Nekromanti Hur ska man spela Vampire?

Svalander

Warrior
Powerbase

Ett intressant chronicle-koncept tycker jag är byggandet av s.k. powerbase. Låt spelarna vara ghouls eller whelps och låt de "i förtroende" från sina Sires etablera sig i en grannstad. Av sina Masters/Regnants/Domitors (inte nödvändigtvis sina Sires) får de där i uppgift att röja alla hot ur vägen för övertagande i en eventuell framtid. Detta kan dra ut på tiden då spelarna måste vinna fiendens förtroende, manipulera folk, tjänare och omgivning, röja fienden undan och undanröja eventuella bevis som tyder på deras inblanding.

En Cainitefiende har ju alltid en Sire (död eller levande) som kan utgöra ett potentiellt post-revolutionärt hot...

/The Chronicler

Shadar Fal

Veteran
Re: Powerbase

En sådan kampanj tycker jag låter riktigt rolig att spela. Ett mycket bra förslag måste jag säga

Han såg ljuset i slutet av tunneln, det var en eldkastare.

Johan K

Gammal & dryg
Kanske det..

Jovisst, allt handlar om hur man vill spela. Jag för min del har prövat diableri och har nog lyckats att alltid bli upphunnen av någaon vampyr som blivit VÄLLDIGT grumse över att jag har hädat på detta sätt. Så nu så håller jag på att speal en karaktär som är åt andra hållet, lite lugnare... Och det har funkat bra faktistk.

[color:red]Nemo saltat sobrius, nisi forte insanis !</font color=red>

Örnie_UBBT

Swordsman
Vad menas?

För det första: KotE är nog mer att betrakta som en crossover mellan Vampire och Wraith - eller rentav som ett helt eget spel, om man nu inte tycker det är för jobbigt att gå utanför existerande mallar...

För det andra: När ni skriver “über” antar jag att ni menar att en del av krafterna/disciplinerna i KotE är “för” mäktiga. På detta vill jag svara tre saker:

(1) Läs avsnitten om “spelbalans” och dess avarter i Vampire Storyteller's Handbook (eller heter den Storyteller's Guide? jag har den inte framför mig nu). “Spelbalans”, vad man nu menar med det, är ett begrepp uppfunnet för brädspel och leder, i mitt tycke, till en massa märkliga felslut när man börjar använda den tanken i rollspel.

(2) Betänk att Disciplines för Kue-jin (österländska vampyrer alltså) kostar level*8 xp (alltså lika mycket som sfärer och Arete i Mage, som hittills varit WoD:s “dyraste” egenskaper) och att Kuei-jin _inte_ har några motsvarigheter till Clan Disciplines (allt är alltså lika dyrt).

(3) Krafterna passar extremt bra till genren/världen. Om man nu (som jag) kommer till KotE med en dröse Hong Kongfilmer (både action, kampsport och skräck) i bagaget så inses lätt att karaktärer/NPC i princip _måste_ ha potential att springa på väggar och smala bambugrenar (Jade Shintai 2), virvla runt som en tornado av död med sitt svärd (Black Wind), förvandla sig till en demonisk best (Demon Shintai), ta av sig sitt huvud och låta det flyga omkring (Flesh Shintai 2, Cultivation 2, Jade Shintai 4), vara lika übermäktig i strid som Jet Li (Internalize 5, Blood Shintai 3, Yang Prana 3), tända spökeldar (Ghost-flame Shintai) och, den eviga klassikern (se Chinese Ghost Story): storma helvetet (Tapestry 4, Yin/Yang Prana 5)...

så det så!

mvh
Örnie

Örnie_UBBT

Swordsman
Re: Exakt

Hmmm...inte för att jag vill försöka få dig att trivas med ett spel du inte gillar, men Mage har i alla fall som jag upplevt det givit upphov till en hel del sensawonder.

F ö antar jag att du som jag väntar på WW:s pulpspel “Adventure!” (ingår ej i WoD utan hör ihop med Trinity och Aberrant) som kommer i augusti...om du nu gillar sensawonder...

mvh
Örnie
sensawonder har sin tid, ångest har sin, och det finns _alltid_ tid för slapstick...

Örnie_UBBT

Swordsman
Re: Nej, ångest. Skräck hittar du i CoC

Följande skrev jag i en tidigare debatt om skräck och skräck i rollspel, men jag kom in lite sent i den så det var ingen som svarade på mitt inlägg (ber om ursäkt alltså till er som läst det här förut):

Vad “sann” skräck egentligen består av är en död häst som kanske inte behöver piskas ytterligare. Om man ser det ur ett rent rollspelspragmatiskt perspektiv förefaller definitionen av skräck som en reaktion på externa stimuli som en smula redundant eftersom strängt taget allt man utsätts för i rollspel ju är externa stimuli (från spelledaren eller de andra spelarna) - vad är det i så fall för skillnad mellan skräck och t ex glädje och ilska (som ju också orsakas av externa stimuli)?

Däremot har den gode Krille helt rätt i att för att få till den där riktigt goa skräckstämningen så måste även _spelaren_ känna obehag; det räcker inte med att man resonerar sig fram till vad ens karaktär rimligen borde bli rädd/inte rädd för (det kan också vara roligt, men om man nu eftersträvar den där riktiga maggropskänslan så räcker det nog inte).

Däremot (igen!) tycker jag att det förefaller något begränsande att säga att “sann” skräck i så fall endast kan orsakas av att ens karaktär på endera sättet hotas till livet. Om inte annat blir detta, återigen ur ett rollspelspragmatiskt perspektiv, snabbt ett ganska tradigt berättargrepp.

Om vi istället utgår från att skräck är en _obehaglig_ känsla, så kan det ju vara nog så funktionellt att utsätta sina spelare för saker som väcker obehag i största allmänhet - precis allt man gör i sitt skräckscenario/skräckkampanj behöver knappast präglas av den där Åh-herregud-jag-kommer-dö-adrenalinsprutande skräcken Krille beskriver. Nyckeln måste ju vara att variera knepen lite grann och utnyttja kontraster. Exempel:

Äckel: Kan funka ibland, särskilt om man vet att någon/några av spelarna är vemmelmagade. Gjorda på rätt sätt kan faktiskt grafiska beskrivningar av tarmsår, tortyr o dyl väcka visst obehag. Tänk dock efter före. Det finns också ett veritablet hav av klichéer att dyka ned i, och klichéer är sällan en stämningshöjare (om man inte spelar Feng Shui eller motsvarande).

Ovisshet: Att vare sig spelarna eller karaktärerna vet vad som pågår brukar skapa ett visst obehag. Detta brukar vara lätt att åstadkomma om man kombinerar sitt skräckspel med lite deckare/thriller. Vilda spekulationer från spelarna om vad/vem fienden är och vad fienden kan brukar skapa en mycket värre fiende än vad spelledaren någonsin kan hitta på - spelare tenderar att alltid ana det värsta. Ovisshet kan dock lätt övergå i antingen frustration (som förvisso är en obehaglig känsla, men som sällan skapar god spelstämning) eller tristess om deckarnötandet kör fast.

Brist på kontroll: Spelare som gillar att planera och optimera brukar alltid tycka det är obehagligt när man placerar dem i situationer där de ständigt och snabbt måste reagera på vad andra gör och fatta snabba beslut (istället för att kunna ägna halva spelsessionen åt att kläcka en vattentät plan). Detta behöver inte användas bara i vi-är-jagade-av-det-hemska-monstret-och-måste-komma-på-ett-sätt-att-besegra-det-situationer utan kan med fördel användas för att se olika sociala situationer spåra ur.

Ontologisk osäkerhet: Spelledaren är världen, och många gånger tänker man inte på att spelarna faktiskt är helt beroende av spelledarens beskrivningar för att kunna agera i den virtuella värld som skapas. Om det är det s k analysledet (då spelaren funderar ut hur hans/hennes karaktär skulle agera på ett visst stimuli) man vill åt, kan man helt enkelt hoppa över det genom att beskriva saker i världen på ett manipulativt sätt, som om karaktären uppfattade det direkt. För en spelare som spelar en paranoid karaktär kan man beskriva hur folk skrattar åt honom och pekar på honom, hur det klickar i telefonene som om den är avlyssnad, hur han noterar förföljare på gatan etc - utan att detta behöver vara “sant” i den virtuella världens perspektiv. Jag har själv skrämt spelare rejält på detta sätt när de gradvis har förstått att de inte ens kan lita på det jag presenterar som (förment) objektiva iakttagelser om verkligheten. Osportsligt, javisst, men effektivt. Detta är också ett korollarium till punkten ovan, för det finns få saker som skänker spelare (inte karaktärer) sådant obehag som en gryende insikt om att de håller på att tappa kontrollen över sin karaktär.

Som sagt, jag är medveten om att allt detta jag beskriver inte nödvändigtvis skapar Skräck så som ordboken har definierat det, men det bryr jag mig inte så mycket om eftersom jag som sagt inte riktigt accepterar den definitionen, eller ens tycker att den är så fruktbar. Jag tror att det är minst lika viktigt att skapa en generellt obehaglig stämning om man ska spela skräckrollspel under några längre perioder (typ en kampanj). Som alltid bör man dock se upp för att överlasta och överdriva, men jag hoppas ni förstår vad jag menar.

mvh
Örnie

Krille

Super Moderator
Re: Exakt

"Hmmm...inte för att jag vill försöka få dig att trivas med ett spel du inte gillar, men Mage har i alla fall som jag upplevt det givit upphov till en hel del sensawonder."

För min del gav Mage mest upphov till huvudvärk och ett par rejäla gräl (det senare över huruvida X skulle ge upphov till paradox eller Y borde höra hemma under sfär Z). Det gav mig allt annat än sense of wonder.

"F ö antar jag att du som jag väntar på WW:s pulpspel “Adventure!” (ingår ej i WoD utan hör ihop med Trinity och Aberrant) som kommer i augusti...om du nu gillar sensawonder..."

Du antar fel. Jag väntar inte ett jota på något från Pink Poodle (White Wolf, Black Dog, Bad Puppy, whatever). Det var tämligen länge sedan jag hade något att se fram emot det förlaget. Senast var Trinity (när det fortfarande hette Aeon) och förväntningarna lyckades WW grusa rätt hårt på egen hand.

- Krille
"Never position a rock near a hard place"
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>

Krille

Super Moderator
Been there, done that

"Följande skrev jag i en tidigare debatt om skräck och skräck i rollspel, men jag kom in lite sent i den så det var ingen som svarade på mitt inlägg (ber om ursäkt alltså till er som läst det här förut):"

Jag såg det förut, men kom fram till att det skulle vara föga konstruktivt att säga något som jag redan hade sagt eller givit uttryck för förut. Jag håller helt enkelt inte med. Äckel, ovisshet och brist på kontroll ser inte jag som skräck. Jag ser det som äckel, ovisshet och brist på kontroll. Dessa kan vara användbara element för att skapa skräck, men de är inte skräck i sig.

- Krille
"Never position a rock near a hard place"
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>

Blasphemy

Swashbuckler
Giovanni Chronicles

Giovanni Chronicles är verkligen bra.. I alla fall de två första delarna. Den tredje delen är oki och den fjärde fullkomligt värdelös.
Där får man inte ens spela sina gamla karaktärer näää det blir mycket blaj och lite handling. Kan slopas...

Tomorrow will take us away, Far from home, Noone will ever know our names.

Rosen

Myrmidon
Re: Nej, ångest. Skräck hittar du i CoC

<I>det förefaller något begränsande att säga att “sann” skräck i så fall endast kan orsakas av att ens karaktär på endera sättet hotas till livet. Om inte annat blir detta, återigen ur ett rollspelspragmatiskt perspektiv, snabbt ett ganska tradigt berättargrepp.</I>

Dock har det funkat alldeles utmärkt i skräckfilmer, -böcker och -serier i ett stort antal årtionden...

Just hjälplöshet/brist på kontroll tror jag fö är ett rätt centralt grepp för att "göra" någonting till skräck. James Cameron kommenterade det en gång (angående skillnaden mellan Alien och Aliens): "A madman with a knife can be pretty damn scary if you're alone in a house with him. If you're out on the street, surrounded by a group of armed police officers, it's a different story."

--
Åke

Stolpmeister

Warrior
Re: Då kan man väl lika gärna låta bli att spela?

En liten sidnot bara...

"Vampyrerna är, som det beskrivs i böckerna, "fast". De äldre kommer inte att gå i pension, utan kommer istället sitta och trycka på den makt och inflytande de har."

Vad böckerna säger är att äldre vampyrer är fast i sitt TÄNKANDE. Om de bara satt och tryckte på det inflytande de har, hur skulle de då från första början ha inflytande? En del av att skaffa sig inflytande och behålla det är att slå till mot konkurrenter om sagda inflytande och ta DERAS inflytande. Elders är, som det beskrivs i böckerna, statiska i sitt tänkande men de kan vara hur dynamiska som helst i sitt handlande - även om denna dynamik består av att få andra att handla åt dem. Anfall är bästa försvar, sägs det ju...

Stolpmeister

Warrior
Re: Njaa...

"Konflikten i vampyrernas inre rasar iofs även utan yttre påverkan"

Nej, det gör den inte. Så länge det inte finns någonting som driver på besten utifrån (eller inifrån, i fallet blodshunger) så rasar inte besten.

"jag förutsatte att man som SL ställde RP:na inför svåra moraliska dilemman för att påskynda förfallet (eller upphöjelsen, för den delen)"

Och vad ger ypperliga tillfällen till detta om inte intrig med de sedvanliga ingredienserna allians, förräderi, brutna löften och "murder most foul"!!

"Sedan kan man ju också välja att förfalla, men det är bara märkligt."

Förvisso, men det verkar ju som dina två medspelare verkar välja just den vägen... jag menar, två förlorade poäng Humanity på två sessioner!?

Stolpmeister

Warrior
Re: Du har till viss del helt rätt. :-D

"En annan stor skillnad är ju också att man ska förvänta sig att ens RP dör i Coc. Det gör dom nämligen nästan hela tiden. Egentligen borde detsamma gälla Vampire, iallafall om man spelar Sabbat."

Detsamma gäller i Vampire... dels finns hotet om Gehenna, att tillslut kommer gammelfarfar tillbaka och sörplar upp dig, men mer påtagligt är att Besten ALLTID vinner inom dig. Det är fortfarande inte lika påtagligt som i CoC där man kan förvänta sig en plötslig död bakom varje hörn, men hotet finns trots allt där.

"I Vampire kan man nästan alltid falla tillbaka på sina Disciplines. I CoC är det inget som skiljer en från resten av mänskligheten, man är lägst på näringskedjan."

Jo, men i Vampire är de som är under dig på näringskedjan så många, många FLER än dig och har god anledning att leta upp dig och döda dig om de visste vad du var...

LeJonklev

Swordsman
Allra bäst skräckrollepl blir det om man inte har något skräckrollspel(i varje fall som spelarna vet om) och kör friform som om det vore vilket spel som helst. Då blir man mer skrämd när jävelskapet kommer.

LL

I found it hard, it was hard to find, oh well, whatever, nevermind.

LeJonklev

Swordsman
Tack...

för de orden om den så kallade spelbalansen. Kunnde inte säga det bättre själv.

Hade med en av guds utsända förkämpar som rollperson i det senaste äventyret jag spellede. Där har man spelbalans.

LL

I found it hard, it was hard to find, oh well, whatever, nevermind.

Nightfang

Warrior
2 poäng, bah! [OT]

Förvisso, men det verkar ju som dina två medspelare verkar välja just den vägen... jag menar, två förlorade poäng Humanity på två sessioner!?

2 poäng Humanity på 2 speltillfällen... det har jag förlorat på ett tillfälle... en av mina kompisar har förlorat 3 på ett tillfälle, visserligen var han True Brujah men det gick inte vägen för honom om man nu säger så...

Nä, allvarligt talat så tycker jag faktiskt inte om Humanity... faktiskt... den käns lite... bräcklig...

Nightfang

I am finding myself walking into insanity, and I have crossed the point of no return...

Nightfang

Warrior
2 poäng, bah! [OT]

2 poäng Humanity på 2 speltillfällen... det har jag förlorat på ett tillfälle... en av mina kompisar har förlorat 3 på ett tillfälle, visserligen var han True Brujah men det gick inte vägen för honom om man nu säger så...

Nä, allvarligt talat så tycker jag faktiskt inte om Humanity... faktiskt... den käns lite... bräcklig...

Nightfang

I am finding myself walking into insanity, and I have crossed the point of no return...

Elder Girov

Swordsman
Precis!

När de äckliga människorna kommer med sina gevär och hötjugor, det är då man försvinner, övertygar dem att man är en fin person eller slaktar dem. Allt tack vare sina Disciplines.

I arabens nya kampanj är ju dock hela världen helt åt helvete. Vänta bara tills du får höra...

[color:red]Girov ser dig och han är inte nöjd...</font color=red>/images/icons/wink.gif

Elder Girov

Swordsman
Det låter ju kul...

Det betyder alltså att man har en RP som man bara kan spela ett par äventyr innan den går frenzy, permanent! Hur kul är det i en lång kampanj?

[color:red]Girov ser dig och han är inte nöjd...</font color=red>/images/icons/wink.gif

Elder Girov

Swordsman
Å andra sidan...

Elders planerar ju inte för en månad eller ens ett år, utan för årtionden eller ännu längre framåt. Som nyinvigd kan jag tänka mig att det är svårt att ställa om sig till att vänta tills ens Sire (eller annan mentor) äntligen slår till och kanske lyckas med sin plan.

Vem vill vara knähund för evigt?