Som jag ser det så är det datorn som revolutinoerat utvecklingen till det vi har idag. Mycket av tekniken fram till 1940-talet var i många fall i liten eller ringa grad beroende av elektriska komponenter för sin grundfunktion. Industriella revolutionen kom ju före elen så titta på hur fabriker och städer fungerade runt 1880 eller så och extrapolera därifrån.
Här är några mer eller mindre genomtänkta tankar kring hur saker skulle kunna fungera.
Belysning, värme m.m: Gasledningar finns fortfarande i vår infrstruktur och förutom till gasspisar går gasen givetvis att använda till belysning och mycket annat. Det fanns ofta gasbaserad gatbelysning i många städer innan elektricieten tog över.
Om man höjer trycket i vattenledningarna så skulle den bekvämlighet som vi normalt kallar kranvatten kunna var en form av hydraulisk kraftöverföring över längre sträckor.
Kommunikation: Fiberoptik -snabbare än elektriska impulser men sändare och mottagare måste givetvis lösas men att få till det till samma hastighet som en telegraf är nog inte omöjligt. Dn begränsande faktorn är ju i deet fallet människan.
Kraftöverföring: ånga och hydraulik. Går dock inte utan förluster överföra lnga sträckor men inom fabriksområden borde det kunna vara ett bra komplement till axlar och remmar som någon skrev. Gamla fabriker fullt med sånt som rör sig överallt är verkligen coolt men de var garanterat livsfarliga att vistas i.
Städer och fabriker skulle växa upp i den direkta närheten av billig energi, kring vattenkraftverk och annat där man kan ta tillvara energin utan stora förluster. Vatten- och vindkraft som vi idag använder för att producera el har ju använts betydligt längre som kraftkällor lokalt.
Dessutom skulle ett naturlig inslag i stadsbilden vara små ångmaskiner/motorer lite här och var som driver pumpar och annat där vi idag enkelt placerar en elmotor.
Gas, som jag tidigare nämnt, tror jag skulle vara den vanligaste energiformen i hemmen vilket skulle leda till fler bränder och explosioner i städerna vilket kan vara ett spännande inslag.
Infrastrukturen för tranporter i form av tåg, bilar och lastbilar behöver nog inte förändras så mycket mot hur vi har det. Motorers behov av el har ju diskuterats i andra inlägg. Däremot så skulle flyget lida av att aluminium är mycket dyrt och besvärligt att framställa utan god tillgång till el.
Detta resulterar i att beroendet av fossila bränslen vara ännu högre, Mycket av den energi vi förbrukar i form av el baserad på kärnenergi, vind, vatten etc måste ju ersättas av någon annan energiform, dessutom med ofta sämre verkningsgrad. Konflikter kring gas-/olje-/kolfyndigheter är därmed ett viktigt och troligt inslag i en värld utan el.
Då bortser men givetvis från sådant strunt som att världen inte skulle kunna existera som vi känner den utan elektiska krafter (jonbindning etc) och att människans nervsystem använder elektricitet.