Nekromanti Hur skulle du vilja organisera om forumen?

Rickard

Urverk speldesign
Forumsbeskrivningarna

"Jag fattar inte hur du kan ha nytta av favorittrådarna eftersom det finns ett maxantal man kan ha; själv använder jag bokmärken för särskilt bra trådar istället."
Jag har trådar, vars existens jag vet att jag kommer att glömma, men som kommer att vara mig till gagn i framtiden. Layoutsaker, regeltankegångar, upplägg och så vidare.

"jag använder dem bara inte) är det väl bara att ha området med favoritforum i mitten av fönstret när du uppdaterar? Då slipper du ju scrolla för att se de nya inläggen."
"Tänkte inte på det". :gremsmile: Ska testa det i framtiden.

"Exemplifiera gärna. Själv tycker jag att det är sällan det är några tveksamheter."
Makarforumet eller rollspelsforumet? Samma tema, olika forum.
Hugget som stucket? Ämnesraden pekar ju mot makarforumet (=regelforumet?).
OT-forumet? Visste inte var jag skulle lägga den.
En tråd som du flyttade. Vad var det nu om tveksamheter? :gremwink:

Jag menar; du har klart för dig med dina tolkningar. Fast vem säger att de är universiella? Nä, precis.

/Han som flera gånger har tvekat mellan makar- och rollspelsforumet.

Dimfrost

Special Circumstances
Re: Forumsbeskrivningarna

Okej, visst finns det tveksamheter. Speltesttråden gjorde jag ju helt fel med, eftersom jag inte hade kollat upp beskrivningen ordentligt, men å andra sidan var det inte rollspel/rollspelsmakande det gällde, så det räknas inte riktigt i det här sammanhanget. :gremlaugh: I övrigt... tja, oftast har det antingen med rollspelsmakande att göra, eller också inte. Jag reagerade itne på fisktankstråden innan, men nu känns det som om den borde vara på rollspel i stället. Trådar som frågar om en viss typ av regler, men inte direkt handlar om regelmakande, känns tydligt rollspel för mig. Men men, jag kan ge dig rätt i att det inte alltid är solklart. :gremsmile:

/Dimfrost

G

Guest

Guest
Re: Det är skillnad på...[OT]

en "diskussion" om vilken färg folk har på navelluddet är bara tomgång för att folk vill få fler inlägg.
Jag skrev faktiskt den som ett klagomål på att en massa intressanta disktuioner kallades ointressant navelskådning vid tillfället, hade tänkt avslöja det i ett inlägg när bnågon av de som klagat skulle klaga på den tråden men det hände aldrig.

/Zorbeltuss som bara har haft ett mål angående antal inlägg och det var att få fler än Caligula.

Änding: la till ot

Rising

Vila i frid
Re: Det är skillnad på...[OT]

Well. Jag tyckte den tråden var rolig.

Och angående det här med OT-forumet... Alla klagar på det för att trådarna där skulle vara menlösa, men det är oftast de riktigt menlösa diskussionerna som blir roliga. (såsom den om hårväxt, om ens drömlägenhet, osv)

Så man ska inte ta kritiken så allvarligt, tycker jag. Man ska bara vara tillbakalutad och skön. OT-forumet är toppen så länge som man är just tillbakalutad och skön.

Ulsak

Veteran
Re: Det är skillnad på...

och verbal tomgång
än så länge är det fullt legalt att säga och skriva dumma saker...det är det som hållit mig på rätt sida om gallret hittills... :gremgrin:

Gordeg

Hero
Du menar att Rollspel, Rollspelsmakande och Off Topic inte räcker?
Han menar förstås att med hjälp av ett eget forum för ryggdunkning kan vi hålla ovanstående forum fria från sånt.
Mycket bra förslag Storuggla, du är ett geni! Ett geni, säger jag! *ryggdunk*
:gremgrin:

Gordeg

Organ

Out of time, out of mind
Ok, här kommer mina två spänn...

Jag håller med om att det väldigt många forum. Om de är så många att det stör vet jag inte riktigt men en del skulle med lätthet kunna slås ihop eller tas bort helt. Exempel:

1. Spelspecifika forum Nu är det visserligen bara Eon- och Neotech-forumen som skulle drabbas men de kan med lätthet läggas ihop till ett Neogamesforum. I samma veva skull man även kunna döpa om en del spelspecifika forum som t.ex Drakar och demoner, som då skulle bli Riotminds. Detta skulle även betyda att Götterdämerungtrådar skulle hamna där istället som nu i Rollspelsforumet.

2. Forum med låg trafik I vissa forum händer det inte särskillt mycket. Sådana där den senaste trådstarten kan vara flera månader gammal och det på sin höjd kommer ett ensamt inlägg per vecka om man har tur kanske ska läggas ner och innehållet istället läggas i rollspelsforumet.

3. Forum som skulle kunna tas bort och innehållet läggas i annat forum Många har frågat sig varför SF och skräckforumen finns överhuvudtaget, det är ju inga andra genrer som har eget forum. Om inte den största genren, fantasy, har ett så kan man undra varför den storleksmässiga tvåan och trean har det. Dessa kan med fördel stjälpas över i det allmäna rollspelsforumet. Innehållet i Kultur, Zinescene och Övriga spel-forumen skulle lika gärna platsa i Off topic-forumet.

4. Indipendent-forumen Dessa forum har jag ingen koll på alls. Om det bland dessa finns de med låg trafik skulle man kunna lägga ihop dem till ett.

Men innan vi börjar slipa yxan och kapa forum till höger och vänster borde vi dock tänka oss för lite grand. Det finns trådar i de mer specifcerade forumen som, om det istället skulle hamnat i ett mer allmänt, nog inte skulle skrivits alls. Om någon t.ex. har några funderingar kring skräck men inte tycker att rollspelskopplingen är tillräckligt stark för att tråden ska hamna i rollspelsforumet, men att den handlar för mycket om spelande för att riktigt platsa i Off topic-forumet, så finns nog risken att skribenten hellre avstår.

Slutligen vill jag bara säga att jag tycker att det vore vansinne att, som en del tydligen vill, ta bort Off Topic-forumet! Vi minns väll alla hur det var innan det fanns? Potentiellt intressanta och underhållande diskusioner togs (helt korrekt, I might add) bort pga att de inte hade något med gruntråden att göra samt att det inte fanns någonstans man kunde hålla dem. Sedan får vi ej heller glömma den positiva effekten som Off Topic-forumet haft, förutom de intressanta trådarna, nämligen det faktum att OT-innehållet i de andra trådarna radikalt minskat, vilket resulterat i färre tillsägelser och gladare moderatorer och användare.

/Anders

Dewil

Skrivbordsgeneral
Inte alls

Forumen behöver inte alls omorganiseras. Däremot behöver användarna få ställa in hur gamla inlägg som ska visas individuellt för varje forum.

De forum som verkar inaktiva är inte inaktiva, bara långsamma. De kan man vilja ha "visa senaste månaden" eller kanske "senaste två månaderna" i.

I andra änden av skalan finns de forum som man i stort sett måste bevaka dagligen för att ha en sportslig chans att hänga med i.

Att lägga ned några av de forum som verkar inaktiva skulle innebära att de diskussionerna skulle dö ut. Om någon skulle drista sig att posta en tråd om ett spel eller en genre som tidigare haft ett eget forum i någon av de jätteaktiva forumen så skulle den dränkas omgående och ganska snart ramla över kanten och in i glömskan.

Behåll de långsamma forumen men ge användarna möjlighet att ställa in hur gamla inlägg som ska visas individuellt för varje forum.

Dewil