Nekromanti Hur spelar du rollspel?

Aldriona

Veteran
Jag heter Malin Axeling och läser Speldesign&Grafik på Högskolan på Gotland. Jag håller på med en c-uppsats, vilken kommer handla om rollspelare och hur de spelar rollspel.

Jag har lagt upp en enkät här: http://www.keysurvey.com/survey/203079/1dab/
Den vill jag att så många som möjligt svarar på. Ju fler svar jag får, desto trovärdigare blir mina resultat.

Kramar och kakor till alla som svarar! ^_^

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Du postar väl en länk till din uppsats när du är klar?

Vicotnik

Den onde
Staff member
Så nu har jag också svarat. Och jag ser också fram emot att få läsa uppsatsen sen.

Hjalle

Swashbuckler
Usch, tyvärr måste jag säga att det var väldigt svårt att svara på frågorna, eftersom många var så otroligt "antingen eller"... På frågan om spelvärldsmakande så var ett svarsalternativ liksom "jag har redan gjort det, med alla tänkbara detaljer", och det andra var "nej, det har jag inte, och det vill jag inte". Och så vidare.

Men sjyst initiativ hursom.

-Hjalle, måste vänja sig vid sin stavningsreform av "schysst".

Olle Linge

Snigel
Jag har också svarat nu, även om många av frågorna (typ hälften) var omöjliga att svara på. Jag valde dock det som passade bäst och förklarade kort i kommentarerna. Hoppas det är till användning och lycka till!

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Även jag har svarat, och även jag tyckte att alternativen ibland var lite för trubbiga, men då jag gjorde det har jag skrivit en utförlig förklaring i kommentarsfältet.

/tobias

Regmolar

Swashbuckler
Som många sagt är det lite jobbigt att välja mellan två alternativ som ligger längst ut på vardera änden av en skala när man i själva verket är mitt emellan; annars var det bra gjort.

Nu vill jag ha kramar och kakor! ^^

Edit: Självklart vill jag också få en chans att se något ur uppsatsen när den är klar!

Johan K

Gammal & dryg
Sådär, då har man averkat dina frågor !
Hoppas du lägger upp vad du kommer fram till här sedan, så man får läsa vad du kommit fram till !

Genesis

Ni dés ni maître
En enkät kan inte stämma in på alla; så är det bara. Jag känner att jag på de flesta av ovanstående frågor vill svara "Inget av ovanstående". Men jag väntade mig knappast att ha med svarsalternativ som "Spelledare? Vilken spelledare? Jag spelar spelledarlöst!". Jag känner dock fortfarande att jag har svårt att svara på frågorna. Skall jag vara jobbig, så tycker jag att det verkar som om enkäten, sett från Risings triangelteori (förklaras kort här och litet längre här) undersöker var man ligger på skalan problemlösare-gestaltare, medan jag själv (och antagligen många av de andra som haft problem med att svara på frågorna) driver mer åt samberättande.

Sedan lägger jag även in en brasklapp om att folk på rollspel.nu inte är representativa för Sveriges rollspelare. Jag skulle tippa på att de som hänger här är typ 80% spelledare, och det skulle förvåna mig om spelledare i genomsnitt har samma inställning till spelandet som spelare som inte spelleder. Sedan finns det ju som sagt sådana som jag, som vill vara spelare och spelledare samtidigt, och vi är nog kraftigt överrepresenterade på forumet, också :gremsmile:.

Jag vill dock inte låta negativ; det är ett bra initiativ, och jag ansluter mig till skaran som är spända på att se hur uppsatsen kommer att se ut. Jag har inte tid att svara just nu, eftersom jag likt vissa andra skulle behöva skriva en hel del kommentarer till de flesta svar (jag tyckte att det var viktigare att skriva det här svaret), men jag kanske hinner imorgon eller på söndag (jag är en väldigt upptagen människa).

Till sist vill jag tillägga att enkäten nog är ganska vl utformad för de flesta av Sveriges rollspelare, då problemlösning och gestaltning nog svarar för 95% (siffra tagen ur luften) av rollspel som pågår. Men här hos oss på rollspel.nu så har många en massa andra konstiga idéer (som samberättande); det är därför vi har svårt att svara.

//Genesis känner att han överförklarade, men hellre det än motsatsen.

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
medan jag själv (och antagligen många av de andra som haft problem med att svara på frågorna) driver mer åt samberättande.
Inte bara ni. Öh, "vi" djupimmersionister hade också lite svårt med en del frågor.

Basenanji

Postd20modernist
Kul enkät!

Det här var kul! Många av frågorna tycker jag var bra formulerade och knyter an till ofta diskuterade ämnen här på rollspel.nu.

Jag hade dock gärna sett att man kunde svara *"Inget av de bägge påståendena" eller *Båda två påståenden stämmer in på min syn på rollspel."

/Basse

Aldriona

Veteran
Svar på frågor.

Ja, jag är högst medveten om att det antagligen är få som stämmer in fullständigt med endera svarsalternativet. De flesta befinner sig nog någonstans mittemellan. Men för att kunna bygga vettig statistik behöver jag arbeta med klara, tydliga värden. Att ha en flerstegsskala skulle antagligen betyda att folk känner att svaret stämmer mer exakt med hur de är, men skulle generera enormt mycket och oöverskådliga värden.

När inget av svarsalternativen stämmer exakt, ska man välja det som passar in bäst.

Uppsatsen ska förhoppningsvis vara klar om en vecka eller två, och jag lägger gärna upp den så att ni får läsa den sen. :gremsmile:

MrG

Swashbuckler
Svarat, men oj vilka kantiga frågor och smala svarsalternativ... vad är det som du undersöker / vad har du för frågeställning?

-Gunnar (själv skrev jag min fil kand om sf-fans)