Nekromanti Hur skulle världen se ut utan el?!

antorax

Swordsman
Har sett filmen, men jag får nog ta och se den igen. Är det den där det utöver dessa lystornen finns en kamera som består utav en demon typ som ritar av motivet riktigt snabbt?

antorax

Swordsman
Re: Tack

Till skillnad från Sölvebring så förstod jag inte riktigt. Betydde det här att man kan ha en dieselmotor utan el? Eller woot?

antorax

Swordsman
Åh. Sweet. Verkar helt enkelt som om jag kan få in inge-ång-motorer i min setting :gremsmile:. Gött.

anth

Vetefan
RÖRPOST! Skulle man givetvis använda om det inte fanns el.

Zeppelinare och rörpost ... mmm

sirfrog

Warrior
Det är samma universum, men filmen där demonen är med är The Colour of Magic/The Light Fantastic, som är den första andra Discworld-filmen (dock baserad på de första två böckerna). The Colour of Magic på IMDb och Going Postal på IMDb

Men se som sagt Going Postal. Och, som jag rekommenderar alla som inte gjort det, LÄS DISCWORLD.

antorax

Swordsman
Tack ska du ha! Ska kolla upp den genast! Om inte annat för att läsa OM den :gremsmile:.

Cybot

Mest spelbar
Olav said:
Järnvägsnätet växte (i stora drag) fram tillsammans med telegrafen. Anledningen är enkel - det är svårt att samordna en kommunikation, om man inte har tillgång till en snabbare kommunikation. Kommunikation utan samordning är förstås möjlig, men den är riskfylld och därför inte särskilt effektiv.
Som sagt så är inte det fallet.

Heliografstationer kan fungera för att överföra små mängder information mycket snabbt (om än inte lika snabbt som en telegraf). Till viktiga platser det vill säga. Att signalera om hotande banditer och störda kommunikationer skulle väl vara prio nummer ett för heliografnätverk som troligtvis är mer militärt/samhällsviktigt inriktat än telegrafnätverket.

Övriga får förlita sig på brev som förmedlas genom tåg och ryttarkurirer. Eller flyg om det finns (fullt möjligt).

P.S: Orsaken till att sverige förlitade sig så mycket på ångbåtsflottan är ju för att vi har så mycket kust!
Det var inte samma sak i Schweiz eller Österrike där järnvägen var viktigare.

Helgonet

Veteran
Som jag ser det så är det datorn som revolutinoerat utvecklingen till det vi har idag. Mycket av tekniken fram till 1940-talet var i många fall i liten eller ringa grad beroende av elektriska komponenter för sin grundfunktion. Industriella revolutionen kom ju före elen så titta på hur fabriker och städer fungerade runt 1880 eller så och extrapolera därifrån.

Här är några mer eller mindre genomtänkta tankar kring hur saker skulle kunna fungera.

Belysning, värme m.m: Gasledningar finns fortfarande i vår infrstruktur och förutom till gasspisar går gasen givetvis att använda till belysning och mycket annat. Det fanns ofta gasbaserad gatbelysning i många städer innan elektricieten tog över.

Om man höjer trycket i vattenledningarna så skulle den bekvämlighet som vi normalt kallar kranvatten kunna var en form av hydraulisk kraftöverföring över längre sträckor.

Kommunikation: Fiberoptik -snabbare än elektriska impulser men sändare och mottagare måste givetvis lösas men att få till det till samma hastighet som en telegraf är nog inte omöjligt. Dn begränsande faktorn är ju i deet fallet människan.

Kraftöverföring: ånga och hydraulik. Går dock inte utan förluster överföra lnga sträckor men inom fabriksområden borde det kunna vara ett bra komplement till axlar och remmar som någon skrev. Gamla fabriker fullt med sånt som rör sig överallt är verkligen coolt men de var garanterat livsfarliga att vistas i.

Städer och fabriker skulle växa upp i den direkta närheten av billig energi, kring vattenkraftverk och annat där man kan ta tillvara energin utan stora förluster. Vatten- och vindkraft som vi idag använder för att producera el har ju använts betydligt längre som kraftkällor lokalt.

Dessutom skulle ett naturlig inslag i stadsbilden vara små ångmaskiner/motorer lite här och var som driver pumpar och annat där vi idag enkelt placerar en elmotor.

Gas, som jag tidigare nämnt, tror jag skulle vara den vanligaste energiformen i hemmen vilket skulle leda till fler bränder och explosioner i städerna vilket kan vara ett spännande inslag.

Infrastrukturen för tranporter i form av tåg, bilar och lastbilar behöver nog inte förändras så mycket mot hur vi har det. Motorers behov av el har ju diskuterats i andra inlägg. Däremot så skulle flyget lida av att aluminium är mycket dyrt och besvärligt att framställa utan god tillgång till el.

Detta resulterar i att beroendet av fossila bränslen vara ännu högre, Mycket av den energi vi förbrukar i form av el baserad på kärnenergi, vind, vatten etc måste ju ersättas av någon annan energiform, dessutom med ofta sämre verkningsgrad. Konflikter kring gas-/olje-/kolfyndigheter är därmed ett viktigt och troligt inslag i en värld utan el.

Då bortser men givetvis från sådant strunt som att världen inte skulle kunna existera som vi känner den utan elektiska krafter (jonbindning etc) och att människans nervsystem använder elektricitet.

Korpen

Hero
Väldigt mycket av industriell utveckling skulle stagnera på runt 1870-talsnivå.
Olika former av semaforsystem kan bara ersätta telegraf över relativt korta sträckor (och intensivt använda rutter), det skulle inte finnas några möjligheter för transkontinental kommunikation (annat än genom brev och båt).
Väldigt mycket av den kemiska industrin är och var beroende av el för olika delar i processen, så den skulle bli stark lidande (osäker på om konstgödsel skulle kunna framställas utan det).
Elektricitet har jämfört med t.ex. hydrauliken (som nämnts som alternativ) den stora fördelen att själva infrastrukturen för kraftöverföring är relativt billig att bygga, och ofantligt mycket billigare att underhålla.
Vattenkraft skulle antagligen vara mycket mindre viktigt för industrin eftersom stordriftsfördelarna skulle försvinna, och de som utnyttjade vattenkraft under mitten av 1800-talet skulle ligga kvar med ganska små förändringar.

De flesta ”alternativ” till elektricitet inom främst industrin som nämnts i tråden skulle inte existera annat en experimentellt, för de är undantagslöst så dyra att implementera att det skulle finns väldig små incitament till att utveckla dem.

Om man ser militärt så skulle det nog inte vara var någon skillnad på själva vapnen med tanke på att handelvapen och kanoner funkar precis på samma sätt idag som de gjorde år 1900 (det finns gott om pistoler, gevär och kulsprutor som är över 100 år gamla men fortfarande är i tjänst inom polis och militär på olika platser).

Stora slagskepp skulle nog inte slå igenom, för utan möjlighet att samordna eldgivning från flera torn så finns ingen anledning till slagskepp av Dreadnought-typ.

Mukwa

Swashbuckler
Så länge man har en obruten tillströmning av arbetskraft är slaveri effektivt, eftersom det krävs mindre social anpassning för att skapa slavar än det krävs för att skapa livegna.
Sure, men problemet är ju just att få en obruten tillströmning genom slaveri. Du måste förslava människor, och det görs inte bara genom att vifta med en flagga på tidigare okolonialiserat territorium. Det är konkurens om slavarna, och konkurens innebär krig. Krig är både riskfyllt och dyrt, om man inte vinner. Att effektivisera maskinerna så att exempelvis en plog producerar mer än två slavar med hackor innebär att man inte behövt ta de riskerna som slavimporten förde med sig. Alltså har det visat sig mer effektivt att anpassa befolkningen till livegenskap/industrialism/lönearbete än att stjäla människor. Till en början resulterar effektiviseringen i mindre antal slavar, och sedermera inga slavar alls. Lägg dessutom till att det är lättare att ge inhemska arbetare morötter för att arbeta och således motivera dem, än vad det var att ge morötter till slavarna. Inte för att det inte skulle fungera på slavarna, det är jag övertygad om att det skulle, utan för att det inte var socialt acceptabelt att behandla slavar som människor. Förvisso en psykologisk parentes, men när jag ändå skrivit det kan det få stå kvar :)

Om vi baserar den här fiktiva, elektroniklösa världen på vår verkliga världs historia kan jag inte komma fram till något annat än att slaveriet skulle ha avskaffats, även utan elektricitet. Avskaffandet skedde långt innan elektriciteten, och där det inte gjorde det (USA, kanske nåt mer land) hade inte elektriciteten särskilt mycket med det att göra. Därför är det inte heller rimligt att en elektroniklös värld skulle ha ett slavsamhälle. Men vill nån spela i ett slavsamhälle går det förstås, utan att manipulera alltför mycket. It's still fiction.

Mukwa

Swashbuckler
P.S: Orsaken till att sverige förlitade sig så mycket på ångbåtsflottan är ju för att vi har så mycket kust!
Det var inte samma sak i Schweiz eller Österrike där järnvägen var viktigare.
Jao, men jag skrev väl att det var så i Sverige? Om inte annat är det väldigt onödigt att ha en flotta oavsett slag utan att ha nån kust :)

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in
Ingen säger att tillståndet i en spelvärld behöver vara hållbart. Vår värld har flera exempel på imperier som kunnat hålla sig vid liv så länge de kunnat expandera mot svagare politiska entiteter och utlova sina trogna plundringsbyte så länge de kunnat ta nya områden, men som sedan kollapsat då de har nått bortom den punkt då de med lätthet kunnat erövra nya områden. Ett sådant imperium, på dekis då dess tidigare pålitliga erövringar börjat gå åt helvete, hade säkert varit en intressant plats att spela i.

Cybot

Mest spelbar
Korpen said:
Om man ser militärt så skulle det nog inte vara var någon skillnad på själva vapnen med tanke på att handelvapen och kanoner funkar precis på samma sätt idag som de gjorde år 1900 (det finns gott om pistoler, gevär och kulsprutor som är över 100 år gamla men fortfarande är i tjänst inom polis och militär på olika platser).
Fast flyg och pansarvagnar skulle nog vara ganska primitiva (50-tals nivå. Max).
Jag undrar dock om artilleriet. Skulle det gå att bygga en mekanisk skjutbaneberäknare?

Mukwa

Swashbuckler
Ingen säger att tillståndet i en spelvärld behöver vara hållbart.
Nej, absolut inte! men av den här tråden att döma (och av många andra diskussioner som hållits) försöker folk komma på realistiska utvecklingar och tekniker i en värld utan elektricitet. Någon skrev att slavsamhället troligen skulle vara poppis i en sån här värld, och rent realistiskt håller inte det, menar jag.

Vår värld har flera exempel på imperier som kunnat hålla sig vid liv så länge de kunnat expandera mot svagare politiska entiteter och utlova sina trogna plundringsbyte så länge de kunnat ta nya områden, men som sedan kollapsat då de har nått bortom den punkt då de med lätthet kunnat erövra nya områden. Ett sådant imperium, på dekis då dess tidigare pålitliga erövringar börjat gå åt helvete, hade säkert varit en intressant plats att spela i.
Ja, men krigsbyte innefattar så otroligt mycket mer än slavar. Och jag tror också att det skulle vara en spännande miljö att spela i. Men jag ser inte vad det här har med slavsamhället att göra riktigt. Slavsamhället existerar inte i världen idag (med några undantag, givetvis. Trafficking behöver poängteras känner jag), men det gör däremot krigsbyte.

G

Guest

Guest
Cybot said:
Fast flyg och pansarvagnar skulle nog vara ganska primitiva (50-tals nivå. Max).
Jag undrar dock om artilleriet. Skulle det gå att bygga en mekanisk skjutbaneberäknare?
Äsch, vem behöver sånt? Nån stackars basse får leda in elden och ordonnansen får ta sin cykel till skjutplatsen. Skit samma om nån bondgård stryker med. Lite svinn får man räkna med. :gremlaugh:

Korpen

Hero
Cybot said:
Det fanns faktiskt, som t.ex. ”Dreyer Table”, men behoven av såna system skulle vara mycket mindre eftersom det utan elektriska system inte finns möjlighet att förmedla informationen först från observatörer till eldledning och sen till kanonerna i något i ens närheten av realtid så finns det inte så stor anledning till att utveckla såna system.

Till lands så är mekaniska datorer alldeles för stora för att vara något som man har i fält, och när man sitter hemma och tar fram banantabeller så kan man lika gärna göra det för hand eftersom tid inte är en faktor. Dessutom, utan telefon, radio eller telegraf så kommer skjutavstånden aldrig vara mer än ett par kilometer annat än i belägrinssituationer.
Det fanns en anledning till att man ansåg att 6-7km var lagom som maxräckvidd på fältartilleri innan VK1.

Sapient

Swashbuckler
Cybot said:
Mja, det skulle det nog på samma premisser som övriga mekaniska räknemaskiner. (Dvs. de skulle inte fungera i praktiken, på grund av storlek, vikt et.c. - och för stora beräkningar skulle de ha för mycket intern friktion för att fungera.)

Men med en räknesticka och tabeller kan man lösa det praktiskt. Det ger tillräcklig precision, för de skjutavstånd vi kan räkna med. (Som andra redan har sagt, kan man förvänta sig en "avsomnad" vapenutveckling. Jag skulle kanske sätta gränsen till ca. första värlskriget i teknologisk nivå. Och då klarade man sig utan avancerade skjutelementsberäknare... :gremsmile: )

Edit: Ninjad av Korpen...

Cybot

Mest spelbar
Korpen said:
Dessutom, utan telefon, radio eller telegraf så kommer skjutavstånden aldrig vara mer än ett par kilometer annat än i belägrinssituationer.
Hmm. Då bör väl flyganfall få ännu större betydelse.
För det finns inte mycket som hindrar flyget från att nå andra världskrigsnivåer i fråga om hastighet och kraft.

Korpen

Hero
Cybot said:
Hmm. Då bör väl flyganfall få ännu större betydelse.
För det finns inte mycket som hindrar flyget från att nå andra världskrigsnivåer i fråga om hastighet och kraft.
Nej, för de behandlar olika mål, dessutom så skulle flyg tappa rätt mycket förmåga genom bristen på kommunikation; från det ögonblick ett plan lyfte skulle det vara okontaktbart tills dess det landade. Det gör att flyg skulle vara ganska värdelöst för taktiskt understöd.
Dessutom så tror jag inte flyg skulle kunna utvecklas så mkt fortare och mer än vad som var fallet. :gremsmile: