Jag hade tänkt att skriva samma sak. Tur att någon annan gjorde det och även föreslog ett system. Jag vill ju knappast slå flera gånger för att se om jag misslyckas. Jag vill slå flera gånger för att se om jag lyckas. Då är det värt att behöva slå om flera gånger.Björn den gode said:Premiss: "allt är möjligt - med rätt mängd teknik/flyt"
Det här väljer jag att tolka som att man tycker det är kul att allt är möjligt, /.../ När det gäller färdigheter så tycker jag dock att det fungerar lite bakvänt, för här fungerar ju systemet enligt premissen “det är alltid möjligt att misslyckas” och det kan ibland kräva flera slag innan det kommer fram att man missar.
Om du vill ha en jämn slutsumma på tärningarna så borde högsta pluset vara +2. Då blir 18 / 3 = OB6T6.I varje färdighet så har man ett obt6värde och ett fast värde. Exempelvis skulle man kunna ha:
Smyga 2obT6+2
Automatvapen 3obT6+0
Gömma sig 0obT6+1
när man sen ska slå för en färdighet så slår man helt enkelt sina tärningar mot en fast svårighet. Vill man ha en skala i 18 steg så skulle den kunna se ut något som
0
0obT6 + 1 (Att börja på 0obT6 motiveras senare av s.k. chansslag)
0obT6 + 2
0obT6 + 3
1obT6 + 0
1obT6 + 1
1obT6 + 2
1obT6 + 3
....
...
4obT6 + 2
men egentligen tycker jag det är en vackrare lösning att hålla tärningarna och plussen åtskiljda så att man (om vi antar ett point-buy system) får säg 20 obt6 att placera ut och 20 “+” att placera ut på sina färdigheter med vissa restriktioner
Nu ska jag inte göra några pokersystem, och det var inte just "poker" jag ville trycka på. Det är mer det att många spel, särskilt indie vad jag sett, väljer att inte summera en näve tärningar, utan istället tolka resultaten. Ex. antal tärningar under 3, antalet ettor, antalet dubletter (eller att ge en extra bonus vid sidan om tärningarna visar samma resultat, jfr Noir). Rent matematiskt ser jag det som samma sak som ett pokersystem. Det finns mycket information att hämta ur ett par tärningar på ett bord, och summan är bara en bit information.Krille said:Bottom line: du får göra något fantastiskt ofattbart genialiskt för att överkomma min skepsis till pokersystem.
Någon större skillnad gör det nog inte egentligen, men poängen var alltså att man som Han utryckte detMen att byta plats på svårighet och FV tycker jag inte personligen gör någon större skillnad - mer än att man vid karaktärsskapandet får lite udda val mellan att fokusera på att ha tärningar eller fasta plus i sina färdigheter.
samt att man alltså kan avbryta ob-slagen i förtid alla dom gånger då man redan har lyckats, det tillsammans då med valen mellan tärningar och fasta plus var de främsta fördelar jag såg med att byta plats, men det verkar ju som att du redan har tänkt på det här så jag ville bara poängtera min poäng en gång till.Jag vill ju knappast slå flera gånger för att se om jag misslyckas. Jag vill slå flera gånger för att se om jag lyckas.
En viktigare fråga är snarare vad du vill ha ut av en anfallshandling. Vilken sorts information tycker du är tillräckligt för ett anfallsslag?RipperDoc said:Nu ska jag inte göra några pokersystem, och det var inte just "poker" jag ville trycka på. Det är mer det att många spel, särskilt indie vad jag sett, väljer att inte summera en näve tärningar, utan istället tolka resultaten. Ex. antal tärningar under 3, antalet ettor, antalet dubletter (eller att ge en extra bonus vid sidan om tärningarna visar samma resultat, jfr Noir). Rent matematiskt ser jag det som samma sak som ett pokersystem. Det finns mycket information att hämta ur ett par tärningar på ett bord, och summan är bara en bit information.
Vad är poängen med detta slag?Dimfrost said:och dubbla ettor att man drar ifrån 2T6 från resultatet.
Någonting jag funderade kring var att använda sig av Black Jack-tankesätt. Nu tänker jag mig mest utifrån strid.RipperDoc said:Vill man vara dramatisk med reglerna ska man nog börja titta mer på hur en T6:a kan tolkas utöver som en delsumma. Vad för intressanta saker kan man göra med att slå "triss", "kåk", räkna antalet ettor (vilket man redan gör i Ob-systemet), etc?
Jag har tidigare också misstänkt att den stora tidstjuven är slagen. Men jag har ångrat mig, på flera punkter. Dels upplever jag att den största delen av tiden i verkligheten går åt till att kolla upp saker (oavsett spel) - tabeller, regler, "vems tur är det", etc. Dels så är det viktigt att fundera på vad man får ut av investerad tid. Att slå i en minut, utan att få göra några val, bara för att uppnå resultatet "lyckat" eller "misslyckat" är mycket riktigt slöseri. Det mest korkade exemplet vore exempel att slå en T20 tio gånger och ta medlet. I vanlig Ob så är det fortfarande hyfsat mycket slöseri, men omslagen är ett spänningsmoment för många. Det är spännande att se ett resultat komma fram istället för att bara konstateras (givetvis inom rimliga gränser).Snow said:Jag tror att jag en gång frågade efter tidsåtgång för att slå stora mängder tärningar (om man är van alltså). Du tog dig faktiskt tid att rulla en massa tärningar och ta tid på det. Det tog (enligt min måttstock) ohemult lång tid.
Jag kommer med skräck ihåg en gång när vi bestämt oss för att köra n2, by the book. Skada Ob9T6 från ett hagelgevär. Det kan ju lätt ta en minut att bara rulla tärningarna.
"Aww, shit, tre sexor. Ok, vänta så ska jag bara hitta fler tärningar. Ok 2 sexor igen, vänta lite..."
Därför yrkar jag på att max 2 tärningar ska användas i varje tärningsslag (även skada).
Dessutom har du ju ännu inte avslöjat de riktigt intressanta inslagen. Att ingen annan har föreslagit dem betyder att principen är riktigt bra, eller riktigt dålig. (där min röst ligger på bra)RipperDoc said:I N3 experimenterar vi med stora tärningsmängder, men det är en hel del interaktivitet och spänning inbyggt i momenten. I gengäld förväntas man slå mycket mer sällan än i tidigare Ob-spel. Många av våra speltestare gillar interaktiviteten i slagen. Så jag är definitivt beredd att försvara möjligheten att ha utdragna tärningsslag, givet att de tar tid av en anledning.
Vad är det här för pladder? Är man van vid att rulla tärningarna så letar man inte efter fler tärningar, man räknar bara ihop resultatet hittills och rullar samma tärningar igen, det är hur smidigt som helst. I alla fall i jämförelse med att springa och hämta nya tärningar.Snow said:Jag tror att jag en gång frågade efter tidsåtgång för att slå stora mängder tärningar (om man är van alltså). Du tog dig faktiskt tid att rulla en massa tärningar och ta tid på det. Det tog (enligt min måttstock) ohemult lång tid.
Jag kommer med skräck ihåg en gång när vi bestämt oss för att köra n2, by the book. Skada Ob9T6 från ett hagelgevär. Det kan ju lätt ta en minut att bara rulla tärningarna.
"Aww, shit, tre sexor. Ok, vänta så ska jag bara hitta fler tärningar. Ok 2 sexor igen, vänta lite..."
Därför yrkar jag på att max 2 tärningar ska användas i varje tärningsslag (även skada).
Kan du slå Ob9T6 10 gånger och ge mig medeltiden för hur lång tid det tar?Vad är det här för pladder? Är man van vid att rulla tärningarna så letar man inte efter fler tärningar, man räknar bara ihop resultatet hittills och rullar samma tärningar igen, det är hur smidigt som helst. I alla fall i jämförelse med att springa och hämta nya tärningar.