Nekromanti Hur skulle din tatuering se ut ?

Dewil

Skrivbordsgeneral
Re: Don't mention the eagle!

Nå, jag skulle gissa att det finns en liten grupp svenskar som känner till den romerska örnen och SPQR, en lika liten grupp som känner igen den från nazistiska sammanhang och en stor majoritet som inte har en aning om någotdera.

Dewil

Rosen

Myrmidon

hur många average Svenssons känner till // den romerska örnen i symbolik annat än i nazistiska sammanhang?

Bah, alla vet väl vilka den är symbol för...

--
Åke

Marukusu

Hero

"Ööööh... de flesta Medelsvenssons associerar nog inte örnar till nazister för fem öre."

We're talkin' romar-esque örnar här. Typ såna här.
Jag kan väl knappast vare den enda som ser en klar likhet mellan nazistisk/fascistisk symbolik och romersk?

-Danne, go AFA.

kalcidis

Hero
Helt seriöst så är jag inte så intresserad av att tatuera mig ... och om sarkasmen med svanktatueringen inte gick igenom till folk så .. nej, alla tatueringar i min svank skulle vara onödiga då jag har en diger triangel av hår där (en bakmutta så att säga).

Om jag vill minnas rätt så var jag inne på att tatuera momma, poppa och bror på armen. Lite onödigt när jag ändå bär dem i hjärtat.

Organ

Out of time, out of mind

Nå, jag skulle gissa att det finns en liten grupp svenskar som känner till den romerska örnen och SPQR
Jag tror den är större än vi anar. Don't underestimate the power of Asterix. :gremgrin:

Vad står SPQR för egentligen?

/Anders

Feliath

Swashbuckler
Senatus Populusque Romanum [ANT]

Roms senat och folk, alltså.

/Feliath — as if you couldn't figure

Organ

Out of time, out of mind

Jag kan väl knappast vare den enda som ser en klar likhet mellan nazistisk/fascistisk symbolik och romersk?
Absolut inte. Den symbolmässiga kopplingen mellan nazism/fascism och romarriket är uppenbar och ingen hemlighet alls. Betänk t.ex. varifrån ordet "fascism" kommer. Fascismens identifierande med rom återfinns i alla extremhöger-rörelsers försök att återkoppla till verkliga eller påhittade nationella "fornstora dar". Jämför bara med nazismen som förutom romarriket även flörtade med Karl den store och tyska ordern. Behöver vi ens nämna våra inhemska exemplars besatthet av vikingar och Kalle dussin?

Fast, allt detta vet ni ju redan.

/Anders

Organ

Out of time, out of mind
Re: Don't mention the eagle! (ot)

Citat:
--------------------------------------------------------------------------------

Betänk t.ex. varifrån ordet "fascism" kommer.

--------------------------------------------------------------------------------

Och varför polisens logga ser ut som den gör...
Var det förresten inte nån vän av ordning som för ett par år sedan "upptäckte" och förfasade sig över att svenska polisen använde "fascistsymboler"?

/Anders

Rosen

Myrmidon

Var det förresten inte nån vän av ordning som för ett par år sedan "upptäckte" och förfasade sig över att svenska polisen använde "fascistsymboler"?

Det var väl ungefär som när två andra vänner av ordning upptäckte att Sverok hade en "närmast militär organisation", uppbyggd "enligt preussisk generalsstabsmodell". (-:

(Edit: Är det polisens vapensköld som åsyftas, förresten? Min första association av den vid en snabbtitt var till HSB-loggan...)

--
Åke

Troberg

Sinister eater

Är det polisens vapensköld som åsyftas, förresten? Min första association av den vid en snabbtitt var till HSB-loggan...
Japp. Den har två korsade spöknippen med en bila inkörd i, en så kallad fasci. Den bars ursprungligen av de romerska liktorerna som ett tecken på att de hade rätt att utdela dödsstraff. Den blev senare en symbol för fascismen som också fick sitt namn från den.

Visst, man kan hävda att det är en symbol som är äldre än fascismen, men idag är den så nära förknippad med fascismen att det är olustigt att man valt att behålla den. Ibland får man erkänna att en symbol bytt betydelse, och väljer man att ändå behålla den så får man finna sig i att bli förknippad med den. Finska flygvapnet har ju tex slutat använda hakkorset, trots att deras användning av det inte hade med nazismen att göra, utan var en del av familjen von Rosens familjevapen och valdes för att von Rosen startade det finska flygvapnet genom att donera tre flygplan.

Man kan ju också undra varför polisen har en symbol som antyder rätt att dela ut dödsstraff, något som aldrig legat på polisens bord (det har varit domstolarnas sak) och det sista brottet som var belagt med dödstraff (att flytta en tomtgränsmarkering) fick en lägre straffsats 1979 (långt efter att dödsstraffet egentligen avskaffats)?

Men, snart så privatiseras väl polisen också och blir Polisia med en ny trendig logga och ett antal tjänster som den säkerhetsmedvetne kan prenumerera på...

Dewil

Skrivbordsgeneral

We're talkin' romar-esque örnar här. Typ såna här.
Öh, jo, risken finns. Särskilt som du visar en nazistörn, inte en romarörn.

Dewil

Feliath

Swashbuckler
Spektakulärt inkorrekt [OT]

Den har två korsade spöknippen med en bila inkörd i, en så kallad fasci.
Fasces. Ett fasces. Fasci är plural, om ens det; ordet fascism är bildat av stammen fasc-.

Den bars ursprungligen av de romerska liktorerna som ett tecken på att de hade rätt att utdela dödsstraff.
Nej nej nej nej NEJ! >_<; Spöknippet är ett tecken på ordningsupprätthållande auktoritet; det är sant att själva bilan symboliserar rätten att döda, men liktorer hade över huvud taget ingen dömande auktoritet, så bilan motsvarar alltså närmast Bonds licens att döda (fast Bond är ju rätt autonom, till skillnad från liktorerna; se nedan). Strikt taget fick liktorerna dessutom inte bära bilan i knippet innanför staden Roms gränser (Pomerium, alltså, som utgjorde stadens formella gräns), därför att inte heller magistraterna ägde rätten att utdöma dödsstraff över en romare. Det var domstolarnas sak även i Rom, alltså.

Liktorer var de tjänstemän som hade att föregå de romerska konsulerna, pretorerna och övriga tjänstemän överallt för att skydda dem från skada. Liktorer var alltså primärt en sorts livvakter, inte någon sorts Waffen-SS.

Det är alltså därför Polisen har spöknippet i sitt vapen: därför att de mappar ganska väl mot liktorer såsom ordningsväktare.

Visst, man kan hävda att det är en symbol som är äldre än fascismen, men idag är den så nära förknippad med fascismen att det är olustigt att man valt att behålla den.
Eh. »Så nära förknippad« är en duktig skarvning; de flesta ser nog bara ut som frågetecken om man börjar hojta om spöknippen med bilor och Polisens vapensköld. Det finns ingen större anledning att sluta använda en symbol för ordningsmakten bara för att Hitler gillade ordning, lika lite som Andy Warhols bilder på Campbells soppburkar borde censureras för att Hitler gillade champinjonsoppa.
Det är nog bara olustigt för »vänner av ordning«, alltså.

/Feliath — Höhö, spöna är förknippade

[Edit: vid närmare eftertanke tror jag att det heter ett fasces. Rätt ska vara retc.]

Troberg

Sinister eater
Re: Spektakulärt inkorrekt [OT]

Fasces. Ett fasces. Fasci är plural, om ens det; ordet fascism är bildat av stammen fasc-.
OK, close enough.

Nej nej nej nej NEJ! >_<; Spöknippet är ett tecken på ordningsupprätthållande auktoritet; det är sant att själva bilan symboliserar rätten att döda, men liktorer hade över huvud taget ingen dömande auktoritet, så bilan motsvarar alltså närmast Bonds licens att döda (fast Bond är ju rätt autonom, till skillnad från liktorerna; se nedan). Strikt taget fick liktorerna dessutom inte bära bilan i knippet innanför staden Roms gränser (Pomerium, alltså, som utgjorde stadens formella gräns), därför att inte heller magistraterna ägde rätten att utdöma dödsstraff över en romare. Det var domstolarnas sak även i Rom, alltså.

Liktorer var de tjänstemän som hade att föregå de romerska konsulerna, pretorerna och övriga tjänstemän överallt för att skydda dem från skada. Liktorer var alltså primärt en sorts livvakter, inte någon sorts Waffen-SS.
OK, återigen rätt så nära.

Det är alltså därför Polisen har spöknippet i sitt vapen: därför att de mappar ganska väl mot liktorer såsom ordningsväktare.
Och varför har de bilan i knippet?

Eh. »Så nära förknippad« är en duktig skarvning; de flesta ser nog bara ut som frågetecken om man börjar hojta om spöknippen med bilor och Polisens vapensköld.
Jag vet inte, de flesta har väl gått grundskolan och läst om fascismen? Visst, det är inte en lika stark symbol som svastikan, men den är fortfarande välkänd.

lika lite som Andy Warhols bilder på Campbells soppburkar borde censureras för att Hitler gillade champinjonsoppa.
Innebär det att jag måste sluta besvara folk som säger att de är vegetarianer med "Jaha, precis som Hitler?"?

Rosen

Myrmidon
Re: Spektakulärt inkorrekt [OT]

Innebär det att jag måste sluta besvara folk som säger att de är vegetarianer med "Jaha, precis som Hitler?"?

Liksom icke-rökare. (Vittnen har hävdat att det första flera personer i Bunkern gjorde så fort de fick nyheten om führerns självmord var att tända en cigarett.)

--
Åke

Organ

Out of time, out of mind

Är det polisens vapensköld som åsyftas, förresten? Min första association av den vid en snabbtitt var till HSB-loggan.
Förvånar mig inte ett dugg. HSBs organisationsform har alltid verkat suspekt preussisk i mina ögon.

/Anders (som nu velat haft en graemlin med pickelhuva :gremgrin:)

Storuggla

Champion

"Förvånar mig inte ett dugg. HSBs organisationsform har alltid verkat suspekt preussisk i mina ögon."

Preussiskt? HSB är ju för bövelen betongsossar!

Storuggla, de rör på sig

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.

Preussiskt? HSB är ju för bövelen betongsossar!
Betongsossar kan vara oerhört preussiska när det gäller okänsligt regelrytteri och besserwisseri. :gremwink: