En enkät kan inte stämma in på alla; så är det bara. Jag känner att jag på de flesta av ovanstående frågor vill svara "Inget av ovanstående". Men jag väntade mig knappast att ha med svarsalternativ som "Spelledare? Vilken spelledare? Jag spelar spelledarlöst!". Jag känner dock fortfarande att jag har svårt att svara på frågorna. Skall jag vara jobbig, så tycker jag att det verkar som om enkäten, sett från Risings triangelteori (förklaras kort
här och litet längre
här) undersöker var man ligger på skalan problemlösare-gestaltare, medan jag själv (och antagligen många av de andra som haft problem med att svara på frågorna) driver mer åt samberättande.
Sedan lägger jag även in en brasklapp om att folk på rollspel.nu inte är representativa för Sveriges rollspelare. Jag skulle tippa på att de som hänger här är typ 80% spelledare, och det skulle förvåna mig om spelledare i genomsnitt har samma inställning till spelandet som spelare som inte spelleder. Sedan finns det ju som sagt sådana som jag, som vill vara spelare och spelledare samtidigt, och vi är nog kraftigt överrepresenterade på forumet, också
.
Jag vill dock inte låta negativ; det är ett bra initiativ, och jag ansluter mig till skaran som är spända på att se hur uppsatsen kommer att se ut. Jag har inte tid att svara just nu, eftersom jag likt vissa andra skulle behöva skriva en hel del kommentarer till de flesta svar (jag tyckte att det var viktigare att skriva det här svaret), men jag kanske hinner imorgon eller på söndag (jag är en väldigt upptagen människa).
Till sist vill jag tillägga att enkäten nog är ganska vl utformad för de flesta av Sveriges rollspelare, då problemlösning och gestaltning nog svarar för 95% (siffra tagen ur luften) av rollspel som pågår. Men här hos oss på rollspel.nu så har många en massa andra konstiga idéer (som samberättande); det är därför vi har svårt att svara.
//Genesis känner att han överförklarade, men hellre det än motsatsen.