Nekromanti Hur spelar jag Dungeons and Dragons?

Conan

انتفاضة
Jag har lite svårt att begripa hur DnD fungerar. Är det så att DnD bara är en regelmotor som det sen finns olika världar till?

Vilka är i så fall världarna, vilka är de bästa och det som det finns mest och bäst moduler till?

Hur låsta är moduler till de olika utgåvorna. Säg att jag vill köpa och spela grejer till den senaste DnD?

Lemur

Chatbot som låtsas vara en lemur
Är ingen superexpert på detta men...
Alla officiella kampanjer till dnd 5e utspelar sig i kampanjvärlden forgotten realms som har funnits länge och är sjukt stor och komplex. Dock använder många dnd som motor och spelar det i egna homebrew världar eller andra utgivna kampanjvärldar.
Det är ganska stor skillnad på dnd utgåvorna, 5, 4 etc. Vad skillnaderna består i är stoff för en egen tråd typ, det är en lång historia.

Ulfgeir

Swashbuckler
Kort och förenklat svar:

I grund och botten är det en regelmotor.

Det finns ett antal olika världar som alla har räknats som DnD. Den som är deras huvudsakliga spelvärld är Faerun (Forgotten realms), sedan har de haft ett antal, kommer säker glömma en hel del: Ebberron (mycket mer tekniks avancerad än de andra), Krynn (Dragonlance-settingen), Spelljammer (rymdfärder med magiska skepp), Al-Qadim (Arabisk-inspirerat), Birthright (mer Game & Thrones inspirerat), Greyhawk (en väldigt gammal setting känd från böckerna om Fahfrd och Grey Mouser). Fanns även en asiatisk-inspirerad version till 1st ediiton advnaced Dungeons & Dragons. Sedan en som jag inte kommer ihåg, men som hade kannibalistiska halflings. Ravenloft (började som ett äventyr och blev sedan en gotisk spelvärld)

Skulle säga att modulerna är väldigt låsta till respektive utgåva, då regelsystemet ändrats rätt mycket. Det går att räkna om saker, men det är extremt mycket jobb med. Den det finns överlägset mest material till är Faerun-settingen, som de haft som standard sedan 2nd edition. De har till och med gett ut en ny uppdaterad version av en del av deras klassiska äventyr (modulen Yawning portal).

edit: även om Pathfinder kallas D&D 3.75 så är det för långt bort far att du skulle kunna använda moduler därifrån rakt av. DnD 3.0 och 3.5 dock är helt kompatibla med varandra så 3.5 mest kan ses som en servicepack/buggfix). Den version de är uppe i nu är 5th edition.

/Ulfgeir

MattiasLejbrink

Swordsman
Oj, många och stora frågor! Här kommer min extremt subjektiva bild av det hela. Jag ska försöka hålla det kort så kan du ställa följdfrågor.

Evokee;n268531 said:
Jag har lite svårt att begripa hur DnD fungerar. Är det så att DnD bara är en regelmotor som det sen finns olika världar till?
När man säger DnD syftar man på regelmotorn. Till reglerna finns sedan en uppsättning kampanjvärldar som man kan välja och vraka mellan. Däremot behöver man ju per definition köra DnD i en värld, men den kan du skapa själv eller köpa en färdig. Folk brukar ange både version på regelmotorn och kampanjvärld när de beskriver sitt spel. "Vi kör en Ravenloft-kampanj, 2nd edition AD&D" eller "jag kör en 1E homebrew-värld".

Evokee;n268531 said:
Vilka är i så fall världarna, vilka är de bästa och det som det finns mest och bäst moduler till?
Smaken är som bekant delad. Forgotten Realms är otroligt stor och välbeskriven med många moduler. Den får ibland kritik för att den är ganska standard-fantasy. Om jag ska ta någon värld som jag tror de flesta tycker är häftig kanske det får bli Planescape. Googla gärna och kolla in, det är häftigt, och det finns många moduler. Jag älskar Spelljammer, men vissa tycker det är fjantigt. Fantasy i rymden!

Botanisera lite här och se vad du tycker:

https://en.wikipedia.org/wiki/Dungeons_&_Dragons_campaign_settings

Evokee;n268531 said:
Hur låsta är moduler till de olika utgåvorna. Säg att jag vill köpa och spela grejer till den senaste DnD?
Om jag ska försöka mig på ett kort svar så kan man köra utgåvorna 1, 2 och 5 (där 5 är senaste) utan jätemycket konvertering. Utgåvorna 3 och 4 är lite annorlunda. Så absolut, kör senaste regelmotorn och du kan köra äventyr från 1st och 2nd edition. Med det sagt verkar det ha kommit väldigt bra äventyr till 5E.

/ Mattias

Ulfgeir

Swashbuckler
MattiasLejbrink;n268547 said:
Om jag ska försöka mig på ett kort svar så kan man köra utgåvorna 1, 2 och 5 (där 5 är senaste) utan jätemycket konvertering. Utgåvorna 3 och 4 är lite annorlunda. Så absolut, kör senaste regelmotorn och du kan köra äventyr från 1st och 2nd edition. Med det sagt verkar det ha kommit väldigt bra äventyr till 5E.

/ Mattias
Håller med om att 1st och 2nd är ju rätt lika regelmässigt FAts 2nd då gav mer balans, Sedan 3.x så ändrade de ju på saker som hur svår man var att träffa. I 1st och 2nd så skulle men ha så låg AC (armour class) som möjligt. sedan i 3d ändrade de så man skulle ha så hög som möjligt, och det har hängt i sedan dess. Var ju även caps på hur effektiva spells var

Man kan ju även säga som så att tidigare generationer av spelen så förväntades man ha motsvarande Batmans utility belt fullt med magiska prylar och en golfbag med olika vapen beroende på vad man mötte. 5ft är klart mer nertonat på det viset, istället är karaktärerna tuffare i sig själva (men får inte sina specialsaker som definierar dem förrän på lvl 3)

/Ulfgeir.

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Ulfgeir;n268545 said:
Greyhawk (en väldigt gammal setting känd från böckerna om Fahfrd och Grey Mouser). Fanns även en asiatisk-inspirerad version till 1st ediiton advnaced Dungeons & Dragons. Sedan en som jag inte kommer ihåg, men som hade kannibalistiska halflings.
Sorry, lite nitpickande bara: Greyhawk är från Gygax gamla kampanj, först slottet Greyhawk och sedan världen runt den. Det är inte samma värld som Lakhmar-böckerna utspelar sig (Nehwon heter den). Den asiatiska settingen (Kara-Tur) dök upp i Oriental Adventures, och gjordes senare till en del av Forgotten Realms om jag förstått saken rätt. Kannibal-halflings är i Dark Sun.

Staffan

Myrmidon
DeBracy;n268551 said:
Kannibal-halflings är i Dark Sun.
Pedanteri: Dark Suns halflings är inte kannibaler. De äter inte andra halflings. Alver, människor, o s v är dock fair game.

Ulfgeir

Swashbuckler
DeBracy;n268551 said:
Sorry, lite nitpickande bara: Greyhawk är från Gygax gamla kampanj, först slottet Greyhawk och sedan världen runt den. Det är inte samma värld som Lakhmar-böckerna utspelar sig (Nehwon heter den). Den asiatiska settingen (Kara-Tur) dök upp i Oriental Adventures, och gjordes senare till en del av Forgotten Realms om jag förstått saken rätt. Kannibal-halflings är i Dark Sun.

Ah. My bad. ;)

/Ulfgeir

God45

#PrayersForBahakan
En sak som inte är super tydlig är att D&D regelmotorn inte bara är regler utan även antyder saker som är en grej alla världar sedan måste förhålla sig till. Låt oss ta AD&D. Om ingenting annat specifikt sägs så får präster tillexempel alltid sina krafter från gudar och gudar är en specigik typ av varelse. Magiker använder det vancianska regelsystemet vilket påverkar dem in fiction och så vidare.

Skarpskytten

Ödestyngd världsvandrare
God45;n268559 said:
En sak som inte är super tydlig är att D&D regelmotorn inte bara är regler utan även antyder saker som är en grej alla världar sedan måste förhålla sig till. Låt oss ta AD&D. Om ingenting annat specifikt sägs så får präster tillexempel alltid sina krafter från gudar och gudar är en specigik typ av varelse. Magiker använder det vancianska regelsystemet vilket påverkar dem in fiction och så vidare.
Det här är väldigt viktigt. D&Ds regler innehåller ett antal metafysiska antaganden (gudar finns, ont och gott existerar, magi funkar på ett mkt specifikt sätt) om som man får på köpet. Spelet bygger därtill på att de mäktigaste varelserna som finns i världen är otroligt mycket mäktigare än de svagaste (jmf rollfigurer på nivå ett med rollfigurer på nivå tjugo, det är en helt annan utveckling än säg i BRP). D&D är inte ett generiskt fantasyrollspel och absolut inte fornördisk skogsfantasy. D&D är D&D.

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Funderar lite på varför du vill spela just D&D? Är det någon specifik setting som tilltalar? Är det något i reglerna? Eller bara ett allmänt intresse?

anth

Vetefan
Har man aldrig spelat DnD tidigare finns det egentligen bara 2 saker man skulle vara intresserad av: OSR eller DnD5.
(har man spelat tidigare kanske man av nostalgiska skäl är intresserad av en specifik version)

Låt oss säga att du är intresserad av DnD5.
Det första du gör är att tanka ner gratisversionen DnD5 Basic:
http://dnd.wizards.com/articles/features/basicrules
Basic är en nedbantad version av DnD5. Det är exakt samma regler, men färre yrken, folkslag, trollformler, monster o.s.v.

Sedan skaffar du förslagsvis Starter Set
https://www.sfbok.se/produkt/dungeons-dragons-starter-set-fantasy-roleplaying-fundamentals-132808
som innehåller det excellenta nybörjaräventyret Lost Mines of Phadelver (LMoP).

Vill ni ha mer efter att ha spelat LMoP så skaffar ni de tre grundböckerna Player's Handbook, Dungeonmaster's Guide, Monster Manual
och förslagsvis äventyrsboken Tales of the Yawning Portal (TotYP) som är en samling av några av de bästa äventyren som getts ut till äldre DnD, konverterat till DnD5.
Nackdelen med äventyren i TotYP är att det ofta är enstaka äventyr ur äventyrsserier och man kanske vill spela alla äventyr i en serie innan man går vidare.

Vill ni ha mer efter detta kan det vara värt att titta på en specifik Campaign Setting.
Alla nya äventyr som kommer till DnD5 är med flit så vanilj att man ska kunna stoppa in dem i vilken fantasyvärld som helst.
Men de har alla instruktioner hur man kan lägga in dem någon av följande DnD-världar: Forgotten Realms, Greyhawk, DragonLance, Eberron.
Forgotten Realms är DnD5s default setting och den enda värld som har lite stöd i DnD5. För övriga världar får man nöja sig med kampanjmaterial från äldre versioner.

Nu är det förhållandevis lätt att få tag på äldre versioner och andra settings då pdf:er säljs lagligt på sajten Dungeonmasters Guild:
http://www.dmsguild.com/index.php
Här kan man även sortera pdf:erna efter version och setting.
Det går även att få Print on Demand (pod), men detta är en förhållandevis ny tjänst så den finns ännu inte för alla pdf:er.
(jag antar att det finns någon stackars sate som faktiskt provar om alla pdf:er blir bra som print, innan de aktiverar pod för en specifik pdf)

Om man tittar under Setting på sajten finns följande:
- Dark Sun
- DragonLance
- Eberron
- Forgotten Realms
- Greyhawk
- Planescape
- Ravenloft
(jag skulle även vilja lägga till settingen Spelljammer som man kan hitta om man söker specifikt efter "spelljammer" på sajten)

The big four:

- Forgotten Realms
Den största och mest välkända DnD-världen som också har mest material (vi talar hyllmeter).
Har du någon gång spelat ett DnD-datorspel har det med stor sannolikhet utspelats i Forgotten Realms.
Vaniljfantasy enligt mig.

- Greyhawk
Den äldsta* DnD-världen. Här finns mycket av den lore som DnD bygger på.
Det här är också vaniljfantasy. Jag skulle gå så långt som att säga att detta är ursprungsvaniljen som all annan vaniljfantasy bygger på.
Enligt min personliga åsikt är Greyhawk bättre är Forgotten Realms, men det kan bero på att jag växte upp med Greyhawk.
*En diskussion om vilken DnD-kampanj som egentligen är äldst tar jag gärna i en separat tråd, då det är OT.

- DragonLance
Det första försöket att göra något i DnD som inte var vanilj.
Det finns inga orcer, istället är antagonisterna drakhumanoider. Det finns vit, röd och svart magi. Och så finns det inga gudar*.
Den bygger på en serie äventyr från 1984 och Campaign Settingen "DragonLance Adventures" kom 1987.
Det finns inte lika mycket kampanjmaterial till denna värld som till ovanstående (men det finns mer än tillräckligt).
Däremot finns det hela 190(!) romaner som utspelas i DragonLance-världen (hur man får tag på dessa romaner idag har jag dock ingen aning om).
Idag tycker jag att DragonLance känns väldigt vanilj.
*När man börjar spela första DragonLance-äventyret så finns inga gudar.

- Eberron
Den yngsta av DnD-världarna (från 2004) - men låt dig inte luras av det, det finns massor med material.
En blandning av Steampunk, Pulp och Noir så det är inte vanilj, men det brukar gå utmärkt att trycka in andra DnD-äventyr i världen.

The rest
(där det kan vara svårt att trycka in vanliga DnD-äventyr eftersom dessa världar definitivt inte är vanilj)

- Dark Sun
Postapokalyptisk ökenvärld där det är magi är orsaken till apokalypsen och miljöförstöringen och man kan ha psykiska krafter (psionics).

- Planescape
Utspelas inte i en fantasyvärld, utan man kan besöka olika existensplan som himmel, helvete och hundratals världar däremellan.

- Ravenloft
Gotisk skräck för den som tycker om Dracula, Frankensteins monster, Dr Jekyll & Mr Hyde, varulvar, spöken o.s.v.

- Spelljammer
Rymdfantasy där man seglar mellan planeterna i fantastiska skepp.

Conan

انتفاضة
Tack för utmärkt svar anth

Henke;n268580 said:
Funderar lite på varför du vill spela just D&D? Är det någon specifik setting som tilltalar? Är det något i reglerna? Eller bara ett allmänt intresse?
Bara allmänt nyfiken