Har man aldrig spelat DnD tidigare finns det egentligen bara 2 saker man skulle vara intresserad av: OSR eller DnD5.
(har man spelat tidigare kanske man av nostalgiska skäl är intresserad av en specifik version)
Låt oss säga att du är intresserad av DnD5.
Det första du gör är att tanka ner gratisversionen DnD5 Basic:
http://dnd.wizards.com/articles/features/basicrules
Basic är en nedbantad version av DnD5. Det är exakt samma regler, men färre yrken, folkslag, trollformler, monster o.s.v.
Sedan skaffar du förslagsvis Starter Set
https://www.sfbok.se/produkt/dungeons-dragons-starter-set-fantasy-roleplaying-fundamentals-132808
som innehåller det excellenta nybörjaräventyret Lost Mines of Phadelver (LMoP).
Vill ni ha mer efter att ha spelat LMoP så skaffar ni de tre grundböckerna Player's Handbook, Dungeonmaster's Guide, Monster Manual
och förslagsvis äventyrsboken Tales of the Yawning Portal (TotYP) som är en samling av några av de bästa äventyren som getts ut till äldre DnD, konverterat till DnD5.
Nackdelen med äventyren i TotYP är att det ofta är enstaka äventyr ur äventyrsserier och man kanske vill spela alla äventyr i en serie innan man går vidare.
Vill ni ha mer efter detta kan det vara värt att titta på en specifik Campaign Setting.
Alla nya äventyr som kommer till DnD5 är med flit så vanilj att man ska kunna stoppa in dem i vilken fantasyvärld som helst.
Men de har alla instruktioner hur man kan lägga in dem någon av följande DnD-världar: Forgotten Realms, Greyhawk, DragonLance, Eberron.
Forgotten Realms är DnD5s default setting och den enda värld som har lite stöd i DnD5. För övriga världar får man nöja sig med kampanjmaterial från äldre versioner.
Nu är det förhållandevis lätt att få tag på äldre versioner och andra settings då pdf:er säljs lagligt på sajten Dungeonmasters Guild:
http://www.dmsguild.com/index.php
Här kan man även sortera pdf:erna efter version och setting.
Det går även att få Print on Demand (pod), men detta är en förhållandevis ny tjänst så den finns ännu inte för alla pdf:er.
(jag antar att det finns någon stackars sate som faktiskt provar om alla pdf:er blir bra som print, innan de aktiverar pod för en specifik pdf)
Om man tittar under Setting på sajten finns följande:
- Dark Sun
- DragonLance
- Eberron
- Forgotten Realms
- Greyhawk
- Planescape
- Ravenloft
(jag skulle även vilja lägga till settingen Spelljammer som man kan hitta om man söker specifikt efter "spelljammer" på sajten)
The big four:
- Forgotten Realms
Den största och mest välkända DnD-världen som också har mest material (vi talar hyllmeter).
Har du någon gång spelat ett DnD-datorspel har det med stor sannolikhet utspelats i Forgotten Realms.
Vaniljfantasy enligt mig.
- Greyhawk
Den äldsta* DnD-världen. Här finns mycket av den lore som DnD bygger på.
Det här är också vaniljfantasy. Jag skulle gå så långt som att säga att detta är ursprungsvaniljen som all annan vaniljfantasy bygger på.
Enligt min personliga åsikt är Greyhawk bättre är Forgotten Realms, men det kan bero på att jag växte upp med Greyhawk.
*En diskussion om vilken DnD-kampanj som egentligen är äldst tar jag gärna i en separat tråd, då det är OT.
- DragonLance
Det första försöket att göra något i DnD som inte var vanilj.
Det finns inga orcer, istället är antagonisterna drakhumanoider. Det finns vit, röd och svart magi. Och så finns det inga gudar*.
Den bygger på en serie äventyr från 1984 och Campaign Settingen "DragonLance Adventures" kom 1987.
Det finns inte lika mycket kampanjmaterial till denna värld som till ovanstående (men det finns mer än tillräckligt).
Däremot finns det hela 190(!) romaner som utspelas i DragonLance-världen (hur man får tag på dessa romaner idag har jag dock ingen aning om).
Idag tycker jag att DragonLance känns väldigt vanilj.
*När man börjar spela första DragonLance-äventyret så finns inga gudar.
- Eberron
Den yngsta av DnD-världarna (från 2004) - men låt dig inte luras av det, det finns massor med material.
En blandning av Steampunk, Pulp och Noir så det är inte vanilj, men det brukar gå utmärkt att trycka in andra DnD-äventyr i världen.
The rest
(där det kan vara svårt att trycka in vanliga DnD-äventyr eftersom dessa världar definitivt inte är vanilj)
- Dark Sun
Postapokalyptisk ökenvärld där det är magi är orsaken till apokalypsen och miljöförstöringen och man kan ha psykiska krafter (psionics).
- Planescape
Utspelas inte i en fantasyvärld, utan man kan besöka olika existensplan som himmel, helvete och hundratals världar däremellan.
- Ravenloft
Gotisk skräck för den som tycker om Dracula, Frankensteins monster, Dr Jekyll & Mr Hyde, varulvar, spöken o.s.v.
- Spelljammer
Rymdfantasy där man seglar mellan planeterna i fantastiska skepp.