Ymir
Liten kantbaron
Det lilla självförtroende jag har kvar får jag i hög grad från min alltjämt rätt solida övertygelse att jag är en asgrym rollspelsskribent. Därför stör det mig helt oproportionerligt mycket att jag i arbetet med i synnerhet Neotech X funnit mig helt oförmögen att skriva äventyr. Hur fan gör man?
Här är grejen: jag spelleder aldrig någonsin färdigskrivna äventyr - jag har aldrig någonsin gjort det. Jag spelleder open-ended fisktankar som utformas jättemycket beroende på vilken sorts rollpersoner spelarna väljer att göra och vilken kontext dessa rollpersoner har och vilka ambitioner de har. Det har hänt att jag spellett mer traditionella quest-betonade grejer, men då har det varit i fantasysettingar där man kunnat förutsätta att rollpersonerna är random vapenföra questnissar redo att ta vilka uppdrag man än slänger i deras väg - tex D&D. Jag har historiskt förvisso skrivit enstaka konventsäventyr, men då har det alltid varit med färdiggjorda rollpersoner, och just det här elementet om vi tex tänker oss introduktionsscenarion till Neotech X, att rollpersonerna måste kunna vara -vad som helst-...gör att jag inte kan fatta hur jag ska få in dem i intrigen på annat än otroligt fattiga och ansträngda sätt.
vad jag är ute efter här är inte direkt tips på hur man skapar en intrig som så, det tror jag att jag bemästrat mer än väl - snarare skulle jag vilja ha råd och tips kring hur man kan skapa färdigskrivna scenarion utan färdigskrivna rollpersoner, men som ändå inte känns rälsade. Eftersom jag nästan aldrig läser färdigskrivna äventyr har jag ingen idé om hur andra har gjort. Jag är alltså intresserad av anekdoter, exempel, råd, tips, tankar, allt som kan ge någon infallsvinkel på hur man så att säga sätter bollarna i rullning i ett färdigskrivet scenario, och hur man kan göra det open-ended men samtidigt hanterligt att skriva ned. Hur skapar man bra intriger utan den förutsättning jag är van vid, dvs att de börjar med rollpersonernas egna ambitioner?
den enda idén jag själv har är att man, likt Giovanni Chronicles, hänger upp äventyrets början på en -premiss- av typen "alla rollpersoner är journalister", "alla rollpersoner är inbjudna till samma fest". Detta kan väl delvis funka i kontexten av det jag vill skriva, med fördelen att rollpersoner i NX redan är en posse från början, men nackdelen att 'alla är journalister' kanske inte riktigt funkar eftersom lite av kärnproblematiken här är att rollpersonerna i det här fallet kan vara (nästan) vad som helst.
Här är grejen: jag spelleder aldrig någonsin färdigskrivna äventyr - jag har aldrig någonsin gjort det. Jag spelleder open-ended fisktankar som utformas jättemycket beroende på vilken sorts rollpersoner spelarna väljer att göra och vilken kontext dessa rollpersoner har och vilka ambitioner de har. Det har hänt att jag spellett mer traditionella quest-betonade grejer, men då har det varit i fantasysettingar där man kunnat förutsätta att rollpersonerna är random vapenföra questnissar redo att ta vilka uppdrag man än slänger i deras väg - tex D&D. Jag har historiskt förvisso skrivit enstaka konventsäventyr, men då har det alltid varit med färdiggjorda rollpersoner, och just det här elementet om vi tex tänker oss introduktionsscenarion till Neotech X, att rollpersonerna måste kunna vara -vad som helst-...gör att jag inte kan fatta hur jag ska få in dem i intrigen på annat än otroligt fattiga och ansträngda sätt.
vad jag är ute efter här är inte direkt tips på hur man skapar en intrig som så, det tror jag att jag bemästrat mer än väl - snarare skulle jag vilja ha råd och tips kring hur man kan skapa färdigskrivna scenarion utan färdigskrivna rollpersoner, men som ändå inte känns rälsade. Eftersom jag nästan aldrig läser färdigskrivna äventyr har jag ingen idé om hur andra har gjort. Jag är alltså intresserad av anekdoter, exempel, råd, tips, tankar, allt som kan ge någon infallsvinkel på hur man så att säga sätter bollarna i rullning i ett färdigskrivet scenario, och hur man kan göra det open-ended men samtidigt hanterligt att skriva ned. Hur skapar man bra intriger utan den förutsättning jag är van vid, dvs att de börjar med rollpersonernas egna ambitioner?
den enda idén jag själv har är att man, likt Giovanni Chronicles, hänger upp äventyrets början på en -premiss- av typen "alla rollpersoner är journalister", "alla rollpersoner är inbjudna till samma fest". Detta kan väl delvis funka i kontexten av det jag vill skriva, med fördelen att rollpersoner i NX redan är en posse från början, men nackdelen att 'alla är journalister' kanske inte riktigt funkar eftersom lite av kärnproblematiken här är att rollpersonerna i det här fallet kan vara (nästan) vad som helst.