Re: Ok. Here goes.
"Det är just ett av mina problem. Logik i stridssystemet. Jag har aldrig ens hållt i ett riktigt svärd irl och ännu mindre fäktats."
Well, det har jag, i...hyfsat stor utsträckning. Men liksom, om resten av spelarnas stridserfarenhet matchar din egen, skit i realismen. Stridssystem är i regel inte särskilt realistiska (ju mindre detaljer, desto mer realistiskt brukar det bli), och det är bara nåt man får acceptera. Jag tycker inte alls om ditt tänk med att inte tillåta anfall och parader med samma vapen, och det beror mycket riktigt på att jag har fäktats tillräckligt för att veta hur verklighetsfrånvänt det är. Men det spelar ju ingen roll. Jag, och liknande viktigpettrar, är ju inte med i din spelgrupp. Om ni nu har roligt när du förbjuder de där mothuggen, spela på det sättet då. Min mening har aldrig varit att tvinga er att spela på det mest realistiska sättet man kan tänka sig. Har du ett genuint intresse av att lära dig mer om hur riktig strid funkar så är det inget som klår gammal hederlig erfarenhet (vilket går att få utan att gå ut på stan och slåss). Om du bara vill ha roligt när du spelar rollspel, skit i hur det funkar på riktigt; det är liksom inte intressant i sammanhanget.
Alltså: när jag pratar om logik i stridssystemet så är inte poängen att ni till varje pris måste börja använda mer logiska regler. Vad jag menar är att det du beskrev i trådstarten var något väldigt ologiskt om man ser till verkligheten (att man inte skulle kunna parera och anfalla med samma vapen), och att lösningen på problemet med mothuggen därför inte behöver godkännas av varken mig eller nån annan viktigpetter till fäktare; säg bara till dina spelare att "nej, fr.o.m nu kommer det inte vara tillåtet med mothugg, detta för att det skall bli roligare att spela; vill ni ha realistisk strid, ut och slåss". Visar det sig sen att det blir mindre roligt pga det, då kan det ju vara läge att leta upp nåt annat system.
"Stridsregler är mycket svårt skulle jag vilja säga personligen."
Yup, och det är svårt nog att göra ett system roligt utan att behöva bry sig om huruvida det är realistiskt eller inte. Har ni roligt, be happy, och skit i resten.
"den spelare som gnäller förmycket och tycker det är jättefasligt behöver ju inte vara med om det inte passar..."
Min erfarenhet är att en dialog är bättre än ultimatum. Men jag är ingen bra mystomte, så nog om det.