Mina åsikter
Jag gillar ett par varianter ungefär ekvivalent; det varierar mycket beroende på själva spelets struktur vad jag håller för bäst i ett givet fall, så någon övergripande favorit har jag inte. I samtliga fall har någon redan nämnt det, men jag förklarar hur jag menar ändå.
Stor bok – liten bok
Allt material finns samlat i en bok, som är spelledarboken. Sedan finns det en mindre bok som spelarna kan köpa billigare, och som bara spelardelen är med i. (Den delen är dock komplett; inget formelsamlingsstuk.)
Bra till spel där det finns mycket material spelarna inte bör ta del av eller inte har någon nytta av att äga.
Boxjävel
Den arketypiska presentationsmetoden. Skramlar snyggt om det är plast- och metallbitar i den. Böckerna själva är vanligen ämnesindelade.
Bra till spel med många bifogade småpryttlar (vilket automatiskt gör dem till bättre spel såvitt det mig anbelangar), som rollformulär, figgar, tärningar eller statyetter av Dread Cthulhu, eller spel som passar bra ämnesindelade (i stil med Regelbok, Magibok, Värdsbok och Monsterbok eller what-have-you).
Jag håller D&D3E för att vara en variant av det här, trots att det inte finns någon faktisk box runt (eller jo, 3.5-böckerna kan man köpa i slipcase, det kanske räknas). Böckerna är nämligen ämnesindelade, och det
borde vara en box runt
(Fast WotCs miniatyrer är abominabelt fula; jag skulle föredra Ral Partha eller Reaper eller något.)
En bok
Hela spelet finns i en bok.
Det förekommer inga moduler. (Gör det det missar man ju ändå poängen med att bara ha en bok, IMO.)
Bra till små spel (alltså spel med tunna grundregler), eller spel som inte kommer att stödjas av en produktlinje (typ Adventure!).
/Feliath - piratspel packas med fördel i en tunna rom