Franz
Nin geed gali jirey geed loo ma galo
För mig beror det på om jag vill spela spelet eller bara låta mig inspireras. I fallet Kopparhavets Hjältar är jag väldigt glad i att boken är trevlig och funktionell. Jag är ju ett stort fan av spelet och eftersom jag hoppas kunna spela det mycket är jag glad att den är lätt att bläddra i, lätt att hitta info. Sen finns det spel jag kommer köpa men förmodligen aldrig kommer kunna spela. Till exempel Kult: Divinity Lost eller Blade Runner RPG. Där för det gärna vara snyggt hellre än funktionellt då jag kommer använda de böckerna mest till nöjesläsning och att drömma mig bort till andra världar. Då behöver jag inte ha full översikt över reglerna. Jag vet att Neotech Edge fått en del kritik för att böckerna skulle vara svårlästa, men personligen tycker jag att det är en väldigt bra balans mellan snygg layout och lättillgänglighet. Det finns även böcker som satsar på att layouten ska berätta spelets lore istället för texten. Barkhäxan och Mörk Borg är exempel på detta och det förstnämnda är ett av mina favoritspel så gillar jag naturligtvis detta!