Nekromanti Hur spelar man?

Dimfrost

Special Circumstances
Nu har jag skummat igenom böckerna på LinCon, och ingenstans såg jag någon beskrivning av hur Götterdämmerung är tänkt att spelas. Inget introduktionsäventyr, inga äventyrsförslag och inget skrivet direkt om vad spelet handlar om. Så vad är det som gäller egentligen?

/Dimfrost

Storuggla

Champion
Men det finns ju ett gratisäventyr att ladda ner på Riotminds hemsida?

Storuggla, thar ya goes

Dimfrost

Special Circumstances
Jo... men... äsch, det hade jag ju glömt. Hur som helst tycker jag ändå lite sånt bör stå i böckerna: ett äventyr säger inte allt. Beskrivningar av teman och äventyrsförslag ger rätt mycket. Det är inte så att jag har brist på idéer (även om det lär bli en något moddad värld och annat regelsystem, och därmed inte GD längre), men jag är nyfiken på vad som är tanken.

/Dimfrost

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Jag håller med Dimforst att det bör finnas i boken tips och råd hur man kan använda spelet - och sedan anser jag att det inte räcker med ett onlineäventyr för att väga upp det. Det bör finnas ett äventyr i grundreglerna. Det är ett av de bästa sätten att snabbt komma in i världen och att inte inkludera det i grundregler finner jag mycket dåligt. Ett föredöme där är Chaosiums Call of Cthulhu som inkluderat fyra (!) stycken äventyr som introduktion. De är inte stora eller avancerade, men tjänar bra till att visa på stämningen. Jag blir lika besviken varje gång som jag ser att ett nytt, tryckt rollspel inte har med ett äventyr... :gremfrown:

Wanda

Veteran
Introäventyr är en brist idag i många rollspel. Ett föredömme tycker jag också är Rävspel med Western där det finns ett introäventyr, och dessutom medföljer ett äventyr i samtliga utgivna moduler, + alla äventyr som finns online.

De stora utgivarna idag (Riotminds och Neogames) har inte introäventyr i rollspelen, dock skickar Neogames med ett i de boxar de gör...

// Wanda - som vill se mer introäventyr i nya rollspel

PS. Äventyr bär sig inte lika bra som kampanj/världsmoduler, men varför inte bifoga ett äventyr i alla sådana moduler. DS.

Robert Jonsson

Nämnde inte Rävspel för jag inte visste det - heder åt dem då! Tycker gott att Riotminds kan ta och lära sig där.

En modul i varje kampanjmodul är något som jag stödjer helt - det ökade i min mening användningsområdena för t.ex. Target Games Chronopia och Chronicles-moduler några år tillbaka. Fram för fler sånt!

theodåre

Veteran
Förtydliga gärna..

..alltså Jungfruresan ÄR ju ett introäventyr...bara att det inte finns i tryckt form i boken eftersom det skulle ta plats och att boken då skulle kosta mer . Nu kunde vi göra det gratis istället.

Menar ni att ni hellre vill att det ska vara i tryckt form i boken, och isåfall varför? Ett introäventyr är ju inte mindre "introäventyr" bara för att det finns att ladda hem istället för i boken. Jag har inte boken framför mig men jag har för mig att vi skrev att det finns ett introäventyr att ladda ner..eller? kan ha fel där..

men som sagt...vi lyssnar gärna på era ideéer.
theo

Ackerfors

Alas, your rapids!
Mina fem franc...

På något undermedvetet sätt känns det som om ett äventyr på nätet som jag inte kan få ut i pappersform (saknar skrivare) inte direkt räknas som ett introäventyr till ett spel jag betalat dyra pengar för.

Ett äventyr i boken ger, förutom en möjlighet att komma igång utan trassel, en stor portion stämning när man ligger i sängen och läser. Jag skulle nämligen aldrig få för mig att läsa långa äventyr på datorn, än mindre spelleda framför den.

Dimfrost

Special Circumstances
Re: Förtydliga gärna..

Observera gärna att jag inte främst krävde ett introäventyr i boken, utan istället avsnitt och äventyrsförslag som talar om hur spelet är tänkt att spelas. Det är jag fortfarande nyfiken på.

/Dimfrost

Mr Brunch

Veteran

Ja jag anser att det hellre ska vara i boken. Jag köpte götterdämmerung på lincon och bristen på internet datorer med skrivare jag kunde använda lyste med sin frånvaro, och då var en av dom få gångerna jag ville ha ett skrivet äventyr. Dessutom har jag bara ganska nyligen skaffat mig internet hem (har bott två månader utan) och ännu nyligare skrivare så där kan även problem uppstå.
Sen såg jag aldrig referens till det äventyret i boken heller. kan ha missat det men då är det å andra sidan så lätt att hitta äventyret som det ska vara då många säkert inte lusläser spelböcker innan dom spelar det första gången. Det är lätt så att det är mycket att ta in så man missar nått.

Robert Jonsson

Nu har jag inte köpt boken eller läst den (jag hade tänkt det, men en annan kille i spelgruppen vräkte sig fram och hann före mig...), så jag vet inte huruvida det fanns en sidhänvisning.

Dock skulle jag vilja ha ett tryckt äventyr i boken - och hellre då prioritera bort något annat. Ett äventyr tjänar ypperligt till att framföra den stämning man vill visa upp för spelet. Jag har svårt att förstå varför man inte vill visa det? Anledningen ligger väl antagligen i prioritering av kapitel - man vill inte att boken skall bli för stor och dyr. Min åsikt är dock att man redan från början bör ha reserverat ett antal sidor för ett introäventyr för att därefter planera in det övriga materialet. På så sätt har man från början sett till vad man har för utrymme att röra sig på. Visst material i boken kanske skulle kunnat lagts till en kommande modul? (Som sagt, eftersom jag inte är SL i gruppen för Göttedämmerung har jag valt att inte läsa boken så det är svårt att peka på vilket).

Det finns ett online-äventyr. Det är bra. Det kan däremot aldrig ersätta ett tryckt äventyr av så många skäl. Jag kan inte få ut ett online äventyr - särskilt inte om det är fullproppat med layout. Man kan slimma design och göra det endast till svartvitt för att underlätta utskrift, men det blir då inte alls samma stämning att läsa det som om det skulle funnits i den mycket vackra layoutade boken. Problem 1 är att alla inte kan få ut det, problem 2 är att jag inte tycker man kan använda nätet som surrogat här. Jag vill ha ett komplett spel då jag köper det - och där tycker jag det ingår att man lägger in ett äventyr för att visa på hur det kan spelas. Med andra ord, jag tycker det bör finnas med i prion redan från början och att man där skal lreservera ett visst utrymme för ett äventyr. Jag säger det inte behöver vara enormt stort eller originellt, men det bör åtminstone vara där för att visa hur ens vision att spelet skall spelas.

Brunalven

Warrior

Det är definitivt en smaksak om man ska ha med ett introäventyr i regelboken. Theo framförde ett sådant förslag åtminstone på RMs forum redan förra året och då var det i princip enbart motsättande åsikter som gjorde sig hörda, särskilt med utgångspunkten att ett introäventyr har ett så begränsat användningsområde (en del av produkten blir oanvändbar efter äventyrets avklarande). Jag säger dock inte att det är fel att ha ett introäventyr i boken, det blev bara inte så.

Brunalven

Warrior
Konceptet är valt att lämnas tämligen öppet även om det står klart att det handlar om det mörka 1700-talet där hemligheterna råder, de ockulta mysterierna förfärar och sägnerna har väckts till liv.

Rollpersonerna kan vara salongslejon i politisk maktkamp, officerare i långa och hårda krig, ockultister i hemliga ordnar, kyrkans utsända att bibehålla doktrin i utbygden, och mycket mycket mer. Äventyrsinriktningen tar allt som oftast vara på det okända, hemligheterna, det mörka och det skrämmande, men är inte något nödvändigt. De som vill spela i 1700-tals miljö utan att blanda in det ockulta eller skräck kan fortfarande avnjuta spelet med sociala intriger.

Arfert

Facit
Re: Hur spelar man? (OT)

vill bara påpeka att Saga har 30 sidor introäventyr + en hel stad (detaljerat), samt kartor på 4 städer till + ett helt län + ett helt land i boken.. totalt en 110 sidor bakgrundsmatrial ;-)

.. ja jag håller med, tycker att introäventyr och lite mer kampanjmatrial skulle vart med. Speciellt med tanke på att böckerna känns lite tunna.

Robert Jonsson

Då borde man gått på Theos instinkt i från början, istället för att lyssna på de på forumet :gremwink:

Om man nu inte tar med ett intro-äventyr så är det ett MÅSTE att man lägger in ett kapitel om hur spelet kan användas. Alltså ett sådant som Dimfrost efterlyste i första hand.

Edit: Angående det där med oanvändbarhet efteråt... Det köper jag inte alls. Tvärtom - det är just det som sätter prägel på ditt spel i det nya rollspelet och även om du inte de facto jämt bläddrar i boken, så är det vad som präglar ditt spelande i kampanjvärlden. Så den är inte alls oanvändbar efteråt, tvärtom.

Brunalven

Warrior

Då borde man gått på Theos instinkt i från början, istället för att lyssna på de på forumet
Ibland försöker man följa upp vad folk tycker på forum, ibland inte, och ibland blir det inte som folk vill i alla fall.

Om man nu inte tar med ett intro-äventyr så är det ett MÅSTE att man lägger in ett kapitel om hur spelet kan användas. Alltså ett sådant som Dimfrost efterlyste i första hand.
Ngn form av information ska iaf finnas med och det gör det på sidan 8-9. Det är extremt kortfattat och ger kanske inte så mkt, men iom att det har tagits upp här på forumet har bristen blottlagts. Det är ju oxå en anledning till varför jag hela tiden sitter och slaskar ihop småäventyr som kan dyka upp förr eller senare. :gremsmile:

Edit: Angående det där med oanvändbarhet efteråt... Det köper jag inte alls. Tvärtom - det är just det som sätter prägel på ditt spel i det nya rollspelet och även om du inte de facto jämt bläddrar i boken, så är det vad som präglar ditt spelande i kampanjvärlden. Så den är inte alls oanvändbar efteråt, tvärtom.
Klart man inte köper argumentet om man vill ha ett introäventyr i boken. Jag ville bara påpeka att det fanns/finns folk som inte ville ha ett introäventyr i regelboken. Det finns antagligen lika många argument som det finns folk.

Robert Jonsson

Ibland försöker man följa upp vad folk tycker på forum, ibland inte, och ibland blir det inte som folk vill i alla fall.
Givetvis. Men jag tycker inte det är ett vidare smart drag att gå ut och ställa frågan på ett forum - det är bättre att arbeta utifrån sin egen vision, än att försöka med publikfrierier.

Ngn form av information ska iaf finnas med och det gör det på sidan 8-9. Det är extremt kortfattat och ger kanske inte så mkt, men iom att det har tagits upp här på forumet har bristen blottlagts.
Som skrivet tidigare i tråden, jag har inte läst det så jag vet inte hur det är med det. Men som du säger - bristen har blottlagts.

Det är ju oxå en anledning till varför jag hela tiden sitter och slaskar ihop småäventyr som kan dyka upp förr eller senare.
Kudos till dig för det.

Klart man inte köper argumentet om man vill ha ett introäventyr i boken. Jag ville bara påpeka att det fanns/finns folk som inte ville ha ett introäventyr i regelboken. Det finns antagligen lika många argument som det finns folk.
Point taken och jag kan förstå att man inte vill ha det, men det där argumentet håller jag nog inte med om. De flesta tänker nog inte alls på hur viktigt det egentligen är.

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013

Givetvis. Men jag tycker inte det är ett vidare smart drag att gå ut och ställa frågan på ett forum - det är bättre att arbeta utifrån sin egen vision, än att försöka med publikfrierier.
Skojar du eller menar du på allvar att det är fel att gå ut öppet och fråga den trognaste kundskaran vad det är de vill ha, och sedan lyssna på reaktionerna?

- Vulf

Robert Jonsson

Jaha... Det varade bara så länge innan jag fick Vulf över mig. :gremtongue:

Ur ett marknadsperspektiv så är det nog inte speciellt dumt alls. Men ofta tenderar det i mina ögon bli en intressantare produkt då man utgår från sin vision och skriver det. Jag säger inte under några som helst omständigheter att den säljer mer dock.

Ett av de bästa citatet någonsin kommer från Joss Whedon, skaparen till teveserierna Buffy och Angel. Jag har inte det exakta citatet (eller citaten då han sagt det flera gånger), men det löd ungefär så här: "Jag skriver vad de behöver, inte vad de vill ha" - och det är en av de grundläggande punkterna till varför Buffy och Angel hade en så pss stark fanbas som de hade. Inte riktigt samma sak, men tillräckligt för att det skall kunna appliceras här.

*gömmer sig darrande inför Vulfs vedergällning*

(Allvarligt, jag är rädd för Vulf :gremblush: )

Rising

Vila i frid
Jag är helt på din linje.

Introäventyr är helt meningslösa att ha i regelboken. Man har bara användning av dem en gång, och sedan gör de hela boken svårare att bläddra i och klumpigare att handskas med. Generella texter som inspirerar till äventyr är bättre: De kan man alltid återvända till och hitta nya vinklingar på. Jag har då inte läst om grundäventyret till spel såsom Chronopia eller Kult på flera år: De är bara i vägen. Extra surt är det att köpa ett rollspel som man blivit sugen på efter att ha spelat introduktionsäventyret, eftersom man då får en massa sidor som inte ens är läsvärda första gången man bläddrar sig igenom boken.

Flera fördelar med att sära på regelboken och introäventyret: Introäventyret behöver inte ha samma layout som rollspelet, vilket det kan tjäna massor på. Introäventyret kan vara utformat på så vis att det ser bra ut i sig, och det utan att man får konstiga sidor i regelboken som bryter ut från resten av materialet.

Jag tycker att ni gjorde det enda rätta. Ett sunt nytänkande som ni absolut inte skall ångra. Inte minst för att äventyr på det här viset är jättebra som reklammaterial för de presumtiva kunder som är erfarna rollspelare och skeptiska mot vanliga reklamannonser.

Ni gjorde alltså helt rätt. Bravo! Blä för introduktionsäventyr i regelböckerna!