Nekromanti Hur spelleder du???

and

Veteran
Re: O heregud... fniss...

Nej jag har inte svårt för WoD spelare för att de tycker nåt om sina spel.... utan för att de ofta är så lättretade och terioterela att det bara blir komiskt.....

And

and

Veteran

Efter att leta lite hittade jag dena "personliga" information som man tydligen kan registrera..... jag har aldrig ens övervägt att jag skulle vilja veta vem som skriver vad utöver typ: Han har konstruerat spelet... eller är moderator... typ.... och hade ingen anning om att det gick att registrera... men visst det kanske fanns en sån ruta när jag loggade in första gången men den har jag isåfall glömt att den fanns....

Att någon skulle kunna kontakta mig utöver den möjligheten som forumet ger intreserar mig inte och jag ställer mig tveksam till att någon skulle vilja det... jag är desutom alldeles för förtjust i mitt privatliv för att någon ska ringa mig och "reda" ut nåt..... maila privat på forumet istälet....

And

and

Veteran
Efter att ha läst om det några timmar senare....

Jag slås av en sak en mycket tråkig tendens i spelkritik... att automatiskt anta att ett spelsätt är äldre, finare, mognare... det är alldeles för billigt att avfärda folk som yngre för att komma undan....
Jag minns det här från åttiotalet då man hade en lång och ganska hetsk debat i rollspels sverige under namnen seriös konra oseriöst rollspelande två ord vari det oftast var förklätt att man menade yngre kontra äldre.... Vi kommer aldrig att bli av med det här problemet men jag hoppas att vi kan arbeta bort det så långt som möjligt....
Den elitistiska tanken att ett spelsätt eller spel är "finare", "seriösare" eller "mognare" är en av de vidrigaste yttringarna i vår hobby.... usch och fy, städa bort.

And

and

Veteran
1/2 A4 sida

Jag arbetar för det första inte med löpande text utan bara med stödord vilket reulterar i en mycket kompaktare text. Jag arbetar desutom mer med miljöer och Slps än intriger i förväg... intregerna står mina spelare oftast för i reaktion på minna slp:s.
Oftast har ja kanske på mitt bord:
nån karta (eller en guide bok om nutid)
3-4 häften med slps (färdiga, inga eller nåt enstaka nyckelstats)
nån enstaka antekning om spelmötet händelser.. detta papper växer kanske ut till en kampanj men tar ingen plats.....
Ett typiskt papper skulle kunna se ut typ såhär (otroligt förenklat skrivet på nån minut)
Båt*Pirater*Skeppsbrott*Base Camp*Skattkarta*Jakt*Oenighet o.s.v and whats it.... båten är beskriven i min miljö och besättningen bland mina slp:s. Jag känner (och detta är ett väldigt personligt ställningstagande) att om jag inte kan bära ett spelmöte på detta så arbetar jag alltid med mina Slps först, miljön sen och kanske storyn sist men oftast är det ordnat innan dess....

And

Man Mountainman

Storsvagåret
Trevligare titel

modereringen av forumen är godtycklig

Tja, så länge modereringen inte är särskilt märkbar överhuvudtaget, så är det okej för mig. När moderatorerna börjar banna varenda person som får den minsta gnutta kritik på sig, då vill inte jag vara delaktig i det här forumet längre.

Man Mountainman

Storsvagåret
Re: Liten förklaring

Eftersom det under lång tid varit helt OK att skriva t.ex. sånt som att vampirespelare är deprimerade och låtsasintellektuella och borde skjutas med hagelgevär

Okej. Jag har inte följt debatten och kan därför inte uttala mig i konkreta ordalag, men om det du säger är sant så är det förstås tråkigt. Å andra sidan rör det sig knappast om direkta personangrepp, utan snarare vaga generaliseringar riktade mot en stor och flytande grupp (Jag själv spelar t.ex. Vampire med regelbundenhet, och känner ingen som helst ilska mot And efter det du sagt. och, just for the record, jag tycker inte heller att Vampire är skräck, på samma sätt som jag inte tycker att "Wall street RPG- bygg ett affärsimperium", är skräck.)

så är det svårt att låta bli att gå till motangrepp när det återigen dyker upp ett inlägg som enbart har till syfte att störa folk.

Öhhh, nu hänger jag inte riktigt med här. Hade inlägget "Hur spelleder du??" till syfte att störa folk? I sådana fall har jag nog missat det, och kanske t.o.m. bidragit till störningen litegrann, eftersom jag svarat på inlägget i tron att det var ett fullständigt sunt diskussionsinlägg om spelledarvanor.

Skulle någon mer än and känna sig drabbade av mitt inlägg, trots att det hade rubriken “Svar till and” så kan jag bara beklaga och be om ursäkt.

Men du förstår inte. Jag känner mig inte ett dugg drabbad, jag *försvarar And*. Nu tror jag säkert att And är fullt kapabel att försvara sig själv, men det tände till, och jag har svårt att lämna en debatt. Angående huruvida han förtjänar försvar kan jag heller inte uttala mig, men om ni båda är ansvariga för lika grova förseelser, så borde ni båda fortsätta eran inbördes diskussion privat för att bespara resten av forumet den.

Svårt att göra när jag varken vet var han bor eller vad han heter, han har ju valt att vara anonym. Jag har inga problem att diskutera saker mellan fyra ögon eller per telefon så det är lugnt om du eller and vill höra av er.

Du tittar på menyn här ovan, klickar på "Kontrollpanel", klickar på "Skicka ett meddelande" under "brevlåda", skriver "And" i raden "Användarnamn", skriver det du vill ha sagt i fönstret "Ämne", and there you go.

Azagthoth

Myrmidon

Intressant att Dnalor och de andra "vi vill ha ett trevligt forum"-hetsarna inte kommenterat det här.

I mina ögon så har jag lite (även om det rör sig om ytterst lite) förstående för personer som "ger igen" efter att ha blivit våldsamt påhoppade. Sedan beror det givetvis på hur man väljer att tolka det hela, jag ser det som att And anser att hans dyslexi är ett problem, och att han då antar/hoppas att Arcana har någon "nackdel" som skulle kompensera sin dyslexi. Ur ett strikt rättviseperspektiv då.

För precis som Dnalor säger, så började den här tråden med ett mycket sakligt inlägg om spelledarkonst, inte direkt ett inlägg som förtjänar ett påhopp.

Zizop

Swordsman
Re: Zadhi

Har för mig att han blev utslängd.

Det är bara att söka på Zadhi tror jag...(Han gjorde säkert mindre än 10 inlägg)

Zizop

Swordsman

...så är det svårt att låta bli att gå till motangrepp när det återigen dyker upp ett inlägg som enbart har till syfte att störa folk.
Öhhh, nu hänger jag inte riktigt med här. Hade inlägget "Hur spelleder du??" till syfte att störa folk? I sådana fall har jag nog missat det, och kanske t.o.m. bidragit till störningen litegrann, eftersom jag svarat på inlägget i tron att det var ett fullständigt sunt diskussionsinlägg om spelledarvanor.

Kolla skräckforumet och tråden om favoritskräckrollspel så kan du se ett inlägg om att Vampire inte är ett skräckrollspel.

Dilandau

Myrmidon

Arcana, här på Internet behöver man inte tala om sitt riktiga namn, om man inte vill. Du vet, det är liksom en av alternativen man har full rätt att utnyttja.

Anders

Hero

Jovisst har man rätt att inte skriva sitt namn, det är jag fullt medveten om. Och själv tar jag mig rätten att tycka det är dålig stil att göra anonyma angrepp.

Azagthoth

Myrmidon

Personligen tycker jag det ligger mindre tyngd i en åsikt som framförs av en "anonym" person. Men det är kanske bara jag?

Azagthoth

Myrmidon

Kolla skräckforumet och tråden om favoritskräckrollspel så kan du se ett inlägg om att Vampire inte är ett skräckrollspel.

Jag förstår fortfarande inte varför det här dyker upp i den här tråden, det är inte ens rätt forum. Det här är i mina ögon väldigt omotiverad ilska. Rikta ilska mot rätt håll, om den nu måste riktas mot våra forum (vilket jag kommer att motarbeta, till den grad att jag börjar kasta ut folk om jag måste).

Anders

Hero

”Å andra sidan rör det sig knappast om direkta personangrepp, utan snarare vaga generaliseringar riktade mot en stor och flytande grupp”

Då har vi definitivt inte samma uppfattning om hur angrepp av olika slag bör bedömas. Jag tycker det är klart mer sympatiskt med någon som riktar sig mot någon annan personligen och kommer med något som har att göra med vad just den individen gjort, i jämförelse med ett angrepp mot en stor heterogen grupp som man med all sannoliket har väldigt dålig koll på. Jämför om du skulle tagit de nämnda angreppen och fört över dem till en fråga som rör invandrare i Sverige. Jag tycker det är klart med acceptabelt att någon som blir utsatt för något av en invandrare tänder till och häver ur sig något tillbaka mot denne, än att han utan direkt anledning vrålar ut till alla han når att invandrare är skurkar som borde skjutas ihjäl med hagelgevär.

”Hade inlägget "Hur spelleder du??" till syfte att störa folk?”

Jag hänvisar till Zizops svar och frågar också om du tycker att tråden på Skräckspelsforumet och Johan K:s inlägg var en god anledning för and att mucka gräl med en hel del av forumets Vampirespelare.

”Angående huruvida han förtjänar försvar kan jag heller inte uttala mig, men om ni båda är ansvariga för lika grova förseelser, så borde ni båda fortsätta eran inbördes diskussion privat för att bespara resten av forumet den.”

Om du läser mina inlägg noterar du kanske att jag, innan du skrev ditt inlägg här, föreslagit and att vi drar ett streck över det här och slutar. Jag har också föreslagit att om någon önskar så kan jag diskutera sakerna privat, på vilket sätt som nu önskas.

”Du tittar på menyn här ovan, klickar på "Kontrollpanel", klickar på "Skicka ett meddelande" under "brevlåda", skriver "And" i raden "Användarnamn", skriver det du vill ha sagt i fönstret "Ämne", and there you go.”

Att växla mail med en anonym person är inte vad jag kallar att tala med någon öga mot öga.

Anders

Hero
Re: VAD I HELVETE VAR DET DÄR?

"modereringen av forumen är godtycklig, och beror på skribentens ställningstaganden i frågan"

Samma uppfattning har jag.

Zizop

Swordsman

Vad har jag gjort för fel?

En person på forumet undrade över en sak - och jag pekade ut var det finns.

Jag har verkligen inte pratat om fel saker på forumet - eller?

Quan'talis

Swashbuckler
Re: utslängd

Hur ofta blir folk utslängda egentligen? Jag har för mig att det är mycket sällan, och det är ju bra, men hur mycket krävs egentligen? (Jag har också en känsla av att det är lättare att bli utslängd om man börjar med att lägga in fyra omotiverade personangrepp som Zadhi tydligen gjorde, än om man först gjort ett par hunda sakliga och relevanta inlägg)

/Quan'talis - medveten om att det här egentligen inte hör hemma på det här forumet

and

Veteran

Försökte bara på ett ironiskt vis påvisa hur vettigt det är att angrippa en på ett sådant plan. Alla vet att man inte hoppar på nån för att man är ful... jag föreslog därför att han kunde välja valfri och sedan känna efter hur det känns..... det var knappast ett angrepp eller nåt behov av rättvisa....

And

Rickard

Urverk speldesign
Re: Zadhi

Re: Zadhi [OT!]

"<EM>Har du länk till det inträffande?</EM>"
Sökte på Zadhi och fick länken:
http://forum.rollspel.nu/showflat.php?Ca...o=&vc=1
Han gjorde 4 inlägg. Jag var inte den enda som irriterade sig på honom.. <B>Hasse</B> har jag för mig sade till honom i en annan tråd om hans sätt.

[klipp till den andra diskussionen]

<EM>"Skulle någon mer än and känna sig drabbade av mitt inlägg, trots att det hade rubriken “Svar till and” så kan jag bara beklaga och be om ursäkt." - Arcana

"Men du förstår inte. Jag känner mig inte ett dugg drabbad" - Dnalor</EM>"
Nej, men <B>Krille</B> skrev "men jag misstänker att hans inlägg inte enbart var riktat mot and" så <B>Arcana</B> svarade bara på det.

"<EM>jag är desutom alldeles för förtjust i mitt privatliv för att någon ska ringa mig...</EM>"
Jag fyllde i min profil för att ge ett seriöst intryck. Det är ju ett seriöst forum, hade det inte varit det så skulle jag inte vara här. Nu vill jag inte påpeka att det är fel att inte fylla i.. Vi lever trots allt i ett fritt land. Kommer ihåg själv att jag var lite tveksam i att fylla i uppgifterna men tänkte.. "Vad skulle man kunna göra mot mig, mailbomba mig? Det enda jag skriver som kan ge en ledtråd är mitt namn". Delar <B>Azagthoth</B>s åsikt om att "...det ligger mindre tyngd i en åsikt som framförs av en 'anonym' person.".

"<EM>...klickar på 'Skicka ett meddelande' under 'brevlåda', skriver 'And' i raden...</EM>"
Vissa har prickat för att de inte vill ta emot privata meddelanden.. <EM>Varför</EM> man skulle göra det vet jag inte.

/[color:green]Han</font color=green> som bara försökte räta upp några ?:en

Azagthoth

Myrmidon
Re: utslängd

Hur ofta blir folk utslängda egentligen?

Inte särskilt ofta. "Rekordet" är väl två inlägg eller nåt, varav båda innehöll ingenting men hade porrbilder bifogade. Det skall faktiskt rätt mycket till för att bli utslängd, speciellt om man visat att man förstår nivån som finns här. Det är nog under tio personer som blivit utkastade i forumens historia.