var i england. Årtal okänt. Försöker komma ihåg var tusan jag läste om det, men det kan ha varit medieval lives.Men sedan så är det nog något som skiljt sig mellan olika platser och tidsperioder.
Rättssystemen var ju rätt baserade på status och hur många som gick i god för en, så låter rätt rimligt att många platser har sådana regler. Tar man in löst folk, så tolkas man väl antagligen antingen som suspekt själv eller att man har dåligt omdöme.Ja, det här var i england. Årtal okänt. Försöker komma ihåg var tusan jag läste om det, men det kan ha varit medieval lives.
Som jag minns det gälde det även för privatpersoner som tog in gäster: du var ansvarig för din gästs handlingar gentemot orten.
Ja, som jag förstod det handlade mycket också om att "staten" ville lägga över ansvaret på någon annan. En hel by kunde hållas ansvarig för en enskild bybos brott, om byn inte kunde fånga och lämna in den faktiska skyldiga. På så sätt slapp "staten" jaga efter kringstrykande våldsmakare utan det var upp till varje by att fixa sånt och lämna in. Men staten hade alltid möjlighet att få in sina böter =)Rättssystemen var ju rätt baserade på status och hur många som gick i god för en, så låter rätt rimligt att många platser har sådana regler. Tar man in löst folk, så tolkas man väl antagligen antingen som suspekt själv eller att man har dåligt omdöme.