Nekromanti Hur skulle din spelgrupp vara?

solvebring

Superhero
Ja, själv har jag inte haft någon på ett bra tag nu och har därav inte spelat på ett tag. Tror det var det som fick mig att minnas tillbaka på de tio år som varit med blandade grupper som kommit, gått och förrändrats genom åren.

Vidare från det kom jag att minnas alla de personer jag spelat med, deras olika sätt och beteenden, rolltolkningar, tycken, smak osv.
Därav kom jag att tänka på vilka jag helst spelar med och vad jag tycker är bra folk att just spela med - hur jag vill att en grupp helst ska vara.

Läs här om du undrar hur den gruppen skulle se ut:
Jag vill ha en spelgrupp som först och främst är seriösa och hängivna spelet under spelsessionen. Jag vill att det är bra fokus på spelet, inte så mycket off. Däremot vill jag också ha folk som kan bryta, ta en paus, sträcka på sig, röka, ta pisspaus osv. En grupp som kan dela upp tiden och fokusera på det som är aktuellt; nu spelar vi sedan tar vi en break. Spel är spel och paus är paus. Förövrigt vill jag spela med folk som spelar seriöst; som går in för spelet, berättelsen, rollpersonen och dylika. Jag har svårt för dem som spelar för att driva med de olika bitarna. Ja, jag har förr haft med somliga mycket oseriösa spelare; spelare som inte ens kan välja ett namn till sin rollperson utan att med det försöka åstadkomma någon billig vits. Däremot vill jag ha en spelgrupp där man, vid rätta tillfället, kan dela skratt och komedi. Garv till tårar och magont får gärna förekomma, men det ska platsa med spelsituationen. Jag vill ha en avslappnad grupp som är "lagom", balanserad. Inte för mycket eller för lite av något. Varierad ska den vara också och kunna spela alltifrån fantasy till såpopera a la 90-tal, trad liksom indie. Fast de får gärna tycka mer om rollgestaltning och berättande än värden, monsterböcker, strid och dylika.
Kort och gott: Seriös, positiv, energisk, lättsam och varierad.
Till saken...
Hur skulle din spelgrupp vara om du fick precis som du ville?

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Jag och wilper har suckat att sagt otaliga gånger att vi borde ha kloner av oss själva att spela med så att vi hade kunnat få köra Ars Magica och en massa annat som aldrig riktigt passat i de grupper vi varit i. :gremcrazy:

solvebring

Superhero
DeBracy said:
Jag och wilper har suckat att sagt otaliga gånger att vi borde ha kloner av oss själva att spela med så att vi hade kunnat få köra Ars Magica och en massa annat som aldrig riktigt passat i de grupper vi varit i. :gremcrazy:
Du har nog slängt in det bästa och mest ärliga svaret den här tråden kan få. =)

Wilmer

Hero
Det beror på vad jag är sugen på att spela. Jag önskar att jag kände några som var glada för hårda men rättvisa utmaningar och att under en längre tid bygga upp en känsla för detaljer i en viss värld.

Det perfekta scenariot vore att efter en lång tids spelande så kunde spelarna (jag skulle gärna spela om det fanns en spelledare som gjorde det här) göra en korrekt gissning typ att de hittat en stor blå kristall och att de vet att blåa ädelstenar ofta besitter ondska och därför låter den vara eller att de vet att en viss terräng brukar ha osynliga troll med blåsrör i sig så att de därför klär sig i tjocka kläder när de färdas för att skydda sig eller att en viss sårinfektion alltid förvärras så om en rollperson har den när de är långt från civilisationen dödar de honom av barmhärtighet men vill inte släpa på honom eftersom lukten drar till sig rovdjur.

Dum Panda

Warrior
Just nu känner jag att jag hade velat ha en spelgrupp med människor jag inte "fostrat" i rollspel.
Jag är inte bra på rollspel men det är jag har fört in folket jag spelar med och på så vis blir jag "den som kan" detta är frustrerande när jag känner att jag inte alls kan!
Har i princip aldrig spelat med folk ur en annan "skola" och känner att det är vad jag hade behövt för att utvecklas som spelare. Så det är det jag vill...

Telash

Swordsman
Jag gillar blandningen av "stereotyper"
Det får gärna vara någon som tar spelet på gränsen till för allvarligt, gärna någon humoristisk person som gärna och ofta drar ett klockrent skämt, stridisen som vill slå på allt han/hon ser, den skumma som alltid ska ha något eget hyss för sig på sidan om osv.
Sen när det väl gäller ska hela gruppen samla sig och arbeta ihop som ett sammansvetsat team.
En utopi, men det var väl det som var tanken?

solvebring

Superhero
Det får gärna vara någon som tar spelet på gränsen till för allvarligt, gärna någon humoristisk person som gärna och ofta drar ett klockrent skämt, stridisen som vill slå på allt han/hon ser, den skumma som alltid ska ha något eget hyss för sig på sidan om osv.
Du pratar med andra ord om mina gamla polare. :gremwink: Jag har verkligen ett ansikte på alla de där stereotyperna. Så jag kan verkligen hålla med, det är charmigt.

Förutom den som är näst intill överseriös eftersom den snubben i vår grupp verkligen var överseriös. Vi slutade spela med honom eftersom det började kännas olustigt efter att han slagit en annan spelare på käften av den anledningen att han tyckte att den andra spelaren "förstörde spelet". Vad den andra spelaren gjorde var att spela sin rollm och förhöjde intrigen och spänningen; enligt alla oss andra iaf.

Sen när det väl gäller ska hela gruppen samla sig och arbeta ihop som ett sammansvetsat team.
En utopi, men det var väl det som var tanken?
Ja precis. "Beskriv din spelgrupp a la Utopia".

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
<div style="width: 675px; border-width: 0pt 1px 1px; border-style: none solid solid; border-color: -moz-use-text-color rgb(204, 204, 204) rgb(204, 204, 204); overflow-y: auto; overflow-x: hidden;"> <div class=" nicEdit-main nicEdit-selected" style="width: 667px; margin: 4px; min-height: 185px; overflow: hidden;" contenteditable="true">Min idealspelgrupp...

...har ungefär samma agenda som mig vad gäller rollspel, och gillar
ungefär (inte nödvändigtvis exakt) samma grejer. Man kan ta rollspel på allvar, gillar karaktärsspel, intriger, problemlösning och, ibland, speliga utmaningar. Ibland kanske man experimenterar med indie, för det finns en glädje i att utforska nytt.

De är dessutom
tillräckligt egna och unika som människor för att ständigt kunna
överraska mig när de är spelare och spelledare.

De har alla spelledardriften och tycker att det är roligt att spelleda,
och har inga problem att jonglera många spelvärldar och kampanjer
samtidigt. Gruppen kan träffas regelbundet, minst nån gång i veckan.
Gruppen gillar att pyssla bredvid spelet, med kartor och dagböcker och
brev och grejer.

Man respekterar tider och överenskommelser, men det tycker jag egentligen är nåtslags mänsklig baslinje: Respektera varandras tid och engagemang.

I stort sett har jag egentligen min idealspelgrupp just nu, eller ja - det är det närmaste jag kommit på ganska många år. =)
</div> </div>

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Dum Panda said:
Har i princip aldrig spelat med folk ur en annan "skola" och känner att det är vad jag hade behövt för att utvecklas som spelare. Så det är det jag vill...
Ett tips är att åka på ett konvent, som GothCon till exempel, och spela eller spelleda. Då kommer du troligen få en del andra intryck än de du har. Som återkommande arrangör så och spelledare har jag fått se en hel del olika spelgrupper som har annorlunda spelstil än vad man själv har. Det är alltid lika givande, så kanske det akn vara något som fungerar för dig också?

Sjunde inseglet

Swordsman
Mitt knep är att välja spelare för den stämning som kampanjen/äventyret ska skapa.

Genom att spela med många olika spelare har jag alltid ha en kompott av människor att välja av.

Sen gäller det att mixa olika typer av spelare rätt. Tre spelare med maniskt behov av att ständigt vara i centrum i äventyren funkar inte så bra men en exhibitionist tillsammans med en problemlösare, en lyssnare och en aktiverare (av andra rollpersoners personer och intriger) funkar ofta väldigt bra.

Drar jag igång nåt actioninriktat vill jag inte spela med ett gäng gestaltare som avskyr våld, spelar vi skräck vill jag ha spelare som inte mår dåligt av skräck etc.

Den ultimata spelaren varierar beroende på målet med kampanjen.

Att passa tider och prioritera tid för rollspel är dock alltid ett krav.

duncan_UBBT

Swordsman
En spelgrupp där folk känner ett genuint intresse av att hålla ihop i vått och torrt. Där folk kan ha roligt ihop och se bortom varandras brister. En grupp där en ny spelare genast känner sig hemma och inte obekväm av sällskapet.

Om detta uppfylls så spelar det ingen roll om gruppen känner för att banka ned varenda ordningsskippare på kontinenten eller ströva så långt bortom äventyrets riktlinjer som är möjligt, för man vet att spelarna gör det tillsammans som en grupp, och då kan det inte vara 'fel'.

w176

Förlorad dotter
Min spelgrupp skulle minst vara 15 personer stor. Jag menar allvar. Att ha en stor spelarpool som man kan sätta ihop till olika kombinationer i olika kampanjer rockar.

Sen ska spelet vara viktigt för dem, inte bara som ett socialt sätt att att umgås. Sen gör det inget om de är lajvare som är duktigt på fysik spel, med ögonkast som är viktiga. Bra berättare är också coolt för att berätta det man inte kan spela fysiskt. Spelarna ska ständigt vara närvarande i nuet i spelet.

Spelarna ska vara självdrivna. De ska själv hitta på varför deras karaktär engagerar sig i de andra rollspersonerna, i äventyret och kan använda sin karaktärsdrag för att driva storyn. Sen behöver ingen vara förtjust i tärningar.
Sen är det skitkul att ha spelgrupper som är offsociala, ordnar knytkalas och en massa annat kul.

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in
Engagerade, initiativrika, öppna för att pröva nytt, villiga att diskutera vad de vill uppnå med spelet och duktiga på att karaktärsspela internt i gruppen är viktiga egenskaper för mig. I fråga om spelstil gillar jag folk som både har sinne för det dramatiska och en vilja att engagera mer intellektuellt orienterade problem, typ sådana Wilmer beskriver ovan. Därtill tycker jag att det är massivt plus om de är kul att ha med på en fest rent off.

Craygh

Swordsman
Min ideella spelgrupp:

Inehåller inga dyslektiker. Jag gillar inte att spela systemlöst, och jag blir less på en massa folk som inte kan regler. Segar ner spelet.

Är empatiska. Med det menar jag att de har en känsla för hur mycket plats man kan/ska ta och när, och att de bryr sig om att alla har det trevligt, inte bara de själva.

Har någon form av inlärd eller intuitivt grepp om dramaturgi. Inga jätteavancerade nivåer krävs, men det är bra om de vet vad som "funkar" i olika situationer. Folk som, när SL gör sin "Big Reveal" av något, har sin karaktär att peta näsan och rapa i stället för att lyssna, kan förstöra väldigt mycket.

Respekterar tider. Rollspel är något man gör tillsammans med ett antal andra människor. Kan man ta sig tid för fester, filmkvällar och liknande så kan man ta sig tid för rollspel, allt annat tyder bara på bristande respekt.

Är flexibla, driftiga och mångsidiga. De känner av när SL vill rälsa lite, och hänger på för att skapa en bra upplevelse för alla och vice versa, känner också av när plotten öppnar sig lite och utnyttjar då allt svängrum för att göra något engagerande.

Dum Panda

Warrior
Jo har tänkt på det. Var på GothCon detta året faktiskt, men var med i Warhammer Turneringen så hade inte mycket tid till annat. Vilket var synd för när man gick runt och tittade lite hittade jag en massa saker som hade vart roligt att prova på. Nästa år kanske :gremsmile:.

tull

Hero
SKulle vilja spela med Storuggla, Rising och Vitulv. Kan till och med tänka mig att spela något indie då.

Sodivra

Champion
När jag satte ihop min spelgrupp precis som jag ville så frågade jag de som...

1) Jag känner tillit till
2) Känner tillit till mig, och kan bjuda på sig själva, låta sig vara sårbara
3) Är positiva, glada och kreativa med sina bidrag
4) Är nyfikna, öppna och bejakande till andras bidrag

De sa ja. :gremsmile:

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Dum Panda said:
Jo har tänkt på det. Var på GothCon detta året faktiskt, men var med i Warhammer Turneringen så hade inte mycket tid till annat. Vilket var synd för när man gick runt och tittade lite hittade jag en massa saker som hade vart roligt att prova på. Nästa år1 kanske :gremsmile:.
Då har du ju faktiskt tagit dig över det största hindret som folk har: att komma till konventet. :gremwink:

Enklaste sättet brukar vara att kontakta någon av arrangörerna och säga att man är intresserad att spelleda för dem. På så sätt bokar man in en specifik tid som man inte missar, samtidigt som du i många fall får en grupp som är annorlunda än din egen.

Man får se det som en kombinerad nöjes-/studieresa helt enkelt. Det är så jag brukar göra det. :gremsmile:

Dum Panda

Warrior
Jo jag har hört att de alltid letar efter spelledare till konvent. Men eftersom jag bara spelat med en grupp så skulle jag aldrig våga ge mig på att spelleda ett gäng helt okända människor. Jätteläskigt ju! Först spela lite i så fall. :gremsmile:

solvebring

Superhero
Min spelgrupp skulle minst vara 15 personer stor. Jag menar allvar. Att ha en stor spelarpool som man kan sätta ihop till olika kombinationer i olika kampanjer rockar.
Ja, för att sätta ihop olika grupper alltså?
.... För inte samtidigt väl?!

Jag har haft en grupp på 11 pers som max. Det var kaotiskt. Inte minst för mig som spelledare. De senaste åren varierade folkisgruppen mellan 7-9 pers. 7 Gick bra om alla såg till att göra det de ville göra med en gång utan att knussla och krångla. 9 pers var dock inte alltför roligt. Folk tröttnade på att vänta in sina handlingar, det blev mycket offsnack och saker tog väldigt lång tid.

Själv tycker jag det ultimata spelarantalet är 3-4 spelare +1 spelledare. Stora grupper kan vara kul jovisst, de har sin charm, men de är förbaskat svårkontrollerade och varje spelrunda tar en jävla tid.

en ska spelet vara viktigt för dem
Fast variationen av det gör iof mycket. Om alla är fanatiska så går det nog bra, om de kan behärska sig vill säga. =)