Nekromanti Hur spelleder du???

Man Mountainman

Storsvagåret
Re: Liten förklaring

Då har vi definitivt inte samma uppfattning om hur angrepp av olika slag bör bedömas.

Hehe. nu glider diskussionen Off Topic, men kör för det. Allmänna diskussioner är ändå roligare.
Saken är som jag ser det den, att när en förolämpning riktas mot en hel grupp av människor, så finns det ingen som egentligen kan skadas av den på ett individuellt plan, särskilt inte då förolämpningen kommer från en ensam person. Dels naturligtvis för att gruppen kan finna stöd i en gemenskap, men i desto större utsträckning för att en grupp kan vara så flytande och det är så svårt att säga huruvida någon är med i den. När någon talar till en grupp är det också lätt att förfäkta uttalandena som generaliseringar eller strunta i att medräkna sig själv i anklagelserna, något somn är betydligt svårare att göra om förolämpningar riktas till individen.

Det hela kan givetvis inte jämföras med t.ex. nazism, eftersom nazisten snarast uppmanar till våld mot de grupper han är motståndare till, än bara påpekar deras brister.

Jag hänvisar till Zizops svar och frågar också om du tycker att tråden på Skräckspelsforumet och Johan K:s inlägg var en god anledning för and att mucka gräl med en hel del av forumets Vampirespelare.

Äsch, nu blev det tjorvigt. Du skrev ju "så är det svårt att låta bli att gå till motangrepp när det återigen dyker upp ett inlägg som enbart har till syfte att störa folk.", och det inlägg som jag reagerade så starkt på var ju ett svar på Ands "Hur spelleder du" och ingenting annat.

Jag har inte läst din, Ands och Johan K:s debatt på skräckforumet och bryr mig faktiskt inte ett dyft om den. Du var taskig mot And, och om det sedan berodde på att han hade varit taskig mot dig tidigare, så negerar detta inte det faktum att du *har* varit taskig.

Om du läser mina inlägg noterar du kanske att jag, innan du skrev ditt inlägg här, föreslagit and att vi drar ett streck över det här och slutar. Jag har också föreslagit att om någon önskar så kan jag diskutera sakerna privat, på vilket sätt som nu önskas.

Vilket av mina inlägg menar du?

Att växla mail med en anonym person är inte vad jag kallar att tala med någon öga mot öga.

Men det är att föredra framför att kasta skit i offentlighetens ljus, eftersom *vi* slipper höra (förlåt, läsa) det.

Azagthoth

Myrmidon

Vad har jag gjort för fel?

Nej, du har inte gjort någonting fel. När jag talade om missriktad ilska så menade jag Arcanas påhopp av and, jag hade förstått om Arcana hoppat på honom i rätt forum, det vill säga Skräckspelsforumet, men här? Det är inte ens samma personer som läser de olika forumen, jag själv läser ytterst sällan i Skräckspelsforumet. Om jag då ser ett påhopp här, som har en förklaring i ett annat forum så blir jag bara förbryllad.

Om ni (nu menar jag alla i tråden, alla som använder forumen överhuvudtaget faktiskt) nu måste bråka med varandra, gör det helst på annan plats. Skall ni nödvändigtvis göra det här, så gör det i samma forum, annars kommer inte alla personer att förstå varför det plötsligt sker ett påhopp i en "vanlig" tråd som det här var från början.

Dilandau

Myrmidon
Re: O heregud... fniss...

Seriöst bryr jag mig inte om folk är anonyma eller ej. Om någon irriterar/förolämpar mig på detta forum brukar jag ändå inte kolla in den personliga informationen. Lägger märkte till nicket gör jag dock.

Azagthoth

Myrmidon

Nu var jag intresserad av åsikter, inte irritationsmoment/förolämpningar, dessa är ofta anonyma. Men om någon säger åsikter som sticker ut från mängden så väger dennes åsikter tyngre om denne inte gömmer sig bakom ett användarnamn, IMHO.

Dilandau

Myrmidon

Aha! Tja, jag kan ju bara säga att för mig gäller samma sak där. Du menar att folk som inte anger sitt riktiga namn inte riktigt vågar stå för sina åsikter? Något åt det hållet?

Azagthoth

Myrmidon

Du menar att folk som inte anger sitt riktiga namn inte riktigt vågar stå för sina åsikter?

Något åt det hållet ja.

Anders

Hero

Jag tycker det är hög tid att gräva ner stridsyxan. Vill du fortsätta diskutera så föreslår jag att du tar kontakt med mig privat.

Zizop

Swordsman
Ok - blev lite rädd bara[NT]

För att jag skulle uteslutas då alltså...

Azagthoth

Myrmidon
Re: Ok - blev lite rädd bara[NT]

Ingen fara, du måste nog göra betydligt grövre saker än att peka "där är bråket" skall du se...

Zizop

Swordsman
Re: Ok - blev lite rädd bara[NT]

Jag tänker inte pröva - det är inte min stil, även om jag gillar att utforska saker och ting.

Illern

koppariller
Vi brukar sitta vid en hörnsoffa i vardagsrummet som är ''stolshög'' och ett bord av ''matsalsbordshöjd''. På detta bildar jag ett befästningsverk värd ett legionärsläger av min LinConspelledarskärm. Bakom denna har jag en hög med äventyrs/kampanjanteckningar och en hög med rollformulär, en miniräknare och några tärningar, penna och suddgummi. Ofta har jag en stol bredvid mig som jag kan lägga min pärm med världsmaterial uppslagen på.
Spelarna får på resten av bordet ha sina rollformulär med tillbehör och eventuella tillbehör som tilltugg och dryck. Just den här kampanjen är spelarna fattiga proletärer och då den minsta myntenheten är ett litet bronsmynt använder vi femtioöringar i en liten påse till var och en för att hålla reda på penninginnehav. Dessa sitter spelarna och räknar allt som oftast och tittar sorgset på när de måste lämna dem ifrån sig...
Kampanjanteckningarna är i regel ganska kortfattade men i gengäld har jag en pärm med världsmaterial (som så småningom skall leta sig upp på hemsidan) att falla tillbaka på (i kombination med improvisation förstås).
Jag och min sambo har en fyra på nästan hundra kvadrat så ganska ofta kilar jag iväg med mina spelare för att spela små egna sekvenser när sådan inträffar, inte bara för hemlighetsmakeriet (bättre rollspel om man faktiskt inte vet) utan även för att det blir lite extra rollspel när rollpersonerna måste berätta för varandra vad de gjort och råkat ut för och mer utrymme för personliga tolkningar av vad som faktiskt hände.
Personligen är jag inte så förtjust i att äta saker (gräddglass med mycket grädde och min egna chokladsås är svårt att motstå förstås) men dricker destu mer. Cola är inte så förekommande utan halva gruppen bälgar te och andra halva kaffe (mörkt, mörkt och ganska starkt), ibland blir det espresso men det är så förbaskat lätt att få i sig alldeles för mycket kaffe då...

Zizop

Swordsman
Ursäkta en okunnig fråga...

Hur länge har forumet funnits i den ena eller andra formen?

10 pers på 2660 användare är inte mycket, tycker jag.

De som blivit utslängda - har det varit seriösa eller är det främst oseriösa som låtsas vara rollspelare?

Azagthoth

Myrmidon
Re: Ursäkta en okunnig fråga...

Hur länge har forumet funnits i den ena eller andra formen?

Tja, sidan Codex/www.rollspel.nu lanserades första februari 1999, forumen fanns ett bra tag innan dess på Gardeners egna hemsida. Sedan skedde en uppdatering i maj 2000, det var den version som användes till för några dagar sedan. Att vi uppdaterat igen har väl ingen besökare missat?

10 pers på 2660 användare är inte mycket, tycker jag.

Nej, folk sköter sig rätt bra. I allmänhet är rollspelare ganska mogna och har accepterat netiquette, vilket ju är sunda värderingar hur man behandlar andra. Det bör dock poängteras att antalet varnade användare är betydligt högre än tio. Jag kommer heller inte att berätta antalet varnade. De flesta som varnas bättrar sig väsentligt, det rör sig ofta om personer som har vanan inne från andra forum, där stämningen kanske är lite grövre.

De som blivit utslängda - har det varit seriösa eller är det främst oseriösa som låtsas vara rollspelare?

Ingen aning. Om man skall se till den stackare som åkte ut efter två inlägg så kan det ha varit vem som helst, det kan ha varit en icke-rollspelare som ville jävlas, eller så kan det ha varit en vanlig besökare som skapade sig en ny användare för att jävlas. Vem vet vad som rör sig i huvudet på någon som publicerar porrbilder på ett rollspelsforum?

Kitzune

Swashbuckler
Re: Ursäkta en okunnig fråga...

Vem vet vad som rör sig i huvudet på någon som publicerar
porrbilder på ett rollspelsforum?

Tja, personligen tror jag det rör sig på andra ställen mer /images/icons/wink.gif

/Alexander Gyhlesten

Hasse

Hero
Re: Zadhi

"Han gjorde 4 inlägg. Jag var inte den enda som irriterade sig på honom.. <B>Hasse</B> har jag för mig sade till honom i en annan tråd om hans sätt."

Så det var honom du menade att du hoppade på, jag kunde inte först komma på vem du skulle ha skrämt iväg. Tittat på den tråden en gång till nu och att kalla ditt inlägg för påhopp det är att ta i. Du blev istället med rätta irriterad på en person som i de få inlägg han gjort dittills inte gjort annat än trakasserat och förolämpat en annan användare. Hans svar till dig senare tyder inte heller på att han tog åt sig, tyvärr, så personligen hoppas jag inte han kommer tillbaka då jag inte kan säga att jag saknar honom.

Elder Girov

Swordsman
Dåligt formulerat av mig, kanske...

Det jag syftade på var att moderatorerna väljer sida i diskussionerna. Med detta menar jag inte saker som att t.ex. Krille inte tycker att Vampire är skräck, utan mer att t.ex. Azagthoth försvarar and´s kommentar till Arcana.

Detta bör inte ske på ett forum som gör anspråk på att vara seriöst. Där bör moderatorerna vara namnlösa individer som bara styr upp i absoluta nödfall. Eftersom majoriteten av forumanvändarna, av någon märklig anledning, idoliserar moderatorerna skapar det obalans i diskussionen (eller pajkastningen, om ni så vill).

På det forum jag modererar (se länk nedan) hymlas det inte med att modereringen är godtycklig. Å andra sidan tillåter jag det mesta.

Elder Girov

Swordsman

"Du tittar på menyn här ovan, klickar på "Kontrollpanel", klickar på "Skicka ett meddelande" under "brevlåda", skriver "And" i raden "Användarnamn", skriver det du vill ha sagt i fönstret "Ämne", and there you go."

Snott från inlägget ovan.

"Det är ändå inte något försvar mot den hånfulla, överlägsna och allmänt elaka attityd du visade prov på i ditt inlägg"

Snott från inlägget tre steg upp, även detta från Dnalor. Kommentarer känns överflödiga.

G

Guest

Guest
Mat pauser

Det är nog sunt att planera in en mat pause, nångång under spel kvällen. Konsentrationen brukar i bland brista och då kan det vara bra att han en mat pause

Man Mountainman

Storsvagåret
Re: Dåligt formulerat av mig, kanske...

Detta bör inte ske på ett forum som gör anspråk på att vara seriöst. Där bör moderatorerna vara namnlösa individer som bara styr
upp i absoluta nödfall.

Visst, i den bästa av världar. Men moderatorerna är ju också människor, och vill säkert också vara med och debattera. Jag tror det
skulle vara svårt att hitta en person som frivilligt går med på att moderera forumen *utan* att få delta i diskussionerna.

Så länge inte moderatorernas ställningstaganden får som följd att någon forumsmedlem råkar illa ut som kanske inte borde har gjort
det (t.ex. blir bannad bara för att han hade andra åsikter än forumsledningen) så är det väl acceptabelt.